11 augusti 2014
Trådstartare
För ett par veckor sedan började min Caddy smårycka mellan 2000-3000rpm.
Tempmätaren har krånglat lite så jag bytte den i tron om att detta skulle vara problemet.
På den här modellen har tempmätaren tydligen mycket att säga till om.
Drog jag ur kontakten till den så funkade inte AC:n, konstigt........
Bytte också stift och mätte upp tändkablarna som var ok. Men det gjorde ingen skillnad.
Så i dag började jag dra ur den ena sensorgivaren efter den andra.
Till slut blev det EGR-ventilens kontakt som åkte ur. Jösses, tror bilen aldrig gått så bra.
Inte ett ryckande och ingen större tvekan vid gaspådrag. Nåja, det är ju bara 75 kusar i den här kärran.
Tog sedan bort EGR-ventilen för rengöring. Men den var inte så smutsig trots allt.
Sköljde ur den med Brekleen och tryckluft. Tyvärr ingen skillnad när den sattes tillbaka med kontakten i.
Kan en EGR-ventil gå sönder helt undrar jag nu?
Den kostar ju bara 1500-2000:- i Sverige;-(
Är det någon som vet var Air Map Sensorn sitter på min motor?
En liten variant av luftmassemätare ska det vara.
Med vänlig hälsning,
Mikael
Herrljunga