Hejsan!
Har en Golf 3 från 92, fick nedslag på co-värden vid tomgång första gången då jag besiktade (låg på 0,8, fick ligga på 0,5)..
Efter denna besiktning så fixade jag följande:
* Oljebyte samt filter.
* Rengjorde luftfiltret med högtrycks luft (sportfilter i med något kontaktuttag på, hittar inget på biltema/mekonomen =/ ).
* Fixade en läcka i avgasröret mellan flexröret och katten.
* En burk med ksprit i tanken ( med ca 5-7 liter bensin )
När jag sedan rullade in på efterkontrollen för ca 1 vecka sen efter att detta var fixat, så var co-värdet högre än tidigare, och denna gången inte bara på tomgång!
Nu ser mina värden ut såhär (Citerar direkt från pappret):
CO-/K-Värde: 1.0 % ( 0,5 % ) / ( )
CO-Förhöjd Tomgång: 1.0% ( 0,3 % )
HC: 87 ppm ( 100 ppm )
Lambda Förhöjd tomgång: 1.00 ( 0,97 - 1,03 )
-------
- Självklart varmkör jag bilen ordentligt innan besiktning.
Svärfar har legat på mig om att testa slänga ned Ethanol i tanken och göra ett till försök innan jag börjar skruva, och här behöver jag lite hjälp!
Har besiktning nu kl 14:20.
Ca 7-9liter bensin i bilen för tillfället.
Så vad bör jag göra för att få så goda chanser som möjligt att rulla igenom?
Hur mycket E85 bör jag slänga i tanken?
Något mer än bara E85 jag bör slänga i?
Tacksam som tusan för snabb hjälp, hade vart en julafton för sig att få igenom bilen utan några större ingrepp (så kan man spara de större ingreppen tills i sommar istället)