2901
Sök

Knasig drivxel ford mondeo 2001 2.0

CNC-Operatör
561 Inlägg
2 oktober 2014
Trådstartare
halloj! bytte koppling på min ford mondeo 2,0-01
man måste ju lös med ena drivaxeln för å få ut lådan, stoppa sedan tillbaka allt när de va klart. nu vibrerar bilen vid gaspådrag å det sägs att inre knuten är dålig då? hur kan de bli dålig bara så?!

6 649 Inlägg
3 oktober 2014
Coolingen skrev:
halloj! bytte koppling på min ford mondeo 2,0-01
man måste ju lös med ena drivaxeln för å få ut lådan, stoppa sedan tillbaka allt när de va klart. nu vibrerar bilen vid gaspådrag å det sägs att inre knuten är dålig då? hur kan de bli dålig bara så?!

Tryckte du in drivaxeln först och slog in resten?

De/Dem

CNC-Operatör
561 Inlägg
3 oktober 2014
Trådstartare
tryckte in den

6 649 Inlägg
5 oktober 2014
Den högra drivaxeln ska tryckas in och den vänstra ska slås in (Låsring).

De/Dem

CNC-Operatör
561 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
jaha, för den högra (sett innifrån bilen från förarstolen) den satt de ju en damask på å sen va de bara  ta ut den, den vänstra tröck jag in, tycker de verkar konstigt att den bara pajjar utav ingenting :S

6 649 Inlägg
5 oktober 2014
Tog du isär högra drivaxeln eller missade jag något med din text?

Du ska lossa stödlagret och dra ut "bägge" axlarna på högersidan.

De/Dem

CNC-Operatör
561 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
jag drog ut den högra drivaxeln från lådan, sen tryckte jag in den vänstra då den hade hoppat ut lite, vänta lite, vad är stödlager, e lite osäker nu hmm

6 649 Inlägg
5 oktober 2014
Den vänstra drivaxeln (Fordonets färdriktning) trycker man ut och knackar in. Det ska sitta en låsring på den ingående delen av knuten som går in.

Den högra axeln är delad och sitter fast med stödlagret, kan ordna en bild från Etis.

De/Dem

6 649 Inlägg
5 oktober 2014
Vet du, det var länge sen jag skruvade Mondeo MK3. Men du har inte glömt dra åt nedre motor/växellådsfästet?

Stötta drivaxeln. Max tillåten böjningsvinkel för inre drivknuten är 18 grader. Max tillåten böjningsvinkel för yttre drivknuten är 45 grader.

http://i1176.photobucket.com/albums/x326/defor_dog/driiveshaftplay.jpg

Stödlagret!

De/Dem

CNC-Operatör
561 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
provade att dra ut den då jag tryckte in drivaxeln och den gick inte att dra ut, visas ingen bild kanske kommer senare, hur vet jag hur många grader drivaxeln e?

CNC-Operatör
561 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
nu fick jag bilden! ja ska kika på de nån dag, så återkommer jag smile

Sök