2836
Sök

B204GT Hona/Borra Block.. "Vändkant"

102 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#1
Håller på med en genomgång av min B204 motor till en 740. (16V turbo 2.0L för de som inte vet)

Börja med att en packbox spruta olja till balansaxeln (nedre) och fick som spekulation att kolvringarna/kolvring var slut.

Väl toppen av motorn börja jag känna i alla cylindrar, cylindrarna är nästan helt blanka och har en liten vändkant högst upp, känns som en rundning.
Det är lika mycket i alla cylindrar.
Glappen på kolvarna åt alla leder är (mätt med bladmått) 0.55mm +/-0.05mm i alla lopp.
Då med kolvarna i ändläge uppåt.

Efter flera timmars sökande, kom jag fram till att en honing kan räcka för att få bort vändkanten som är såpass liten att den knappt känns (som sagt, känns som en rundning och är inte "vass" om jag drar med nagel)
Men jag vill vara säker på att jag har kommit fram till rätt slutsats i detta. Att det räcker med nya ringar och hona..?

Vad är lämpligast, borra och sätta överdimension (volvo original kolvar med ringar överdim. 0.35 kostar 6000)
Eller hona och sätta nya ringar (överdim. 0.10 ringar som slipas in med rätt ringgap)?


Ursäktar för ev. grammatiska fel!

102 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
#2
Pushar upp detta i hopp på svar smile

2 035 Inlägg
10 april 2014
#3
Beror väl på hur noggrann du vill vara.

Ska du hona själv?

Ska du lämna in honingen så kan dem på firman säkert ge dig ett bra svar.

Jag skulle honat och satt i nya ringar.

Biljudsveteran sen 1984!

102 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#4
bosabengt skrev:
Beror väl på hur noggrann du vill vara.

Ska du hona själv?

Ska du lämna in honingen så kan dem på firman säkert ge dig ett bra svar.

Jag skulle honat och satt i nya ringar.

Jag vill vara så seriös som möjligt men inte överdriva det hela om inte det behövs. Motorn är ur bilen, fick ut den idag och ska plocka ner den i helgen.

Tanken var att hona själv men efter en hel del funderingar och läsning blir det nog på en firma, och låta dom mäta om cylindrarna behöver borras eller ej. Det tror jag blir klokast..?


När jag ändå har fått ett svar kanske du eller någon annan klok person kan svara på en till fråga..?
Är ang. om jag bör byta något mer i bottendelen när allt ändå är nere? T.ex ramlagret eller något? Enligt Bilias reservdels skissar fanns det överdimention(...?) på ramlager i 4 olika steg med original inräknat. Varken han eller jag hade någon susning om vad som är lämpligast på en 26 000 milare.?

Alla packboxar kommer bytas och packningar iaf.

415 Inlägg
10 april 2014
#5
Jag hade stoppat i orginaldimension på lagren om veven såg bra ut. Har du funderat något på att byta block till ett på 2,3l när motorn ändå är ur?

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

2 035 Inlägg
11 april 2014
#6
När du ändå är o river i det så byt ramlager o vevstakslager.

Ska du behålla bilen ett tag o är beredd att lägga lite pengar så gör en helrenovering.

Biljudsveteran sen 1984!

102 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
#7
Super40 skrev:
Jag hade stoppat i orginaldimension på lagren om veven såg bra ut. Har du funderat något på att byta block till ett på 2,3l när motorn ändå är ur?

bosabengt skrev:
När du ändå är o river i det så byt ramlager o vevstakslager.

Ska du behålla bilen ett tag o är beredd att lägga lite pengar så gör en helrenovering.

Planen är att behålla den sålänge den lever (en rostfri pärla)

Ska montera ner motorn imorgon, någon som har bilder på hur en vev etc "ska se ut" om den är "okej" skick?
Och om någon sitter på en utförlig steg-för-steg guide på att riva en rödblockare vore det inte allt för dumt, kanske underlättar för min del också slippa spana på sprängskisser för reservdelar och är halvsuddiga.. tongue

EDIT: Ang 2.3l så kommer det bli en motor på sidan av, vill få igång originalmotorn i bra skick först!
Iden är att ev. ett 2.3l block istället och ny lack på bilen till år 2015! smile
Senast redigerat av TurboRiddarn (11 april 2014)

102 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
#8
Hallå igen.

Stött på ett problem under nedmonteringen som jag är osäker på hur jag får loss utan att skada något.

Det är plattjärnet på bilden som jag inte får loss trots att jag har lossat alla skruv på den (på bild är de bara igängade då jag gav upp för stunden)


http://s28.postimg.org/p6e01isot/WP_20140412_15_15_59_Pro.jpg

Hur gör jag?

2 035 Inlägg
14 april 2014
#9
Har du testat att bruka försiktigt våld på den? Kanske sitter styrhylsor som gör att det sitter fast.

Knacka lite lätt med klubba eller använd en glidhammare försiktigt.

Biljudsveteran sen 1984!

102 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#10
bosabengt skrev:
Har du testat att bruka försiktigt våld på den? Kanske sitter styrhylsor som gör att det sitter fast.

Knacka lite lätt med klubba eller använd en glidhammare försiktigt.

