2526
Sök

Applicera rostskyddsmassa - lägsta arbetstemperatur?

260 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
Hur kallt kan det vara om man ska pensla på rostskyddsmassa (tjockt lager, ca 3-5 mm i hjulhusen)? Jag har inget garage och vintern är typ här nu... Har en burk från Biltema, men det står ingen temperatur. Står bara "smetfri efter 48 timmar". Innehåller nafta.

Kan det vara nollgradigt? Minusgrader? Torkar eländet? roll

4 144 Inlägg
2 november 2014
Det viktigaste är att det är torrt, vid denna årstid utomhus är inte att remomendera, risk att fukt innestängs

finns minsta lilla rost bör utan förbehandlas med ett tunnflytande rostskydd tex. Dinitrol ML, merkasol 1, Carosol TO3 etc.
Senast redigerat av spillolja (2 november 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Evildan
2 november 2014
20 grader eller däromkring brukar rekommenderas.

260 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
Jag misstänkte det... Finns det något jag kan sätta i hjulhusen för att minska rostbildningen under vintern tills jag kan göra det ordentligt i vår? Jag har små, men djupa rostangrepp. Får små, bruna fläckar och bubblor i lacken. På några ställen har det rostat rakt igenom skärmen, men är "fusklagat".

Jag tänkte tvätta bort all skit (jord) som ligger i tjocka lager och håller blött hela tiden. Kan jag spraya Biltemas X4 Multispray efteråt? Står ju:

*Snabbt genomträngande
*Driver ut fukt
*Efterlämnar en tunn skyddsfilm som ger metaller ett utmärkt korrosionsskydd.
Senast redigerat av Genna (2 november 2014)

4 144 Inlägg
2 november 2014
Det du kan göra är att tvätta/underredsspola bilen regelbundet under salt perioden till det blir >15C+ och torrt i luften

det nämda biltemasprayen ger inget skydd, liknar 5-56, det är en rostlösare
Senast redigerat av spillolja (2 november 2014)

260 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
Och linolja på spray eller vaselin funkar inte heller? För om det är fukt, så stängs den in?

4 144 Inlägg
2 november 2014
Möjligen beganad olja från en dieselmotor, men spillolja både skyddar och fräter på plåten

Evildan
2 november 2014
Man skall aldrig använda spillolja som rostskydd, det är så mycket föroreningar i den gamla oljan att skyddet som finns löses upp, plåten blir helt blottad och rostar etter värre. Då är det bättre du köper en sprayburk med vanlig underredsmassa och sprutar på när det är torrt efter du fått bort leran.

Sök