Intressant fråga angående rikning, och vad som är tillåtet. Att bara vissa verkstäder får göra det, är något jag också "hört". Men som det spekulerats i här i tråden, så tror jag att det har med försäkringsbolag att göra. Om ett försäkringsbolag handhar skadan så vill de givetvis att det görs korrekt på alla sätt och vis. De ska ju ge tillbaks en lagad och trafiksäker bil. En ren spekulation från min sida är att det därför finns ngn form av licens eller godkännande för dessa verkstäder att åta sig sådana jobb.
Om bilen sedan är godkänd för väg eller inte, det är det väl enbart polis eller bilprovningen som avgör. Och då inte för att den riktats i sig, utan huruvida den är trafiksäker i sig.
Men frågan man också borde ställa sig, är vilket ansvar man har vid ev försäljning, eller om man lånar ut bilen. Jag gissar att man strängt taget borde upplysa köpare om detta, då man själv tagit sig för ett jobb som direkt påverkar säkerheten. Samma ansvar som väl faller på försäkringsbolagen, som gör att de garderar sig med vilka verkstäder som får göra jobbet, samma ansvar faller bergis på den privatperson som gör jobbet. Dvs, jag misstänker att vid en olycka där personskader och/eller egendom helt eller delvis härleds till en dåligt riktad bil; så är det för mig, rent spontant, inte helt självklart att man kan friskriva sig från ansvaret om man inte väldigt klart påvisat för köparen vad som är gjort och vem som godkänt eller inte godkänt arbetet.