3058
Sök

Mercedes 290TDT 96 startproblem

143 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder. Har en mercedes 290TDT W210.
Problemet är att bilen ibland inte vill starta. (Glödgningslampan tänds inte och helt omöjlig att få igång då.)
Närt blir så att lampan inte tänds och så ger man den starthjälp startar den direkt!

Batteri är nytt
Generatorn är kontrolerad
Startmotorn också kontrolerad
Tändningslås bytt för ca 3 år sedan.

Senaste felkodsanalysen gav något fel med "låg spänning" (minns inte exakt, men efter det är bla batteri bytt.)

Bilen har varit kontrollerad av en dieselfirma och han sa att det är inget "Mekaniskt" fel.(Provtryckt spridare osv.)


Någon som har varit med om liknande? Väldigt tacksam för hjälp!

// Pontus


Sothora <3
1 201 Inlägg
18 september 2013
#2
låter som kortslutning..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Sothora <3
1 201 Inlägg
18 september 2013
#3
eller drar den helt enkelt en jävla massa tjuvström

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Forummoderator
17 905 Inlägg
18 september 2013
#4
Glödproblem är det inte. En CDi startar direkt om den är +0 grader och frisk. En sugdiesel startar som min inom 5-7 sekunder vi samma temp. Tjuvström som nämnts?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 111 Inlägg
18 september 2013
#5
Prova att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och någon ren metall på motorn.
Kan vara så att jorden är dålig så den inte orkar glöda som den ska.
När du kablar igång den, sätter du båda kablarna på batteriet eller en på plusen och andra i motorn?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

143 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#6
Tack för alla tips! Jordfel låter inte helt osannolikt! Ska testa så återkommer jag med svar!


21 761 Inlägg
18 september 2013
#7
Ha gärna en multimeter till hands så kan du även göra mätningar under belastning, sånt brukar ge värdefull info. smile

143 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#8
Precis tänkte det smile


143 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#9
När jag "kablar" igång den sätter jag minus och plus på motorn.


143 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#10
Har testat lite idag och nu startar inte bilen än hur jag gör. Har kört starthjälp både på batteri och motor. Även testat sätta en batterikabel mellan minus på batteri och jordat ställe på karossen.

En annan sak som hände var att det kom upp en text "batery care" på displayen. Har kommit upp förut när bilen jävlats.

Någon som har tipps på hur man kan börja mäta upp? Bilen drar mycket tjuvström endast på några dagar tömmer den batteriet.


Forummoderator
17 905 Inlägg
19 september 2013
#11
Blomdahl94 skrev:
Har testat lite idag och nu startar inte bilen än hur jag gör. Har kört starthjälp både på batteri och motor. Även testat sätta en batterikabel mellan minus på batteri och jordat ställe på karossen.

En annan sak som hände var att det kom upp en text "batery care" på displayen. Har kommit upp förut när bilen jävlats.

Någon som har tipps på hur man kan börja mäta upp? Bilen drar mycket tjuvström endast på några dagar tömmer den batteriet.
Går startmotorn runt som den ska?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
19 september 2013
#12
Blomdahl94 skrev:
Har testat lite idag och nu startar inte bilen än hur jag gör. Har kört starthjälp både på batteri och motor. Även testat sätta en batterikabel mellan minus på batteri och jordat ställe på karossen.
Använd multimetern och mät vilken spänning det är direkt på batteripolerna när du försöker starta, då ser du om felet ligger vid batteriet eller någon annanstans. smile

143 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#13
Japp den går runt som som den ska.

Batteriet är splitter nytt. Ska testa mäta spänningen i morgon då. smile

Tack


Kan tillägga att problemet var kortslutning i blinkersspaken. Nu rullar bilen igen smile
Senast redigerat av Blomdahl94 (26 december 2013)


143 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
#14
Hej felet verkar ha återkommit.  Som sagt tänds ibland inte glödgningslampan och bilen startar då inte. Har fått tipps om något relä kan vara felet men vet inte villket.



Sök