26 juni 2014
Trådstartare
Hej
Har en volvo s60 2,4T -01 som rullat cirka 27500 mil. Då jag studerat under hösten på annan ort har bilen fått stå och nu under semestern tänkte jag göra ett försök till renovering och senare försäljning.
Det tråkiga är att sedan en lång tid tillbaka tände sig motorelektroniklampan. Bilen går relativt normalt men man kan dock känna små ryck vid jämn gas då och då. Om bilen nollställs kan man även märka att den inte går rent på full gas då den hackar, spottar och har baktänt ett par gånger.
Lämnade då in bilen för att läsa ut felkoder och fick berättat för mig att det låg en felkod som gick under namnet: ECM 261-A.
Efter lite användande av google fick jag fram att denna felkod betyder Adaptiv lambdareglering Övre gräns.
Det jag funderar på nu är om det är att köra en "ole, dole, doff" på motorelektronik prylar och sensorer att byta ut? En mekaniker rådde mig att byta bränslefilter vilket jag också gjort utan skillnad.
Värt att nämna är även att jag bytt ut luftfiltret mot ett öppet sportluftfilter samt bytt ut bakre dämparen mot en fullflödesdämpare. Mina tankar gick mot luftmassemätaren ifall den va kass på grund av öppet filter men enligt verkstaden tyder inte felkoden på detta.
Idéer?