E46:orna verkar vara lite rostkänsliga men det är väl kanske lite ägarberoende, vad vet jag.
Kört ca 4000mil med min 323Ci '00 sedan 2011 och det har väl varit lite småstrul med elgrejer, slitna bussningar (främre länkarmarnas bussningar, brukar gå åt.. bilen rullar på 3:e uppsättningen nu på 18000mil men fortfarande original styrleder och länkarmar), stötdämpare som blivit dåliga (inte konstigt efter 18000mil ca), spänning av parkeringsbroms som trilskas (släpper efter ett tag), osv osv. Fick även byta båda framskärmarna pga rost, men då har bilen gått varje vinter i saltslask så vet inte hur representativt det är.
Insidan av höger framskärm:
(jag som spackel-lagat ett halvår innan från utsidan hehe )
Lite småstrul har jag haft men jag är inte så bitter. Bilarna är ju trevliga för att de ger en god vägkänsla och har trevligare styrkänsla än många andra samtida bilar. Motorljudet är också riktigt nice (tom jämfört med nyare N52 & N53 sexorna), även om bilarna är ganska så tysta i originalutföranden.
Angående stereo så finns det någon utgång från business-stereon som är till cd-växlare egentligen, men som man kan koppla in en minneskortsläsare med aux-utgång eller bluetoothkoppling osv (finns en del prylar). Sök på Ebay efter "E46" och "10-pin".
Trådskaparen kan ju även testa lite 320, 325 och även kanske Alpina B3 3,3. Kanske vettigare att hitta bilen med "rätt" utrustning än bilen med "rätt" motor.