3030
Sök

Guide- Tappat bort 3ans steg på din V70 (AW55-XX)? Här är lösningen

33 Inlägg
7 juni 2014
Trådstartare
Hejsan alla skruvglada fantister.

Detta handlar om V70is Automatlådor

Oljebyten, Urtappning sker via antigen bottenpluggen på lådan, eller via returslangen till oljekylaren.

Påfyllning sker via OLJESTICKS hålet på lådan, Inga bultar/pluggar på lådan ska vidröras!! Det sitter en väldigt lockande bult mitt på lådan som verkligen skulle kunna vara påfyllningsplugg, (sitter mitt under ABS enheten).

Denna bult/plugg (27mm) går till ett band som spänner runt ett hjul som går till B4 servon i lådan, släpper man på denna bult så släpps spänningen och bandet åker 3 cm framåt (bilens riktning) och 3ans steg i växellådan försvinner.

Läst om många som har renoverat lådorna för x antal tusen för samma resultat som jag gjorde ( 89kr )

Det som behövs är följande: En platt skruvmejsel, tex radiomejsel, 27mm hylsa/ringnyckel, en 6mm borr och lite kemisk metall.

Börja med att plocka bort luftburken, skruva bort 27mm bulten, i hålet så kommer du se ca 2cm ner ett metallband, detta ska du dra emot dig ( ut mot vä framhjul ) då kommer du få en liten ficka som ser rätt så fyrkantig ut, därifrån så lirkar du in skruvmejseln snett framåt neråt i hålet och försöker "dra" bandet inåt mot torpedplåten, har du rätt storlek på mejseln så kommer du hamna rätt i hålet som bulten ska "ankra fast" i.

Nu till det svåra, hålet på bandet ska ligga i fas med hålet som bulten ska i. Detta skulle tydligen gå utan att borra i lådan och låsa fast bandet, med det lyckades inte jag med... Så jag tog en 6 mm borr och borrade ett hål precis i gjutskägget lite snett nedåt mot torpeden, pillade in en liten dyckert (spik) och låste fast bandet samtidigt som jag höll fast med skruvmejseln. Ta bort mejseln och se till att du har ett fast tag om bandet och att det linear med hålet, skruva sedan i bulten och dra åt. Ut och provkör, funkar det inte så får du göra om tills den hamnar rätt.

När det väl funkar så tar du kemisk metall och puttar över lite över hålet! Nu har du sparat en ny växellåda!

Bilder kommer så småningom!

Funkar på bilar från 01-06

V70 D5 Automatproblem, AW55-50
Anchor band AW55-50
Senast redigerat av eone (7 juni 2014)

4 517 Inlägg
7 juni 2014
har gjort detta en ggn,men har för mig att jag borrade framför pluggen o lite mindre hål än 6mm,

33 Inlägg
7 juni 2014
Trådstartare
Borrade också framför men beskrev nog det lite dåligt, hade dock bara en 6mm borr, man får ta det man har!

Sök