2482
Sök

Ac trasig i mitsubishi colt

53 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
Hej!

Sen slutet av förra sommaren så har min ac inte fungerat i min colt -08. Var och provtryckte den häromdagen samt fyllde på acn men kompressorn gick inte igång. Nu när jag efter tips vickat lite på den kontakt som går ner i kompressorn samt dragit ur och satt tillbaka några relän inne i bilen så har den gula motorlampan tänds, är väll antagligen jag som klantat till det? Kan man utlösa den gula motorlampan bara genom att ta ur relän? Hur kan jag felsöka vad som är knas med ACn?

Mkt tacksam för svar!

103 Inlägg
31 maj 2014
Hej. Jag fick liknande problem med min ac för några år sedan på min mitsubishi. Det viade sig vara så att kopplingen som magneten drar till sig så att kompressorn börjar jobba var sliten med tiden. Det betyder att den var för långt ifrån  för att den ska kuna dra till sig. Ja monterade bort kopplingen som sitter med en skruv och tog bort 2 tunna brickor så att den sitter närmare då kan magnetetn dra till sig och nu har den fungerat i ca 4 år utan problem. Det kallas att shimsa.

103 Inlägg
31 maj 2014
Glömde säga att du kan släcka motorlampan genom att koppla loss minuspolen på batteriet i ca 2-3 min så nollas felen. Se till bara att allasladdar sitter ordentligt och på samma sätt som innan.

53 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
Block skrev:
Hej. Jag fick liknande problem med min ac för några år sedan på min mitsubishi. Det viade sig vara så att kopplingen som magneten drar till sig så att kompressorn börjar jobba var sliten med tiden. Det betyder att den var för långt ifrån  för att den ska kuna dra till sig. Ja monterade bort kopplingen som sitter med en skruv och tog bort 2 tunna brickor så att den sitter närmare då kan magnetetn dra till sig och nu har den fungerat i ca 4 år utan problem. Det kallas att shimsa.

okej,inte säker på var denna magnetkoppling sitter bara. Men provade en anna sak precis. i tjejens mb colt som är några år nyare så klickar det i ett relä inne i bilen när man trycker igång ac-knappen. När jag gör det i min låter inget alls, men lampan tänds. har provt att skifta relän på samma plats där det klickar i tjejen bil men ingen förändring. Ska det klicka i relät inne i bilen även om magnetkopplingen krånglar eller klickar den bara om allt fungerar.?

6 629 Inlägg
1 juni 2014
Har bytt ett motorstyrdon tidigare på en Colt för ACn inte fungerade.

"Lite" dumt konstruerat men har för mig att motorstyrdonet skickar en signal till AC reläet.

De/Dem

103 Inlägg
1 juni 2014
Polon skrev:
Block skrev:

okej,inte säker på var denna magnetkoppling sitter bara. Men provade en anna sak precis. i tjejens mb colt som är några år nyare så klickar det i ett relä inne i bilen när man trycker igång ac-knappen. När jag gör det i min låter inget alls, men lampan tänds. har provt att skifta relän på samma plats där det klickar i tjejen bil men ingen förändring. Ska det klicka i relät inne i bilen även om magnetkopplingen krånglar eller klickar den bara om allt fungerar.?

Det är det som klickar till när magneten drar till sig en "rulle" som drivs av rämmen. Titta i din flickväns bil i motorrummet där kompressorn sitter så ber du henne sätta på acn så ser du vad som händer. Då kanske du förstår bättre det jag skrev innan.

53 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
Har nu fått den mätt lite och konstaterat att det är ström fram till kompressorn. Är det då säkert att kompressorn är sönder?

53 Inlägg
30 juni 2014
Trådstartare
Lämnade in den på verkstaden som gjorde en felsökning som konstaterade att acns expansionsventil behövde bytas. De beställde hem en sådan och nu har jag haft den inlämna igen och fått den bytt samt att de fyllde på köldmedel.
De sa då att den fortfarande inte kyler men att jag ska vänta och se om den går igång och sedan höra av mig om några veckor då en kille som kan ac bättre kommer tillbaka.
Mina frågor.
Har det som nu gjorts varit helt onödigt, betalade jag över 2000:- för att en ventil som inte behövde bytas byttes?
Skulle acn komma att hoppa igång om ett tag efter detta ingrepp, pga vad isåfall?

Känns surt att tillslut ha lämnat in den och betalat och ändå så fungerar den inte.

6 629 Inlägg
30 juni 2014
Funkar efter ett tag? Nej.

Antingen så går det eller så går det inte.

De/Dem

53 Inlägg
30 juni 2014
Trådstartare
Okej... Men kan det vara rätt att de bytte ventilen? De hjälpte ju uppenbarligen inte, ser man inte det innan om den är sönder eller ej. För efter felsökningen sa de att det var sen som var problemet. Kan ju bli jäkligt dyrt om man bara ska byta delar tills den fungerar.

Sök