3007
Sök

Mercedes motorer för trimmning

110 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#1
Hejsan.
Är ny här så ursäkta om någon redan ställt frågan skicka mig gärna till en annan tråd om detta då:)

Är sugen på att köpa mercedes diesel och trimma.
Någon som kan något om t.ex om606,603?
om606 är väl 24 ventiler och 603 är 12?
Har förstått att det är bra med original turbo då dom har oljekylda kolvar.
Även lite info om vad motorkoderna betyder.
om606 300d i en w124 24ventiler?
om603 300d i en w124 12ventiler?
dieselmeken pump eller mynä såklart
Tänker mig att få ut 300hk ur någon merca diesel verkar inte vara omöjligt då många kör med mer.

All info är tacksamt då jag är ny med diesel.

688 Inlägg
6 juli 2014
#2
om606:an kör många finnar med vet ja. O dom plockar mer än 300 hästar ur dom


5 126 Inlägg
6 juli 2014
#3
OM606 Sitter om jag inte mina fel i både w124 och w210 dock är det bara i w210 som den har turbo.
helt riktigt så är Om606 300d med 24 ventiler och Om603 den med 12.
vet inte hur det ser ut på just Om606 men jag rev nyligen en Om605.910 dvs en 250d med 20v (samma som 606 bara en cylinder kortare) och den hade oljekylda kolvar trots att det är en sugmotor :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

110 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#4
Okej. jahaja så pass.
Verkar ju inte vara skit svårt att få ut hästar ur 603,606 och 605. Verkar vara pumpen som kostar mest om man ska trimma och prisvärt?
Så alla dom motorerna är bra med hur är det med 602? (som jag också förstått 250d 10v)

1 125 Inlägg
6 juli 2014
#5
http://www.mbsca.com/forum/index.php

Kolla där,finns hur mycket som helst att läsa om


110 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#6
fadret skrev:
http://www.mbsca.com/forum/index.php

Kolla där,finns hur mycket som helst att läsa om

Är det mig det är fel på?wink hittar inget:S

1 125 Inlägg
6 juli 2014
#7
ludd3budd3 skrev:
fadret skrev:
http://www.mbsca.com/forum/index.php

Kolla där,finns hur mycket som helst att läsa om

Är det mig det är fel på?wink hittar inget:S

Registrera dej som medlem så kommer du åt forumet helt.


110 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#8
fadret skrev:
ludd3budd3 skrev:
fadret skrev:
http://www.mbsca.com/forum/index.php

Kolla där,finns hur mycket som helst att läsa om

Är det mig det är fel på?wink hittar inget:S

Registrera dej som medlem så kommer du åt forumet helt.

haha okej dock så kommer jag inte in pga nån säkerhetskod som strula;)

1 125 Inlägg
6 juli 2014
#9
ludd3budd3 skrev:
fadret skrev:
ludd3budd3 skrev:

Är det mig det är fel på?wink hittar inget:S

Registrera dej som medlem så kommer du åt forumet helt.

haha okej dock så kommer jag inte in pga nån säkerhetskod som strula;)

När du väl kommit in så kolla i projekttråden,finns nästan hur mycket som helst.


110 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#10
fadret skrev:
ludd3budd3 skrev:
fadret skrev:

Registrera dej som medlem så kommer du åt forumet helt.

haha okej dock så kommer jag inte in pga nån säkerhetskod som strula;)

När du väl kommit in så kolla i projekttråden,finns nästan hur mycket som helst.

Okej, ska bli. Tack

110 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#11
Fortsätt gärna ändå att informera mig här;)
Det är såklart bättre att köpa motorerna med original turbo men hur är det med dem utan?
Är det dyrt/problem att turbo konvertera?
Tacksam för fler svar:)

1 125 Inlägg
6 juli 2014
#12
Kolla annars med Turbobanditen,han bygger grymma motorer,finns en del på YOUTUBE


Med.lem
3 759 Inlägg
7 juli 2014
#13
fadret skrev:
Kolla annars med Turbobanditen,han bygger grymma motorer,finns en del på YOUTUBE

Sen när började turbobanditen köra diesel?


För att tillföra nått till tråden.
Börja med att gilla dieselmeken på facebook, snart kommer du inse att han är snubben att gå till. smile


https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater
Senast redigerat av Mr_EmCom (7 juli 2014)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 125 Inlägg
7 juli 2014
#14
Mr_EmCom skrev:
fadret skrev:
Kolla annars med Turbobanditen,han bygger grymma motorer,finns en del på YOUTUBE

Sen när började turbobanditen köra diesel?


För att tillföra nått till tråden.
Börja med att gilla dieselmeken på facebook, snart kommer du inse att han är snubben att gå till. smile


https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

Han själv kör inte diesel,det vet jag,men han har hjälpt folk med dieselmotorer,det var det jag menade.


110 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
#15
Mr_EmCom skrev:
fadret skrev:
Kolla annars med Turbobanditen,han bygger grymma motorer,finns en del på YOUTUBE

Sen när började turbobanditen köra diesel?


För att tillföra nått till tråden.
Börja med att gilla dieselmeken på facebook, snart kommer du inse att han är snubben att gå till. smile


https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

Jodå dieselmeken gillar jag redan;)
Har försökt få tag i han via hemsidan men verkar inte gå.
Du råka inte veta dieselmekens email adress?

110 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
#16
Har hittat en hel del på http://www.mbsca.com/forum/index.php och verkar som att alla är bra motorer. Turbo eller ej så är det bra bottendel på dem.
Har tittat på en tråd att dieselmeken har varnat för effekt över 250hk på om602 pga dem 10 ventilerna. Dock så var detta 2006 fast andra säger den håller:S
Om man skulle få tag i om603 eller om606 utan turbo,
Verkar ju som de flesta kör med stor turbo+pump utan andra modifikationer?
Senast redigerat av ludd3budd3 (7 juli 2014)

Med.lem
3 759 Inlägg
8 juli 2014
#17
ludd3budd3 skrev:
Mr_EmCom skrev:
fadret skrev:
Kolla annars med Turbobanditen,han bygger grymma motorer,finns en del på YOUTUBE

Sen när började turbobanditen köra diesel?


För att tillföra nått till tråden.
Börja med att gilla dieselmeken på facebook, snart kommer du inse att han är snubben att gå till. smile


https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

Jodå dieselmeken gillar jag redan;)
Har försökt få tag i han via hemsidan men verkar inte gå.
Du råka inte veta dieselmekens email adress?

Är du seriös på riktigt så ring till han, dock har han semester i 4 veckor nu:)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

110 Inlägg
10 juli 2014
Trådstartare
#18
Ja okej. som du sa så har han semester så ska höra av mig när han jobbar.
Dock vill jag gärna ha en bil till dess.
Är det någon här som vet om det är värt att köpa lite billigare om603,605,606 utan turbo original. Dvs risken att det inte är oljekylda kolvar osv.
300hk är väl inte jätte mycket om man skulle turbo konvertera själv och håller dem för de?

Hjälp uppskattas

110 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
#19
mb_pucken skrev:
OM606 Sitter om jag inte mina fel i både w124 och w210 dock är det bara i w210 som den har turbo.
helt riktigt så är Om606 300d med 24 ventiler och Om603 den med 12.
vet inte hur det ser ut på just Om606 men jag rev nyligen en Om605.910 dvs en 250d med 20v (samma som 606 bara en cylinder kortare) och den hade oljekylda kolvar trots att det är en sugmotor :-)

Du har nog rätt. Har hittat mycket mer information och verkar som om605 och om606 turbo eller ej har kolvkylning original.


Sök