EGR-ventil problem: VW Caddy mkII 1.4 16v 2002

barchetta_98
11 augusti 2014 · 17 Inlägg

För ett par veckor sedan började min Caddy smårycka mellan 2000-3000rpm.
Tempmätaren har krånglat lite så jag bytte den i tron om att detta skulle vara problemet.
På den här modellen har tempmätaren tydligen mycket att säga till om.
Drog jag ur kontakten till den så funkade inte AC:n, konstigt........

Bytte också stift och mätte upp tändkablarna som var ok. Men det gjorde ingen skillnad.
Så i dag började jag dra ur den ena sensorgivaren efter den andra.
Till slut blev det EGR-ventilens kontakt som åkte ur. Jösses, tror bilen aldrig gått så bra.
Inte ett ryckande och ingen större tvekan vid gaspådrag. Nåja, det är ju bara 75 kusar i den här kärran.

Tog sedan bort EGR-ventilen för rengöring. Men den var inte så smutsig trots allt.
Sköljde ur den med Brekleen och tryckluft. Tyvärr ingen skillnad när den sattes tillbaka med kontakten i.

Kan en EGR-ventil gå sönder helt undrar jag nu?
Den kostar ju bara 1500-2000:- i Sverige;-(

Är det någon som vet var Air Map Sensorn sitter på min motor?
En liten variant av luftmassemätare ska det vara.


Med vänlig hälsning,


Mikael
Herrljunga

S-U-Z-U-K-I
11 augusti 2014 · 31 Inlägg

Jag hade problem med egr-ventilen så jag kopplade bort den genom dra ut kontakten till den ut o körde o bilen gick som den skulle. Satt tillbaka kontakten o bilen ryckte till (kändes som motorn dog under en kort stund) under körning men felet kom bara i bland under 80 km/h

barchetta_98
12 augusti 2014 · 17 Inlägg

Jo,
Min går perfekt utan kontakten ikopplad också.
Men snart är det besiktningsdags, och då antar jag att avgasvärdena blir fel utan EGR-ventilen inkopplad.


Mikael

S-U-Z-U-K-I
12 augusti 2014 · 31 Inlägg

Kör med den trasiga inkopplad under besiktningen o efter tar du bort den, på opel astran g kan man läsa om många som sätter dit en 3 mm bricka o låter egr-ventilen hänga löst. Vågar inte svara för hur pass dåligt det bli utan egr-ventil, hc co bör vara lite högre men en bra kat så ska det inte vara några problem tycker jag, det bästa vore ju att köpa en ny egr-ventil

barchetta_98
20 augusti 2014 · 17 Inlägg

Ny EGR ventil monterad.
Nu går bilen perfekt igen.
Tack för svaren.


Mikael

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang