Hallå!
Har ett märkligt fel på min T5a.
• Bilmodell
Volvo 850 T5 2.3
• Årsmodell
-94
• Miltal
27000~
• Modifikationer på bilen
Motor Nord Steg 3
3" avgas
GLT kammar
• Hur yttrar sig felet?
Allt börja med att lambda lampan helt plötsligt började att lysa när jag körde helt lugnt och vanligt. Kollade då felkoderna när jag kom hem och fick fram en kod koden, 2-3-1 ( Lambdasond med förvärmning, Långsiktig bränslekorrigering, ) Köpte då en ny Lambdasond och efter bytet börja lampan lysa återigen och visade koden 2-1-2 Lambdasond med förvärmning ( Nummer 1 Signalfel, ) ,
Provade då att byta LMM med en polare som har samma modell som min hade för att se om det var den som spökade. Men fortfarande samma fel, Bilen laddade innan 1.1 vid fullt gaspådrag, men laddar endast 0.6 nu vilket är original laddet. Även provat att koppla bort magnetventilen utan nån skillnad överhuvudtaget.
Alla slangar är även ny bytta förra sommaren så att det borde vara nå sprickor i dom känns rätt långsiktigt..
Och eftersom chippet inte har någon egen felkod, Så skickar den väl ut den antingen till Lambdasonden eller LMM att det är något fel på någon av dom två.
Ibland när man trycker fullt så blir det som ett motstånd eller hur man ska förklara det, som att bilen bluddrar emot ungefär. Som att den inte får nå luft överhuvudtaget
Det enda jag kan komma fram till nu är att det kanske möjligen kan vara något fel på chippet eller slangarna?
Om någon har något förslag eller tips skriv gärna!
Mvh / Andreas