Malheus skrev:
Kolla om du får bränsle till spridarna, bränslepumpen är inte världsklass i 850.
Har bytt tändstift till nya samt kollat stiften nu mot motorblocket och alla har gnista. Fuel railen är full med bensin, och bensin skickar den in, för alla tändstift var våta/sura.
När jag försöker starta den tuggar den bara och smäller lite i avgassystemet, mer händer inte.
Bilen har före detta stått i ca 5 månader, och kördes varm på tomgång 3 ggr. Men så en dag la den av och var ofantligt svårstartad efter det, så när jag väl fick igång den enligt första inlägget så är jag nu i denna situation.
Skulle bränsle vara i avgassysemet, hur mycket skulle det påverka? Den skulle väl sätta felkod på lambda om det skulle vara på tok för fel värde.
Vad som är konstigt är att
ibland när den drar runt och tänder till blir det tvärstopp i motorn, men sen drar den runt som vanligt igen.
Det är så konstigt i och med att jag har bränsletryck, bränsle och gnista samt luft.
I tanken har jag cirka 30L bensin.
Har provat med startgas nu direkt in i spjällhuset men den vägrar starta. När motorn tände till tjoffade det, och det small till så luftburken hoppade lite. Annars helt dött.
(Såg även att det var kladdigt som tusan runt spjällhuset.)
Kanske får ta och köpa mig en kompressionsprovare?
Edit: Om kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren skulle vara trasig så skulle jag väl inte få bränsle eller gnista, eller hur är det?