Hej, eftersom köpa bil delen är stängs så visste jag inte riktigt vart jag skulle posta detta. Ber om ursäkt om jag rör till det med att posta här.
Jag står i valet och kvalet mellan en Saab 9-5 Kombi, 2,0 eller 2,3T. Är en ung pappa (23år) så vill ha lite pulver under huven men det skadar ju inte om det är ekonomiskt heller.
Av vad jag har förstått så alla dessa generalfel som tex tändningskasseten (heter det så), kamkedjeras m.m ett fel som oftast förekom på 2,3T, inte 2,0T. Om det stämmer så har ju en 2,0T lite fördel för min del. 2,0T drar givetvis mindre bensin än en 2,3T också en fördel för min del.
Jag har testat en 2,3T på 230hk, aldrig kört en 2,0 men hört att dom är slöa, hur mycket sanning ligger det i de? Något som är givet om jag köper en 2,0T är att den skall chippas till 215hk. Kan även tänka mig att dra på ett annat avgassystem för lite roligare ljud och ge motorn lite mer andrum, samt ett sportfilter. Dock, om jag gör alla dessa 3 saker, kommer det ge mycket mer skjuts? Jag har ingen erfarenhet av Turbomotorer, har hitills ägt... Golf 3 2,0 16v Gti, Mazda 626 2,4Lv6, Honda Del Sol 1,?, Mazda 3 2,0L Doch, så som ni ser aldrig en turbobil.
Ett lätt-tryckare som 2,0T svarar ju tidigare än den riktiga Aeroturbon?, men kan inte ge effekt lika långt, dör ut snabbare. Känns ändå som att det skulle räcka till mig. So msagt, jag vet inte mycket om Turbo :S. Dags att ändra på det
Jag kommer köpa en bil av årsmodel 00-01 som det ser ut, lägga ca 70 000, bilen skall ha gått runt 10 000, inte så brutalmycket mer. Utöver dom 70 000 har jag ca 30 000 kvar, dvs chip med mera.
Tacksam för åsikter ang både 2,3T och 2,0T, och om min information är felaktig eller stämmer.
Mvh Stuka