4097
Sök

Försöker rätta till en ram till Peugeot 107

26 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Jag försöker rätta till fronten till en krockad Peugeot 107.
Har använd än så länge det man har hemma.
Jag testade nu strålkastranas fästpunkter och ser att ramen (den horizontella) är ungefär 0.8 mm till vänster.
Undrar om det finns ett lätt se att banka på ramen så att man får den tillbaka på platsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205575/205575-4410466bac29970b4cacd74d0497a3d0.jpg

Använde mig av en farmardomkraft och fick till frambalken. Men kvarstår den lilla extra för att få strålkastrarna på plats.


https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205575/205575-fbdeb2b5a729230f49dbd845b65057b3.jpg
Senast redigerat av remsan (9 juni 2014)

KHRacing
10 juni 2014
#2
Den där bilen måste registreringsbesiktigas efter att du lagat den o jag vet inte om man får göra det som privatperson. (en slags förenklad regbes)

3 235 Inlägg
11 juni 2014
#3
Det enklaste är att nog ta den delen från en skrotad donorbil och flytta över. Fronten har redan gjort sitt den den har deformerats, och bilen kan vara livsfarlig vid en kollision.


568 Inlägg
11 juni 2014
#4
KHRacing skrev:
Den där bilen måste registreringsbesiktigas efter att du lagat den o jag vet inte om man får göra det som privatperson. (en slags förenklad regbes)

Varför hitta på och säga något som inte är sant? Killen vill ju bara ha hjälp med att få bilen rak.


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
11 juni 2014
#5
thilo skrev:
KHRacing skrev:
Den där bilen måste registreringsbesiktigas efter att du lagat den o jag vet inte om man får göra det som privatperson. (en slags förenklad regbes)

Varför hitta på och säga något som inte är sant? Killen vill ju bara ha hjälp med att få bilen rak.

Har heller aldrig hört talas om att han skulle behöva något liknande(?), självklart är det en process om bilen räknas som skrot men allt annat torde vara påhitt

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
11 juni 2014
#6
bara att ta fram vinkelslipen och kapa bort.  går aldrig att få det tillräckligt bra.  tänk på att det kan skjuta sig rätt långt bak. så man inte stirrar sig blind på dom uppenbara felen.

ska man hårdra det ska en sån skada upp i bänk.

men skit samma skulle oxå räta den så det går att montera allt utan att det sitter snett.
men övrebalken är bara att byta ut för den kommer aldrig att gå att dra tillräckligt rak för att det ska vara värt besväret.

gjorde ordning en 940turbo för en härrans massa år sen som gått i ett vajeräcke där gick nästan allt att räta men jag la nog ner 8timmar på att räta vänstrerfram flygel så det blev bra.   det var endå en liten skada. 

http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/940/PICT0096.jpg

http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/940/940lackad.jpg

Kör fort så hinner inget hända...

KHRacing
12 juni 2014
#7
thilo skrev:
KHRacing skrev:
Den där bilen måste registreringsbesiktigas efter att du lagat den o jag vet inte om man får göra det som privatperson. (en slags förenklad regbes)

Varför hitta på och säga något som inte är sant? Killen vill ju bara ha hjälp med att få bilen rak.

Hade inte skrivit det om det ej funnits belägg för detta. En god vän jobbar på plåtverkstad & de som auktoriserad plåtverkstad får köpa in fordon son te privatpersoner får behålla.. för att fixa upp som nya, bla med hjälp av nya plåtdelar samt riktbänk. sedan måste fordonet genomgå en förenklad regbes. för att bli lagligt igen.

Hilmer här på forumet borde veta mera kanske ?

KHRacing
12 juni 2014
#8
Growe skrev:
bara att ta fram vinkelslipen och kapa bort.  går aldrig att få det tillräckligt bra.  tänk på att det kan skjuta sig rätt långt bak. så man inte stirrar sig blind på dom uppenbara felen.

ska man hårdra det ska en sån skada upp i bänk.

men skit samma skulle oxå räta den så det går att montera allt utan att det sitter snett.
men övrebalken är bara att byta ut för den kommer aldrig att gå att dra tillräckligt rak för att det ska vara värt besväret.

gjorde ordning en 940turbo för en härrans massa år sen som gått i ett vajeräcke där gick nästan allt att räta men jag la nog ner 8timmar på att räta vänstrerfram flygel så det blev bra.   det var endå en liten skada. 

http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/940/PICT0096.jpg

http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/940/940lackad.jpg

De vart riktigt fint jobbat där.

9 117 Inlägg
12 juni 2014
#9
KHRacing skrev:
thilo skrev:
KHRacing skrev:
Den där bilen måste registreringsbesiktigas efter att du lagat den o jag vet inte om man får göra det som privatperson. (en slags förenklad regbes)

Varför hitta på och säga något som inte är sant? Killen vill ju bara ha hjälp med att få bilen rak.