Som du säger satt det med styrhylsor. Efter en liten burk WD40 och 2 timmar försiktigt våld fick jag loss fanskapet big_smile

Därefter tog det 2 timmar till att få ur kolvar och veven, 12-kants skruvar var något nytt för mig det med!

http://s8.postimg.org/xmmqogqr9/WP_20140414_18_26_07_Pro.jpg
(Ja, jag skruvar i en lada)

Ska man låta balansaxlarna sitta kvar när jag lämnar in blocket eller bör jag ta idän dom med? Oljefilterhållaren som är på sidan får sitta kvar då den är så jävlig att ta bort.

102 Inlägg
17 april 2014
Trådstartare
#11
Sådär ja, då har jag fått besked att cylindrarna är ovala och ska borras. Enligt honom är volvos block väldigt hårda och brukar vara vanligt att de är ovala.

Så nu blir det "all-in" för denna stackare, total renoverad topp, botten och alla givare blir nya.

2 035 Inlägg
17 april 2014
#12
Kollade på en youtube video där dem renoverade en BMW motor för nåt banrace. Å där mätte dem ju på tusendels mm. Och ovalt var ju tillochmed en ny motor typ.

Men nu får du ju en riktigt bra motor att bygga på. Att det blir riktigt seriöst är kanske dyrt men fan så skönt att ha det så bra som det går. Nu vet du att det blir riktigt gjort.

Biljudsveteran sen 1984!

102 Inlägg
19 april 2014
Trådstartare
#13
bosabengt skrev:
Kollade på en youtube video där dem renoverade en BMW motor för nåt banrace. Å där mätte dem ju på tusendels mm. Och ovalt var ju tillochmed en ny motor typ.

Men nu får du ju en riktigt bra motor att bygga på. Att det blir riktigt seriöst är kanske dyrt men fan så skönt att ha det så bra som det går. Nu vet du att det blir riktigt gjort.

Det var ovalt med 0.3mm har jag för mig det diffa. Vilket är mycket (tycker jag!)
Motorn har gått "torr" antagligen pga att oljepumpens rör ner i tråget var igenkorkat med massa slagg från oljan. (om rör på 10mm, var det 3-2mm öppning kvar för olja att passera)
Och det blir ju av slarvat med oljebyten. Jag bytte olja det första jag gjorde på bilen när jag köpte den, då var den gamla oljan helt sträv. hmm

Så ja, det blir som en ny motorn när jag är klar med den, och jag tycker det är synd att börja "trimma/bygga" på en sådan ovanlig bil. Man ser allt för många söndertrimmade och stylade slöfyrtio redan, en pedantskött originalbil är i mitt tycke roligare att se på. tongue

2 035 Inlägg
22 april 2014
#14
Ja jag är mycket för orginalutseende med förfining. Lycka till med ditt bygge!

Biljudsveteran sen 1984!

102 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
#15
bosabengt skrev:
Ja jag är mycket för orginalutseende med förfining. Lycka till med ditt bygge!

Absolut, ny front med lyktor och vita blinkers bla. 
Så ja tack, det lär behövas! tongue

Liket i sin form än så länge.
http://s24.postimg.org/6h1x4loat/WP_20140422_17_55_21_Pro.jpg

och Dupont
581 Inlägg
22 april 2014
#16
TurboRiddarn skrev:
bosabengt skrev:
Ja jag är mycket för orginalutseende med förfining. Lycka till med ditt bygge!

Absolut, ny front med lyktor och vita blinkers bla. 
Så ja tack, det lär behövas! tongue

Liket i sin form än så länge.
http://s24.postimg.org/6h1x4loat/WP_201 … 21_Pro.jpg

Ser fräsch ut. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

och Dupont
581 Inlägg
7 oktober 2014
#17
Hur går det med pärlan? Några framsteg? smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

102 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#18
Jadå, visst har det hänt lite iaf, i planeringsväg smile

Bilen kommer inte bli som jag hade hoppats på och planetat från början.. Dels avsaknaden av fungerande boxar som avgastemp-mätnings boxen som i denna bil är en viktig detalj som går inte att få tag på i hela europa eller ebay med rätt bosch nummer.
Allt är väldigt speciellt på denna GT modell, varigt och jagat på kontoret i Torslanda efter specifikationer och kopplingspapper om vad som är vad, och om det går att kringgå vissa detaljer.

Denna bil har en ECU, EZK, TCU och en EGT. Alla dessa enheter måste finnas för att bilen inte ska gå ner i limp-mode. Så du kan tyvärr inte t.ex dra ur TCU om du har problem med den för ECU´sätter bilen i limp.

Kruxet för mig är då att EGT'n har någon skruvat bort av någon jädra anledning utan att ha fått med den.

Så här står jag med en 745a reggad som en 16V turbo. Så jag har då nästan bestämt mig för att falla in i strömmen med något vanligt men ändå ovanligt, skrämma upp en 2l maskin till iaf över 700 motorhästar.
Och är på god väg just nu iaf. Motorn är nästan klar, toppen ska portas och blocket oringas sedan så är motorn ihop. Verdi stakar och KS kolvar, original vev som är en smidd, och den bör stå pall för en massa mos. Ska bli spännande.. smile
Senast redigerat av TurboRiddarn (13 december 2014)


Sök