4472
Sök

945 Turbo, styrning hackar

2 030 Inlägg
30 juni 2014
Trådstartare
Tjenare!
Fick nyss ett problem med 945an.. Skulle ut från gården när styrningen hackade.. och sedan 20meter senare går det knappt att styra alls! hjälper inte att varva motorn. Sedan efter en liten stund går det att styra till viss del så jag kan backa tillbaka igen. Efter det (alltså som det är nu) det går att styra men de hackar, tänkt som två kugghjul där kuggarna inte går ihop helt rätt..

Pappa hade en tanke på styrsnäckan att den sagt upp sig, vilket verkar vettigt.
Vad tror NI?? smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

Bondmeckare
246 Inlägg
30 juni 2014
Kollat oljenivån till servon? Låter som det är lite olja och det har blivit luft i systemet

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

460 Inlägg
30 juni 2014
Spänn/byt servoremmen smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

5 741 Inlägg
30 juni 2014
Låter exakt som luft i servosystemet.

Fylla på servoolja ifall nivån är låg och lufta sedan systemet.
Servosystemet luftas genom att ta loss locket från servobehållaren och sedan hålla fullt rattutslag åt ena hållet i ca 10sek, sedan fullt rattutslag åt andra hållet och hålla där i ca 10sek. Fortsätt så till dess att det slutar bubbla i servobehållaren.

2 030 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
servovätskan var påfylld strax innan så den är lugn!
kan tillägga att när jag körde ner den till parkeringen, 10meter bort, så gick det klockrent! och iförrgår när jag åkte runt kvarteret inte heller några problem!
Men jag ska testa lufta ändå smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R

1 861 Inlägg
4 juli 2014
Min va det remmen som slirade på! smile

3 173 Inlägg
2 030 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
tack, ska prova de också då!

1 948 Inlägg
4 juli 2014
smörja knutkorset kan också behövas...

2 030 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
baltis skrev:

Dränkas i fett då? det va en känsla som kan påminna om att ett sådant kors kärvat, inget glappt dock.

1 948 Inlägg
4 juli 2014
BlueScreeen skrev:
baltis skrev:

Dränkas i fett då? det va en känsla som kan påminna om att ett sådant kors kärvat, inget glappt dock.

ne, dränk i wd40

Sök