Hej. Har en V70R som tickar ganska kraftigt. Tickandet har uppstått efter att motorn läckt massor med olja. Men har hittat oljeläckaget och åtgärdat det nu. Det var en packbox som hade skutit bakom Kamaxellägesgivaren. Men den är tät nu och läcker ingen olja längre. Kan det vara så att under tiden motorn tryckte ur sig olja så har det inte varit tillräckligt högt oljetryck i toppen vilket lett till tickandet? Och nu har jag bytt olja till Castrol Edge 5w30. Kan det vara så att lyftarna tagit såpass mycket stryk av oljeläckaget att dom går sönder ?
Har lyssnat med elektroniskt stetoskop och kommit fram till att fyra lyftare tickar kraftigare än resten..
Har hört att tickande i motorn kan vara en krökt vevstake också men tycker det borde vara lyftarna eftersom tickandet uppstod efter det kraftiga oljeläckaget... Vad tror ni?
Lutar åt att beställa en servicesats med 20 nya liftare och byta allihop.
Mycket riktigt att en krökt stake kan låta som en ventil. Dock kan du ha fått ett högre slitage men det beror ju givetvis hur länge den gått med dörlite olja?
Har skruvat bort ventilkåpan idag, och som jag trodde så var det en lyftare som tickade. En av lyftarna var i botten, alltså inte fjädrat upp igen. Så har köpt 20 nya lyftare på Volvo. Så imorgon blir det att montera allt. Men har ytterligare en fråga, måste oljekanalen i toppen passas in emot hålet i lyftaren eller är det bara lägga i den?
Gott att du hattade problemet, va kostade 20st lyftare på Volvo?
Japp, 20 nya liftare är nu monterade och den låter som ny Enda som tickar nu är spridarna men det är ytterst lite En servicesats med 20 lyftare kostade 1895kr med 5%rabatt
Christian S skrev:
dom är inte så jätte dyra om man köper satsen med 20st, köper man dom därimot styckvis så blir det betydligt dyrare.