3720
Sök

Läckande kylare

92 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
hej! har lite läckage vid nedre fästet för kylarslangen på kylaren, har bytt till ny slangklämma och hittar inget hål på kylarslangen så tror det kan vara en liten spricka i fästet som slangen sitter på. vad är bäst att använda som tätningsmedel för att få det tätt? kan man använda packningssilikon för höga temperaturer eller vad är bäst. har tyvärr inte råd att köpa en ny eller beg kylare , så därför vill jag ha lite tips om hur man kan få det tätat. tacksam för alla svar jag kan få. hälsningar classe  ( bilen är en volvo 850 2,5 144hk 1995)

Avstängd
10 388 Inlägg
8 november 2014
thorsens skrev:
hej! har lite läckage vid nedre fästet för kylarslangen på kylaren, har bytt till ny slangklämma och hittar inget hål på kylarslangen så tror det kan vara en liten spricka i fästet som slangen sitter på. vad är bäst att använda som tätningsmedel för att få det tätt? kan man använda packningssilikon för höga temperaturer eller vad är bäst. har tyvärr inte råd att köpa en ny eller beg kylare , så därför vill jag ha lite tips om hur man kan få det tätat. tacksam för alla svar jag kan få. hälsningar classe  ( bilen är en volvo 850 2,5 144hk 1995)

Permatexs "Form a gasket" kan möjligen fungera

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Oturen själv
593 Inlägg
8 november 2014
Torrt och fint och rengjort ordentligt sen tar du lödkolven och smälter ett hål i slutet av sprickan så det inte vandrar vidare.  Sen limmar du bara det med lämpligt värme och vattentåligt silicon. Efter du applicerat silicon av lämplig sort kan du vira med maskeringstejp så det håller formen och stannar i hålet.

Torkar långsamt, så låt det stå i 12 timmar innan du monterar tbax det.

Brum

92 Inlägg
11 november 2014
Trådstartare
vilken sorts vaselin är bra som tätningsmedel? vill inte hålla på med lödkolv och lim, utan jag vill försöka täta läckan med vaselin. classe
Senast redigerat av thorsens (11 november 2014)

Avstängd
10 388 Inlägg
11 november 2014
thorsens skrev:
vilken sorts vaselin är bra som tätningsmedel? vill inte hålla på med lödkolv och lim, utan jag vill försöka täta läckan med vaselin. classe

Inget? Aldrig hört talas om att täta en läcka med vaselin

Sen är varken silikon eller "form a gasket" lim på något vis. Det är tätning
Senast redigerat av it_mutt (11 november 2014)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
11 november 2014
Det finns två sätt att fixa detta läckage enligt mig. Antingen en beg. kylare eller en ny. Allt som nämns....silikon, vaselin, permatex tror jag inte ett skit på för när det blir varmt och trycket ökar så kommer det att läcka likförbannat.
Möjligen går det att löda.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (11 november 2014)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 201 Inlägg
Avstängd
10 388 Inlägg
11 november 2014
Vettemannen skrev:
Det finns två sätt att fixa detta läckage enligt mig. Antingen en beg. kylare eller en ny. Allt som nämns....silikon, vaselin, permatex tror jag inte ett skit på för när det blir varmt och trycket ökar så kommer det att läcka likförbannat.

/Benny

"Permatex" använder du ju för att slippa läckor vid slangmontering o liknande, så jodå, det fungerar. Sen om det fungerar alldeles ypperligt...rent generellt. Om det fungerar i just givet fall låter jag vara osagt. "Permatex" är ju i princip flytande packning. Klistrigt som få och härdar bara bättre av värme.

302 Inlägg
11 november 2014
En näve snus i vattnet. Klart!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
11 november 2014
it_mutt skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

"Permatex" använder du ju för att slippa läckor vid slangmontering o liknande, så jodå, det fungerar. Sen om det fungerar alldeles ypperligt...rent generellt. Om det fungerar i just givet fall låter jag vara osagt. "Permatex" är ju i princip flytande packning. Klistrigt som få och härdar bara bättre av värme.

Jovisst men som jag fattade det så läcker det där nippeln eller hylsan är lödd vid kylaren. Permatex fordrar väl att det är två ytor som pressas samman med Permatex emellan och då fungerar som packning.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
11 november 2014
Vettemannen skrev:
it_mutt skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Jovisst men som jag fattade det så läcker det där nippeln eller hylsan är lödd vid kylaren. Permatex fordrar väl att det är två ytor som pressas samman med Permatex emellan och då fungerar som packning.

/Benny

Dåså. Jag tolkar det som att det finns en spricka i "rörstumpen" som slangen senare träs över. Men ja, jag kan givetvis ha tolkat det fel. Är sprickan i "skarven" mellan "rör" och kylare, så lär det inte fungera nej, för precis som du säger "Permatex" kräver ju att det ligger mellan, i detta fall, slangen och "röret" för att fungera och kunna täta

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
11 november 2014
it_mutt skrev:
Vettemannen skrev:
it_mutt skrev:

/Benny

Dåså. Jag tolkar det som att det finns en spricka i "rörstumpen" som slangen senare träs över. Men ja, jag kan givetvis ha tolkat det fel. Är sprickan i "skarven" mellan "rör" och kylare, så lär det inte fungera nej, för precis som du säger "Permatex" kräver ju att det ligger mellan, i detta fall, slangen och "röret" för att fungera och kunna täta

Är det så att sprickan är i röret så funkar det ju bara att trä slangen över sprickan utan typ Permatex och dra slangklämman men är sprickan ända in till kylaren så kommer det inte att fungera.

/Benny

Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
11 november 2014
Vettemannen skrev:
it_mutt skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Är det så att sprickan är i röret så funkar det ju bara att trä slangen över sprickan utan typ Permatex och dra slangklämman men är sprickan ända in till kylaren så kommer det inte att fungera.

/Benny

Inte säkert, det kräver att röret låser i sig själv när du drar ihop det och inte "viker sig" där sprickan är. O just utifrån detta kom min rekommendation

Sök