2561
Sök

Trasig bränslepump passat diesel 2,0 tdi-2011

2 Inlägg
15 juni 2014
Trådstartare
#1
Bilen i fråga har rullat 27000 mil och går som taxi. Bilen stannade plötsligt när den kördes och bärgades till VW verkstad. Dom konstaterade att bränslepumpen pajat och att det fanns en del spån i bränslesystemet, deras slutsats var att det var feltankat då bränslet hade något lägre densitet än vad diesel ska ha, men dom var inte säkra...

Jag kollade tankhistoriken på kortet och konsterade att endast diesel tankats. Frågade på macken där bilen tankats om någon fler hade hört av sig och haft problem, men det ville dom inte kännas vid... Skickade då en liter soppa hämtad ur bilen på analys och resultatet var att flampunkten var för låg för diesel, 30 grader C, samt att densiteten för låg 0,813 ska vara 0,845 för diesel.

Fel på bränslet gäller inte garantin från VW. Bevisa att okq8 har dålig diesel
inte så lätt... Kan säga att macken i fråga är okq8 city i Sundsvall ifall någon har råkat ut för liknande.

Är det någon som råkat ut för liknande situation eller har något råd över huvudtaget? Tips på hur man kan reparera så billigt som möjligt?Reparationen enligt VW skulle kosta runt 70k...

Mvh

Sothora <3
1 201 Inlägg
15 juni 2014
#2
vad exakt för typ felkoder fick du? är det en tdi eller PD motor?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
15 juni 2014
#3
Mercedesturbodiesel skrev:
vad exakt för typ felkoder fick du? är det en tdi eller PD motor?

Om det är en -11 lär det ju vara CR

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

338 Inlägg
15 juni 2014
#4
stomme skrev:
Bilen i fråga har rullat 27000 mil och går som taxi. Bilen stannade plötsligt när den kördes och bärgades till VW verkstad. Dom konstaterade att bränslepumpen pajat och att det fanns en del spån i bränslesystemet, deras slutsats var att det var feltankat då bränslet hade något lägre densitet än vad diesel ska ha, men dom var inte säkra...

Jag kollade tankhistoriken på kortet och konsterade att endast diesel tankats. Frågade på macken där bilen tankats om någon fler hade hört av sig och haft problem, men det ville dom inte kännas vid... Skickade då en liter soppa hämtad ur bilen på analys och resultatet var att flampunkten var för låg för diesel, 30 grader C, samt att densiteten för låg 0,813 ska vara 0,845 för diesel.

Fel på bränslet gäller inte garantin från VW. Bevisa att okq8 har dålig diesel
inte så lätt... Kan säga att macken i fråga är okq8 city i Sundsvall ifall någon har råkat ut för liknande.

Är det någon som råkat ut för liknande situation eller har något råd över huvudtaget? Tips på hur man kan reparera så billigt som möjligt?Reparationen enligt VW skulle kosta runt 70k...

Mvh

Kanske off topic,men

Vet du om något mer än bränslepumpen gick sönder, för fattar inte hur de kan ta 70k? För att byta bränslepump

2 Inlägg
15 juni 2014
Trådstartare
#5
Mercedesturbodiesel skrev:
vad exakt för typ felkoder fick du? är det en tdi eller PD motor?

140 hästars tdi motor. Nu var det inte jag som körde bilen när det inträffade, så är osäker på vilka felkoder som visades... Jag äger dock tyvärr olyckan...

En Medlem
405 Inlägg
16 juni 2014
#6
Ta kontakt med generalagenten OKQ8 eller be att få prata med den ansvarige på macken. Du ska inte behöva stå för att macken levererar tveksamt bränsle som de marknadsför som riktigt.

Har flera haft samma problem blir det lättare, står du ensam kan det bli svårt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 366 Inlägg
16 juni 2014
#7
EddE93 skrev:
sweeken skrev:
stomme skrev:
Bilen i fråga har rullat 27000 mil och går som taxi. Bilen stannade plötsligt när den kördes och bärgades till VW verkstad. Dom konstaterade att bränslepumpen pajat och att det fanns en del spån i bränslesystemet, deras slutsats var att det var feltankat då bränslet hade något lägre densitet än vad diesel ska ha, men dom var inte säkra...

Jag kollade tankhistoriken på kortet och konsterade att endast diesel tankats. Frågade på macken där bilen tankats om någon fler hade hört av sig och haft problem, men det ville dom inte kännas vid... Skickade då en liter soppa hämtad ur bilen på analys och resultatet var att flampunkten var för låg för diesel, 30 grader C, samt att densiteten för låg 0,813 ska vara 0,845 för diesel.

Fel på bränslet gäller inte garantin från VW. Bevisa att okq8 har dålig diesel
inte så lätt... Kan säga att macken i fråga är okq8 city i Sundsvall ifall någon har råkat ut för liknande.

Är det någon som råkat ut för liknande situation eller har något råd över huvudtaget? Tips på hur man kan reparera så billigt som möjligt?Reparationen enligt VW skulle kosta runt 70k...

