3859
Sök

Förstärka drivlina Audi S2 Avant

66 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej

Jag har skjutit 2 bakdiffar på en vecka.

Hur ska jag göra för att den ska hålla?
Funderar på en RS4 diff.

Jag vet att jag måste byta till sviktstålsaxlar också.

Håller bakdiffen bättre om jag svetsar mittdiffen?


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
28 maj 2013
#2
Oj, låter som du haft en hel hög av otur med 2 diffar.
S2 brukar ju knäppa av drivaxlarna som tändstickor hellre än rasa nått i kuggväg.

Sitter diffen med alldeles för stumt montage i motsats till exempelvis powerflex-bussning?
Är däcken i bak stenhårda lågprofils som studsar och bankar och har sig ?
Är dämparna i bak dåliga så att eventuelt hjulstuds vid släpp blir värre ?


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
28 maj 2013
#3
Och svetsa mitten, nej. Inte nån mera hållbarhet skulle jag påstå.
Att sabba en så fin torsenkonstruktion är dumt enligt mig. Men beror ju helt på  vad man ska göra med sin bil.
Bra för åka rakt fram mestadels.


66 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#4
Drivaxlarna är fortfarande hela, trots ett helt gäng svinstarter.

Diffen sitter i original bussningar, ganska dåliga (ja jag vet att det kan vara en orsak att det blir ett extraslag)
Däcken runt om är R888. Ganska höga.
Dämparna är original, så som fjädrar. Dock är dom inte dåliga, faktiskt ganska bra för att vara original.

Kommer troligtvis bli mest rakt fram, men vem vet, kanske jag vill köra bana.

Men Jag funderar starkt nu på en RS4 diff, om den passar utan allt för mycket ombyggnad, och fixit drivaxlar.
Och lite nya bussningar


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
29 maj 2013
#5
Oj oj, r888 är nog på tok för hårda för "svinstarterna" fina däck till annat, men inte just det.
Så mycket sidostomme. (Eller har jag helt fel ?)

Orginalfjädrar och dämpare verkar vara faktiskt riktigt bra när man ska ratlåsrejsa. Bilen får sätta sig ordentligt i bak och lägga vikt på bakhjulen.

Bussningarna skulle jag väll tippa på mest att se över så inte bakvagnen är på rymmen för mycket.
Det vet man ju med FWD-bilar att det slammrar som fan i fram när det släpper om bussningar är slut.

Jag kan rekomendera svikstålsaxlar som en herre som kallar sig RallyQuattro (Martin) säljer.
Kika in på forumet inne på www.audimotorsport.se där han har lagt in lite under "säljes" bra pris och bra grejer.

Här får du en komplett länk http://www.audimotorsport.se/forum/view … 6544020e0a

Jag vet faktiskt inget om rs4-grejjer, men passar det så varför inte.
Kolla upp utväxlingar och sånt först bara.


66 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#6
Okej.

Känner du denne "RallyQuattro"?
Lyckas inte hitta hur man registrerar sig på den sidan.

Vad rekomenderar du för däck? riktiga mjuka slicks?


34 Inlägg
1 juni 2013
#7
Lider du av hjulstuds?

Oavsett om du har det eller inte så är orginalbussningar _inte_ att rekomendera. Montera allting så stumt som möjligt så kommer det hålla betydligt bättre.


Glapp i bussningar / hjulstuds tar död på drivlinan oavsett effektuttag.

Audi 80 quattro ... Med plusmeny
11.074 / 200km/h

66 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#8
Ska byta ut bussningarna i bakvagnen, först och främst dom som håller diffen.
Fick hem en RS4 diff igår, dock vet jag inte utväxlingen på den, och förövrigt inte vad utväxlingen är orginal på bakdiffen.
Vet någon vad som händer om utväxlingen blir annorlunda?


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
2 juni 2013
#9
Herr rallyquattro har även bussningar i alu för att stumma bakvagn och teflon för bärarmar, eller kan tillverka.
Jag ska skicka numret till Martin som han heter med pm till dig.


34 Inlägg
2 juni 2013
#10
wadde skrev:
Herr rallyquattro har även bussningar i alu för att stumma bakvagn och teflon för bärarmar, eller kan tillverka.
Jag ska skicka numret till Martin som han heter med pm till dig.

Martin har inga bussningar till bakvagnen till Avant / sedan utan bara framvagnen.




playb0y ;
Rs4 har också 4.11 i utväxling.

Audi 80 quattro ... Med plusmeny
11.074 / 200km/h

66 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#11
Är du helt säker på det? Är ju guld i så fall!
Bara hoppas på att drivaxlar/kardan passar. Infästningarna set identiska ut!


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
3 juni 2013
#12
Just jäklar, my bad. Klart det är annan bakvagn på kombin.


66 Inlägg
3 juni 2013
Trådstartare
#13
Så, nu är RS4 diffen monterad och provkörd, inga problem!
Bara fixa bussningar och sviktstålsaxlar..

Jag mailade cp-service. Dom säljer ju fixit axlar.
Enligt dom finns det inget som heter svikt-/flex-stål, bara att det är ett "forum-begrepp"
Någon som vet om det stämmer?

Såg din bil i Fredags Wadde wink


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
4 juni 2013
#14
Grattis smile Eller va man ska säga.

Ja svikstålsaxlar är väll ett begrepp man använder bara för att särskilja lite från de vanliga eller "märkes".
Allt stål har ju vissa sträckgränser, innan det "ger med sig".
Försäljare får säkert höra massa saker så dom är lite trötta på olika benämningar.
Vi säger sviktstål här på forumen för att de är axlar som tål mera vridning än orginal.

Säger varken bu eller bä om Fixit, säkert bra. Bara tipsa om Martins grejer för att han hade bra priser.

Mjo jag tyckte det kunde få bli lite ringar i burn-rutan faktiskt. (get it ?)
Bättre avstånd till publik osv denhär gången.


66 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#15
Haha tack :p

Okej, grejen är ju den att jag vill ha ihop bilen ASAP, typ så jag kan köra KAN del3.
Och jag tror att cp har fixit axlarna hemma.

Jag såg din bil stå till vid torvalla, när dom körde finalen.

Jobbar du natt eller är du bara väldigt morgonpigg? wink


144 Inlägg
22 juli 2014
#16
S2 diffarna som du hade sönder, hade du dom låsta eller öppna? RS4 diffen är öppen och lär inte få samma momentbelastning. Svetsad mittdiff?

1000HK RS2 sedan 07K Motorsport

66 Inlägg
11 september 2014
Trådstartare
#17
helvetesmaskinen skrev:
S2 diffarna som du hade sönder, hade du dom låsta eller öppna? RS4 diffen är öppen och lär inte få samma momentbelastning. Svetsad mittdiff?

Det var öppna diffar.
Mittendiffen är svetsad nu, skall även svetsa bakdiffen, för då ligger ju alltid allt i spänn och man slipper glappet mellan dreven!



Sök