2823
Sök

Försöker rätta till en ram till Peugeot 107

66 Inlägg
13 juni 2014
#21
Jag jobbar som bilskadereperatör och har hållit på i 20 år.
Toleranserna på volvo renault som jag håller på med är 4mm

Det enda som är säkert är att alla ska vi dö.

26 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
#22
BonnevilleRobban skrev:
Tittar man på bilderna så ser man att bägge rambalkarna är invinklade och vridna.
Kan  nästan garantera att dom har veck i sej.

Före och efter jag har dragit den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205575/205575-af7e336e6e6eb23b140ed15df6387543.jpg

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
13 juni 2014
#23
vill påstå att det där är väll inte riktigt okej  ;-)

fast det man inte ser lider man inte utav...smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
13 juni 2014
#24
BonnevilleRobban skrev:
Jag jobbar som bilskadereperatör och har hållit på i 20 år.
Toleranserna på volvo renault som jag håller på med är 4mm

är det så pass höga tolleranser hos er..
låter mer som tillverkar tolleranser fast ni kanske enbart går efter det.
brukar väll vara rätt tight om man kör bänkarnas program


så länge rambalken är rak så är det mindre viktigt men har den vikit sig så är det mindre bra.

som skadan ovan är jhu ett byta av balken som gäller. om man ska utföra det efter boken

fast har sätt sjukt dåliga lagningar även från märkesverkstan så att en bil lämnar en skadeverkstad med enbart rakt dragen rambalk som trådskaparen gjort är jhu inte helt ovanligt.

kussens s80 var så fuskad så inåthelvete efter att den var lagad på volvo.. det var rost och dåligt lagat som fan.

Kör fort så hinner inget hända...

66 Inlägg
13 juni 2014
#25
remsan skrev:
BonnevilleRobban skrev:
Tittar man på bilderna så ser man att bägge rambalkarna är invinklade och vridna.
Kan  nästan garantera att dom har veck i sej.

Före och efter jag har dragit den.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 387543.jpg

Alla veck måste du bli av med för att få tillbaka styrkan i balken.
Försök få tag på en plåtslagare med riktbänk som kan hjälpa dej vid sidan om  att dra rätt den sen om du har svetsmöjligheter så fixa resten hemma

Det enda som är säkert är att alla ska vi dö.

66 Inlägg
13 juni 2014
#26
Growe skrev:
BonnevilleRobban skrev:
Jag jobbar som bilskadereperatör och har hållit på i 20 år.
Toleranserna på volvo renault som jag håller på med är 4mm

är det så pass höga tolleranser hos er..
låter mer som tillverkar tolleranser fast ni kanske enbart går efter det.
brukar väll vara rätt tight om man kör bänkarnas program


så länge rambalken är rak så är det mindre viktigt men har den vikit sig så är det mindre bra.

som skadan ovan är jhu ett byta av balken som gäller. om man ska utföra det efter boken

fast har sätt sjukt dåliga lagningar även från märkesverkstan så att en bil lämnar en skadeverkstad med enbart rakt dragen rambalk som trådskaparen gjort är jhu inte helt ovanligt.

kussens s80 var så fuskad så inåthelvete efter att den var lagad på volvo.. det var rost och dåligt lagat som fan.

Det är biltillverkarens tolleranser man måste gå på.
Det går att rikta balken men man behöver riktbänk eller dragbom med mothåll fastskruvat i trösklarnatill det.det är många ton som behövs för att dra ut en sån skada.

Dom flesta dåliga lagningar jag stött på genom åren är folk som har försökt göra hemma eller på importerade bilar som blivit lagade utomlands

Det enda som är säkert är att alla ska vi dö.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
14 juni 2014
#27
BonnevilleRobban skrev:
Growe skrev:
BonnevilleRobban skrev:
Jag jobbar som bilskadereperatör och har hållit på i 20 år.
Toleranserna på volvo renault som jag håller på med är 4mm

är det så pass höga tolleranser hos er..
låter mer som tillverkar tolleranser fast ni kanske enbart går efter det.
brukar väll vara rätt tight om man kör bänkarnas program


så länge rambalken är rak så är det mindre viktigt men har den vikit sig så är det mindre bra.

som skadan ovan är jhu ett byta av balken som gäller. om man ska utföra det efter boken

fast har sätt sjukt dåliga lagningar även från märkesverkstan så att en bil lämnar en skadeverkstad med enbart rakt dragen rambalk som trådskaparen gjort är jhu inte helt ovanligt.

kussens s80 var så fuskad så inåthelvete efter att den var lagad på volvo.. det var rost och dåligt lagat som fan.

Det är biltillverkarens tolleranser man måste gå på.
Det går att rikta balken men man behöver riktbänk eller dragbom med mothåll fastskruvat i trösklarnatill det.det är många ton som behövs för att dra ut en sån skada.

Dom flesta dåliga lagningar jag stött på genom åren är folk som har försökt göra hemma eller på importerade bilar som blivit lagade utomlands

mm importbilar kan vara spännande..  minns en kund som hade en passat denna var rätt ny då och han ville ha fronten lackad om jag inte minns fel när jag höll på att demontera den reagerade jag att det satt brickor av satan vid framskärmarna.  började titta lite nogrannare och ser hur hela fästet till skärmarna är nersänkt 4cm och på dessa sitter det ungefär som på en v70n rätt mycket försätkrningar där uppe.
men det var inget vi direkt kunde göra så mycket åt eftersom vi bara lackade bilar.

en annan en toyota corolla som har 1.5år gammal den var total manglad i skuffen dom hade fixat det utvändiga men reservhjulsbaljan var totalt mos   var samma kund som hade den bilen =/
han blev väldigt blåst på dessa bilar tyvärr hann han sälja ena bilen så det blev rätt kostsamt för honom att fixa allt

Kör fort så hinner inget hända...

26 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
#28
BonnevilleRobban skrev:
Alla veck måste du bli av med för att få tillbaka styrkan i balken.
Försök få tag på en plåtslagare med riktbänk som kan hjälpa dej vid sidan om  att dra rätt den sen om du har svetsmöjligheter så fixa resten hemma

Tackar!

Ska försöka göra det.
Tack alla andra för råd också smile.


Sök