3777
Sök

saab med etanol

224 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
Har läst flera forum om metanol. Men Har inte ricktigt lärt mig de jag vill lära mig.

Jag har en saab 9-3 99 2,0 turbo (chippad).

Jag har en plan på att sätta i en lite större turbo och ny ic.
Sen så har jag funderat på att etanol konvertera bilen oxå(så det går att köra på E85), Om man behöver konvertera för att köra på E85. Har hört att man kan få ut mer effekt av de (och jag vill ha mer effekt). Men vad jag inte ricktigt förstått är hur man gör.

Har läst att de ska räcka att:

Chippa bilen (Men antar att man ska ha något specielt etanol chipp då?)
Eller att byta till större spridare.
Eller att höja trycket på BTR.
Är det så lätt att etanol konvertera bilen. Och Hur mycket effekt kan man få ut.
Kan man sedan köra på vanlig bensin.

Blev mycket nu men hoppas de finns någon med svar och att andra får svar smile

Snurrigt...

224 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
ingen som vet alltså..

Snurrigt...

236 Inlägg
22 maj 2007
kontakta typ nordic Alt maptun. de vet

Saab ng900 Steg 3+

658 Inlägg
22 maj 2007
Grejjen är att man kan ha högre laddtryck med etanol då det inte är lika spikningsbenäget.

Man kan göra på 4 sätt. Huvudmålet är att mata in mer bränsle.

1. Chiptrimning/modifiering av programvara. Bästa sättet om du vill kräma ur mer effekt då de kan mappa bilen efter din hårdvara och ditt bränsle, då kan du även ha så bilen även går på vanlig bensin.

2. Signalmodifiering, vilket innebär att man kopplar in en liten box som ändrar signalen så du får mer bränsle, ett exempel på en sån box är Flextek. Enkel att montera, vill du köra på bensin så är det bara att plocka bort boxen.

3. Byta spridare till några som flödar mera (+39% +-5%), byta till orginal om man vill köra på bensin.

4. Ställbar BTR (bränsletrycksregulator), byta den gamla eller montera en till. Justeras för att hålla högre bränsletryck, finns BTR som kan ställas i två lägen, ett för bensin och ett för etanol.

Det bästa sättet är naturligtvis att byta styrchip.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

224 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
JoQe skrev:
Grejjen är att man kan ha högre laddtryck med etanol då det inte är lika spikningsbenäget.

Man kan göra på 4 sätt. Huvudmålet är att mata in mer bränsle.

1. Chiptrimning/modifiering av programvara. Bästa sättet om du vill kräma ur mer effekt då de kan mappa bilen efter din hårdvara och ditt bränsle, då kan du även ha så bilen även går på vanlig bensin.

2. Signalmodifiering, vilket innebär att man kopplar in en liten box som ändrar signalen så du får mer bränsle, ett exempel på en sån box är Flextek. Enkel att montera, vill du köra på bensin så är det bara att plocka bort boxen.

3. Byta spridare till några som flödar mera (+39% +-5%), byta till orginal om man vill köra på bensin.

4. Ställbar BTR (bränsletrycksregulator), byta den gamla eller montera en till. Justeras för att hålla högre bränsletryck, finns BTR som kan ställas i två lägen, ett för bensin och ett för etanol.

Det bästa sättet är naturligtvis att byta styrchip.

Tack så Super mycket för svar big_smile

Snurrigt...

658 Inlägg
22 maj 2007
Så lite så.
Finns mer information på etanol.nu, eftersom du har saab kan det även vara en idé att kolla på forum.saabturboclub.com, där finns mycket matnyttigt.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Sök