3670
Sök

Bygga baslåda, ha låda till 6x9orna oxå?

3 627 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
Tjenare!!

Planerna låg uppe för en Bandpasslåda.. men nu blir det inte så då en Sluten låda tydligen va bättre lämpad för min bas!

Men jag ska ha 2st 6x9or i hatthyllan, och jag undrar om jag ska ta och bygga låda till dem också eller ska jag låta dem va OpenAir?

Om dem borde va i låda, hur stor borde den va isåfall?

Och en sista fråga.. kan en baslåda ha vilken form som helst egentligen? Är det bara literna som räknas?

MVH Falk

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

2 123 Inlägg
15 maj 2007
Vad är det för bas ?
Kör 6x9" i låda då får du kräm i basen ur dom och dom spelar helt generelt bättre.
Hur stor låda du ska ha beror helt på basen. En 15" bas kan ha 100L låda men en annan kanske bara behöver 25L tex.
Läs lite på Nardik.com
Finns en sida där som heter magazinet som det står mkt om hur man ska gå tillväga för att bygga billjud.
Det bästa är dock att bygga i glasfiber eftersom det är helt stumt och man får inte helt raka former på lådan.

3 627 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
Det är en 12" MDSbas på 500W .. Den kmr sitta i en Spånskive tillverkad 40L låda

Jo jag vet att 6x9orna trivs bäst i en låda.. frågan är ju bara om det gör så stor skillnad?

2 123 Inlägg
15 maj 2007
ToXtreme skrev:
Det är en 12" MDSbas på 500W .. Den kmr sitta i en Spånskive tillverkad 40L låda

Jo jag vet att 6x9orna trivs bäst i en låda.. frågan är ju bara om det gör så stor skillnad?

Vad effekten är på basen spelar ingen roll. Frågan är vad det är för Bas, modell alltså ?
Man brukar få med ett papper eller en bok där det står hur stor låda man ska ha samt om den ska vara tex sluten eller portad eller bandpass.
Ska du använda spånskiva eller MDF, såg självklart att du skrev spånskiva men blev lite fundersam då dem flesta inklusive mig själv använder MDF.
Varför frågar du föresten hur stor låda du skall ha om du visste att den ska vara 40L ? wink
Till 6x9" högtalare säger man att lådan ska vara mellan 10-20L st : )

3 627 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
Det är en CS300 smile

Och den spelar bäst i sluten låda på 40L wink

Materialet jag tänkt använda är golvspånskiva tongue Den är 22mm tjock så det blir nog alldeles finfint tror jag smile

Sen så frågade jag faktiskt aldrig hur stor låda jag skulle ha till basen, utan om den kunde ha vilken form som helst, att bara volymen spelade roll smile

10-20L styck.. okej, låter finfint smile

Och ja.. ska kollade hur många smiliesar man kunde trycka in i ett å samma inlägg utan att det blir överdrivet?!? rolltonguebig_smile
Senast redigerat av ToXtreme (15 maj 2007)

Nattdrömmare
137 Inlägg
15 maj 2007
storleken på baslåda o låda för 6x9 får du ut via parametrar, finns nå sidor på nätet där de står hur du ska räkna ut storleken.. lr om du vet av ngn som e duktig på att räkna ut lådvolymen via parametrar...

..:: mer vild än tam ::..

2 123 Inlägg
15 maj 2007
nadaclue skrev:
storleken på baslåda o låda för 6x9 får du ut via parametrar, finns nå sidor på nätet där de står hur du ska räkna ut storleken.. lr om du vet av ngn som e duktig på att räkna ut lådvolymen via parametrar...

Precis så är det beroende på högtalaren men generelt säger man att nånstans mellan 10-20L är rekomenderat om man inte har en aning.
Men Antar att trådskaparen har MDS 6x9" så MDS borde kunna svara på den frågan : )
Jag tkr du ska kör på 19mm MDF istället då det är mer betyldigt mer solidare än spånskiva och drar inte åt sig lika mkt fukt. Kostar lite mer men är värt det : )

3 627 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
Okaj.. Jo hade tänkt kolla med MDS faktiskt!

Okej, vart får jag tag på 19mm MDS då? Vanliga bygghandeln eller?

110 Inlägg
16 maj 2007
följer ditt bygge med stort intresse! Ska bygga låda till mina 6*9or o basarna oxå.. men vet inte hur det ska organiseras riktigt.. hur det ska få plats under hatthyllan.. vill ha 2 basportar upp ur hatthyllan för att basen inte ska stanna i bagarget (vore ju tragiskt). men man vill ju lite bagageutrymme med.. tongue

Have a good time, all the time!

2 123 Inlägg
16 maj 2007
ToXtreme skrev:
Okaj.. Jo hade tänkt kolla med MDS faktiskt!

Okej, vart får jag tag på 19mm MDS då? Vanliga bygghandeln eller?

MDS köper man hos sin MDS återförsäljare men MDF därimot köper man hos sin bygghandel wink
Där fick jag till det wink

3 627 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
Haha tongue Va jävligt trött när jag skrev de sista inläggen så bokstäverna hade en tendens till att hamna där de inte borde va egentligen smile

Men man får tacka för hjälpen smile

Sök