Mvh

Kanske off topic,men

Vet du om något mer än bränslepumpen gick sönder, för fattar inte hur de kan ta 70k? För att byta bränslepump

Vill nog påstå att 70 tusen inte är så dyrt. Det är ju inte som en bränslepump på en bensinare.
Eftersom det blivit spån i bränslesystemet kommer troligtvis en ny dieselpump skära direkt om man bara byter.
Ska det bli bra gjort så behöver insprutare bytas, rör och slangar bytas eller göras rent och samma sak med bränsletank.

70k är väll i stort sätt halva värdet på bilen..så klart som f-n att det är dyrt.

om du får ta konstnaden själv lämna iväg det till någon annan och beställ grejerna från tyskland direkt. garanterat att det går att halvera kostnaden även om det är mycket som måste bytas.

Inte direkt så dom bara kan byta bränslepumpen och sen är allt bra    spån=total rivning

Kör fort så hinner inget hända...

604 Inlägg
16 juni 2014
#8
sweeken skrev:
stomme skrev:
Bilen i fråga har rullat 27000 mil och går som taxi. Bilen stannade plötsligt när den kördes och bärgades till VW verkstad. Dom konstaterade att bränslepumpen pajat och att det fanns en del spån i bränslesystemet, deras slutsats var att det var feltankat då bränslet hade något lägre densitet än vad diesel ska ha, men dom var inte säkra...

Jag kollade tankhistoriken på kortet och konsterade att endast diesel tankats. Frågade på macken där bilen tankats om någon fler hade hört av sig och haft problem, men det ville dom inte kännas vid... Skickade då en liter soppa hämtad ur bilen på analys och resultatet var att flampunkten var för låg för diesel, 30 grader C, samt att densiteten för låg 0,813 ska vara 0,845 för diesel.

Fel på bränslet gäller inte garantin från VW. Bevisa att okq8 har dålig diesel
inte så lätt... Kan säga att macken i fråga är okq8 city i Sundsvall ifall någon har råkat ut för liknande.

Är det någon som råkat ut för liknande situation eller har något råd över huvudtaget? Tips på hur man kan reparera så billigt som möjligt?Reparationen enligt VW skulle kosta runt 70k...

Mvh

Kanske off topic,men

Vet du om något mer än bränslepumpen gick sönder, för fattar inte hur de kan ta 70k? För att byta bränslepump

Välkommen till den fantastiska världen av moderna dieselmotorer där all kostar minst 5ggr så mycket att laga mot en bensinare.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 366 Inlägg
16 juni 2014
#9
bronco_z skrev:
sweeken skrev:
stomme skrev:
Bilen i fråga har rullat 27000 mil och går som taxi. Bilen stannade plötsligt när den kördes och bärgades till VW verkstad. Dom konstaterade att bränslepumpen pajat och att det fanns en del spån i bränslesystemet, deras slutsats var att det var feltankat då bränslet hade något lägre densitet än vad diesel ska ha, men dom var inte säkra...

Jag kollade tankhistoriken på kortet och konsterade att endast diesel tankats. Frågade på macken där bilen tankats om någon fler hade hört av sig och haft problem, men det ville dom inte kännas vid... Skickade då en liter soppa hämtad ur bilen på analys och resultatet var att flampunkten var för låg för diesel, 30 grader C, samt att densiteten för låg 0,813 ska vara 0,845 för diesel.

Fel på bränslet gäller inte garantin från VW. Bevisa att okq8 har dålig diesel
inte så lätt... Kan säga att macken i fråga är okq8 city i Sundsvall ifall någon har råkat ut för liknande.

Är det någon som råkat ut för liknande situation eller har något råd över huvudtaget? Tips på hur man kan reparera så billigt som möjligt?Reparationen enligt VW skulle kosta runt 70k...

Mvh

Kanske off topic,men

Vet du om något mer än bränslepumpen gick sönder, för fattar inte hur de kan ta 70k? För att byta bränslepump

Välkommen till den fantastiska världen av moderna dieselmotorer där all kostar minst 5ggr så mycket att laga mot en bensinare.

idag så börjar det bli rejält dyrt med bränsledelar även till bensinarna då det sitter högtryckspumpar på dom oxå.  finns väll inga motorer från vag som inte är av direktinsprutare

Kör fort så hinner inget hända...

604 Inlägg
17 juni 2014
#10
Visst är det dyrt att laga en bensinare men allt runt en diesel för att hålla ner tomgångsvarvtalet kostar så mycket mer. Dyra svänghjul, motorfästen och spridare/injektorer. Turboaggregat har ju helt sjuka priser på en diesel.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Sothora <3
1 201 Inlägg
17 juni 2014
#11
För att du inte ska bli blåst/ betala mycket pengar på en verkstads okunnighet, så rekomenderar jag att du lämnar bilen till någon dieselexpert.

Tyvärr så är de få verkstäder som vet vad dom gör när de gäller dieslar.

Om du har en Common Rail motor så är de absolut vanligaste felet Injektorerna. 9/10 CR dieslar som har problem slutar med byte av en eller flera CR injektorer. Visst HighPressure pumpen rasar ibland men de e spritt mellan gångerna.

Är du säker på att dom hitta spån i bränslet? Vart hitta dom de?

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök