Nu ska vi ju iofs inte glömma bort att tillverkarna faktiskt anger en viss olja eftersom de har ett fint samarbete med oljetillverkaren och dels för att få ner bränsleförbrukningen samt i vissa fall komma upp till utsatt effekt/miljökrav också.
0w-30 är exempelvis mer ostabil i sina egenskaper än en 5w-30 olja eller ännu bättre än 10w-30 (om man klarar temperaturskalan nedåt) Att 0w-30 skulle vara optimalt för din bil Sammyboy i 30 gradig värme är naturligtvis inte sant utan BMW har dragit till med en olja som fungerar oavsett om du bor i sibirien eller i USA...baserat efter sitt samarbete med Castrol naturligtvis och för att klara bränsleförbrukningen samt få ut "nån häst mer"
I ditt fall är ju egentligen en 5w-30 eller 5w-40 bättre och vi ska inte glömma bort att 10w-60 är vedertagen som motorsportolja i M3 (S54) för bankörning. N54 är ju baserad på den äldre M54 från E46 för att klara laddtrycket.
Personligen tycker jag att 10w-60 är lite väl, jag hade nog hällt i 10w-50 eller 10w-40 för bankörning. Dels tappar du effekt och dels får du högre förbrukning. Men du kan nog vara rätt lugn vad gäller lagerspel, kraft i oljepump osv.
Jag får exempelvis BARA köra på 5w-30 olja från Mobile 1 (allt annat förstör ju motorn naturligtvis)
Kan säga att jag kört på 5w-40 med 6 och 10 psi i ladd och 10w-50 på bana, öppnat upp motorn och allt ser konstigt nog ut att vara i nyskick trots att jag inte kört 5w-30 någonsin från 600 mil till 7000. konstigt..... Den drar inte en droppe olja heller... konstigt. jag har en magnet i avtappningspluggen... inga avlagringar.. konstigt
Men naturligtvis spelar oljeflöde, kanaler, lager roll men man ska inte blint tro att det endast är därför en tillverkare rekommenderar en viss olja. De vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Och de vill att du ska köpa en ny bil utan att den går sönder för tidigt.....