Har googlat röven av mig men jag blir inte klok för fem j_kla öre. Då detta är min första saab och första turbo motor så har jag inte direkt någon större koll på nått egentligen
Har även varit i kontakt med maptune men iom att de inte återkommer till mig så tror jag inte att de köper min fundering på vad felet är.
Bilen i fråga är en saab 9-3 aero ss -05 med maptune steg2 biopower historia (konverterad?) 265hp/370nm på e85 (inte jag som har trimmat)
Att gå från att behöva hålla ratten för kung o fosterland till att den kännas lika "slö" som bmw:n jag äger är rätt så frustrerande. Inte en enda felkod. Turbon laddar fullt ut enligt bilens inbyggda mätare, har kollat slangar, stift (bruna o fina precis som de ska vara, inget sot), oljan är närvarande o finns så d räcker.
Har kört bilen med dashcomand och kollat över andra värden så som oxygen sensorer / lamda , ser rätt ut.
Lambdan låg på nästan 1.0 förutom de ggr man släpper av efter ax, den pikar då på 1.9 för att återgå till 0.9 till 1.01 på en sec. Oxygen 1 o 2 ser bra ut då ena hoppar till 0.9 som max o den andra drar till 0.3 (misstar jag mig inte helt så borde de värden vara någorlunda rätt).
Jag TROR att kraften försvann i samband med tankning av 95, styrdonet kan ha lärt in nya felaktiga värden ?!? För övrigt så har jag kört på E85. Vid ett tillfälle så tog jag bort plus polen över natten, IFALL det skulle finnas nått min kod läsare inte ser... Läste nånstans att styrdonet kanske inte gillar detta, ute o cyklar??
Värsta av allt är att bilen blev JÄTTE jobbig att starta då den har stått några timmar (på e85), jag bytte till 99oktan och starten blev avsevärt mycket bättre, kanske är pumpen ? att den är svårstartad kanske har ett stort samband i att bilen saknar så mycket kraft?!
Min huvud tanke var att maptunes programvara ihop med e85 o 630cc spridare samt original pump inte riktigt vill lira längre och att tankningen av 95okt samt "nollningen" (batteri off) kan ha medfört inlärning av fel värden i styrboxen, men va fän vet jag, mitt huvud kokar av info och jag får ingen klarhet i nått i snart 2 veckor sen jag upptäckte felet.
Kan nån vänlig själ peka i rätt riktning så vore jag enormt tacksam!
mitt motto:
Är det längre än 60m så tar man bilen...