Hade inte skrivit det om det ej funnits belägg för detta. En god vän jobbar på plåtverkstad & de som auktoriserad plåtverkstad får köpa in fordon son te privatpersoner får behålla.. för att fixa upp som nya, bla med hjälp av nya plåtdelar samt riktbänk. sedan måste fordonet genomgå en förenklad regbes. för att bli lagligt igen.

Hilmer här på forumet borde veta mera kanske ?

Det måste ju hänga på om polisen varit på olycksplatsen och gett körförbud på bilen? Vet att syrrans kille fick det när han krockade farsans bil, men då var det bara att åka till SBP och göra en vanlig besiktning efter lagning.

Har polisen inte varit på plats vid olyckan så är det ju bara fixa bilen å låtsas som ingenting. Kan ju va så att TS kört in i ett träd eller liknande och fått hjälp av en vän att ta sig därifrån, då är ju ingen som behöver bry sig. Själv skulle jag inte vilja åka med i den bilenäven om TS lyckas laga den i alla fall.


Egen
277 Inlägg
12 juni 2014
#10
Det hänger på om den blivit klassad som skrot, tex försäkringsbolag löst in den eller privatperson skrotat den
Är det nåt någon kört av vägen med och fixar själv eller för nån annan eller köpt privat för å fixa är det skit samma i det avseendet.
Senast redigerat av SimonT (12 juni 2014)

568 Inlägg
12 juni 2014
#11
SimonT skrev:
Det hänger på om den blivit klassad som skrot, tex försäkringsbolag löst in den eller privatperson skrotat den
Är det nåt någon kört av vägen med och fixar själv eller för nån annan eller köpt privat för å fixa är det skit samma i det avseendet.

Så är det. Ingenting som sker med automatik bara för att bilen gått sönder.


26 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#12
Det är inte körförbud på den.

Jag testade idag en ny motor huv. Det ser ut att den måste flyttas enbart 5-6 mm till vänster (mot höger om man sitter i bilen). Allt annat står fint på rad i väntan på montering (kylare, fläkt...).
Den plast fronten blev överraskande rakt efter bara ha använt varmt luft på den.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
12 juni 2014
#13
KHRacing skrev:
Growe skrev:
bara att ta fram vinkelslipen och kapa bort.  går aldrig att få det tillräckligt bra.  tänk på att det kan skjuta sig rätt långt bak. så man inte stirrar sig blind på dom uppenbara felen.

ska man hårdra det ska en sån skada upp i bänk.

men skit samma skulle oxå räta den så det går att montera allt utan att det sitter snett.
men övrebalken är bara att byta ut för den kommer aldrig att gå att dra tillräckligt rak för att det ska vara värt besväret.

gjorde ordning en 940turbo för en härrans massa år sen som gått i ett vajeräcke där gick nästan allt att räta men jag la nog ner 8timmar på att räta vänstrerfram flygel så det blev bra.   det var endå en liten skada. 

http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/940/PICT0096.jpg

http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/940/940lackad.jpg

De vart riktigt fint jobbat där.

la ner rätt mycket jobb dock ej bytt plåten där framme.. enda jag fick byta förutom dom skruvade grejerna var 3dm tröskel som var hade ett stort hål i sig och var sönder riven totalt.    tur dom monterar batterier som tar i mot smällen annars hade det varit jobbigare att få ordning på det smile

Kör fort så hinner inget hända...

528 Inlägg
13 juni 2014
#14
Intressant fråga angående rikning, och vad som är tillåtet. Att bara vissa verkstäder  får göra det, är något jag också "hört". Men som det spekulerats i här i tråden, så tror jag att det har med försäkringsbolag att göra. Om ett försäkringsbolag handhar skadan så vill de givetvis att det görs korrekt på alla sätt och vis. De ska ju ge tillbaks en lagad och trafiksäker bil. En ren spekulation från min sida är att det därför finns ngn form av licens eller godkännande för dessa verkstäder att åta sig sådana jobb.
Om bilen sedan är godkänd för väg eller inte, det är det väl enbart polis eller bilprovningen som avgör. Och då inte för att den riktats i sig, utan huruvida den är trafiksäker i sig.
Men frågan man också borde ställa sig, är vilket ansvar man har vid ev försäljning, eller om man lånar ut bilen.  Jag gissar att man strängt taget borde upplysa köpare om detta, då man själv tagit sig för ett jobb som direkt påverkar säkerheten. Samma ansvar som väl faller på försäkringsbolagen, som gör att de garderar sig med vilka verkstäder som får göra jobbet, samma ansvar faller bergis på den privatperson som gör jobbet. Dvs, jag misstänker att vid en olycka där personskader och/eller egendom helt eller delvis härleds till en dåligt riktad bil; så är det för mig, rent spontant, inte helt självklart att man kan friskriva sig från ansvaret om man inte väldigt klart påvisat för köparen vad som är gjort och vem som godkänt eller inte godkänt arbetet.

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
13 juni 2014
#15
Riktningen i sig bör inte innefatta en trafikfara då det inte innefattar att sträcka ut deformeringszoner i det här fallet. Det som kan komma att påverkas är tex hjulbinklar och dylikt med tanke på att han inte får till en mm precision på balkarna igen. Men det innebär som oftast enbart onormalt däckslitage och att bilen uppför sig annorlunda på vägen.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

66 Inlägg
13 juni 2014
#16
Nä att den beter sig annorlunda på vägen är ingen trafikfara....

Skaddverkstäderna har krav både från försäkringsbolag och biltillverkare på att det ska repereras korrekt.
Det är inte bara och kapa och skarva hur som.billtilverkarna krockar bila och lagar dom för att sen krocka dom igen för att se att reperationen inte försämrar säkerheten.
Tittar man på bilderna så ser man att bägge rambalkarna är invinklade och vridna.
Kan  nästan garantera att dom har veck i sej.

Det enda som är säkert är att alla ska vi dö.

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
13 juni 2014
#17
BonnevilleRobban skrev:
Nä att den beter sig annorlunda på vägen är ingen trafikfara....

Har du provat justera camber, toe och hjulbas?  Då vet du att bara sådana justeringar kan påverka betydligt mer eller till och med kompensera för en ev skevhet i ramen på en bil.

Poängen är att det ur lagligt perspektiv är helt OK att justera vinklarna inom rimliga ramar för att förändra beteendet vid körning, vilket gör att han kan använda dessa för att kompensera en ev skevhet för att få bilen att återigen gå som den gjorde från fabrik.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
13 juni 2014
#18
BonnevilleRobban skrev:
Nä att den beter sig annorlunda på vägen är ingen trafikfara....

Skaddverkstäderna har krav både från försäkringsbolag och biltillverkare på att det ska repereras korrekt.
Det är inte bara och kapa och skarva hur som.billtilverkarna krockar bila och lagar dom för att sen krocka dom igen för att se att reperationen inte försämrar säkerheten.
Tittar man på bilderna så ser man att bägge rambalkarna är invinklade och vridna.
Kan  nästan garantera att dom har veck i sej.

har du aldrig kört en bil med dålig inställd framvagn?

hade en 740 som var bes och godkänd och provkörd av bilprovningen och dessutom gått igenom en flygande bes.

när snön kom gick det inte att köra bilen för den var över allt och ingenstans.
så det är nog varken mer farligt än en dålig inställd framvagn och det är inget dom direkt klagar på så länge du har automatisk återgång när du släpper ratten


i det här fallet är det marginell snehet
men visst bänken borde den stallts i men detta mest för att man ska dra kunna dra rätt allt.  men rätt övertygad över att du mäter den med måttband/tumstock så den blir lika sne som när den var ny.
i bänk blir den oftast betydligt rakare än när den lämnade bandet när den byggdes.  för dom har STORA tolleranser vilket dom ej har i bänken.

skruva lite Passat med den nyare karossen så kommer du inse att i framvagnsbalken har dom gjort så man kan flytta balken 5mm åt samtliga håll bara genom att lätta på 4skruvar du kan med andra ord flytta fram balken på vänstersidan 5mm och på högersidan flytta bak den 5mm   det blir alltså 1cm skillnad mellan höger och vänster sida ;-)
kan troligen vara mer eftersom jag bara sätt storleken på bultarna och på hålet.

Kör fort så hinner inget hända...

66 Inlägg
13 juni 2014
#19
Man kan ju slipa upp hålen i skärmar och huvgångjärn så att alla sprickor blir bra men det betyder inte att bilen är okej för det

Det enda som är säkert är att alla ska vi dö.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
13 juni 2014
#20
BonnevilleRobban skrev:
Man kan ju slipa upp hålen i skärmar och huvgångjärn så att alla sprickor blir bra men det betyder inte att bilen är okej för det

det betyder inte med automatik att bilen är sämre än en okrockad sätt till  hur den beter sig på väg eller vid krock heller...


om du visste vilka tolleranser på fabrikerna dom har så skulle du bli förvånad du kan med lätthet mäta lika nogrant med en tumstock medans du drar rätt allt hemma i garaget. så illa är det


men man bör kolla ordenkligt då krocken kan sprida sig vidare bakåt i bilen.

men det beror helt på fart och vilket sätt kollisionen inträffar.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök