vår volvo 850 går kanon, men ibland när vi kör så dör bilen bara så vi får lov att styra in den åt sidan och vänta ca 1 minut då går bilen att starta igen, någon aning om vad det kan vara.?
tjena va ut idag o provade bilen, och den startade inte, den står bara och tuggar, har bytt tändstift idag men den gick fortfarande inte, batteri finns det, men däremot såg jag att oljan var helt slut, fanns nada motorolja, kan det ha med saken att göra, tror ni den startar om jag fyller på ?
Att du inte har någon olja är skadligt för motorn, men tror inte det är därför den inte startar. Har du gnista är det säkert som tidigare nämnt nått fel på soppatillförseln
Jag hade ett likande fel på en Mondeo-94. Jag höll på att bli galen då jag hade bytt allt som kundes tänkas när jag fick ett tips om att avluftningen till tanken kunde vara igensatt. jag provade med tanklocket av och det gick kanon. om jag bara visst det från början Det är ju billigt att prova iaf, så lycka till
var samma fel på syrrans 850.. den bytte vi soppapumpen och filtret på sen gick den.. Kolla om det klickar i relät när du slår på tändningen, gör det inte det så är det trasigt.. Sen hör du om soppapumpen går eller inte när du slår på tändningen också.. Då surrar det lite bakifrån..
oj, soppafiltret menade jag.. Kostar väl 250-300 kr.. Jag köpte det hos en återförsäljare för ad-kedjan här hemma.. Vart det är billigast vet jag inte.. Men mitt förslag är att du kollar reläet till soppapumpen först.. Be nån vrida på nyckeln medans du lyssnar om det klickar i det då.. Tar du ut reläet så står det "fuel pump" på det tror jag...
Om du vet vart säkringarna sitter så sitter det ett lock över dom. det locket sitter i ett annat större lock som sitter fast med fyra st torxskruvar, där under sitter alla relän. alltså längst upp i högra hörnet i motorrummet om man kollar framifrån
nja kamaxelgivaren har inget att göra med att bilen dör när den väll är igång. den är bara till för att starta bilen. . sen kan man i princip plocka bort å köra utan
däremot vevaxelgivaren som sitter strax under kan vara slut. för då funkar bilen när den har lust å kan lägga av sen å sen starta dan efter
annars tror jag det är bränslepumpen som är inne på sista versen. prova slå på den när bilen inte startar och startar den då så kan man anta att det är felet.
så titta felkoder. . . jag tror det är vevaxelgivare eller bränslepump.