Hej!
Jag har ett problem med en skada i dörren på min 350z som jag gärna vill ha fixat. Jag har kollat runt med större lackeringsfirmor och plåtskadeverkstäder, och det är ingen som vill ta sig an jobbet ens pga följande:
Jag har ingen färgkod till lacken. Den lackerades i Florida i USA 2003 där bilen modifierades till SEMA, så det är ungefär så custom det kan bli. Jag har jagat med ljus och lykta efter all info jag kan få tag i. Har kontaktat företaget i USA som moddade bilen men inte fått något svar.
Jag vet utifrån en artikel att färgen är av märket Nippon, de skriver att det är "Nippon bitter sweet paint". Kontaktade färgtillverkaren Nippon i Singapore och visade bilder på bilen men de känner inte igen kulören alls.
Fick nyligen av en slump kontakt med en väldigt duktig kille ett par mil utanför Örebro (där jag bor) som gör mycket customjobb och har haft många motorcyklar med på Elmia, t ex. Han har i ett par månader nu försökt att matcha lacken med rätt toner och effekter genom att blanda, spraya, torka, ändra, prova igen, blanda nytt, spraya, torka osv osv... Men han har inte lyckats matcha färgen och det var typ första gången det hänt för honom.
Således är det en ganska problematisk lack eftersom den beter sig väldigt olika i olika slags ljus. I solljus gör den sig bäst då lystern och djupet syns bäst. Men inomhus är det en helt annan grej. Och det är detta som han hade svårt att få till.
Finns ett YouTube-klipp här, men där står bilen helt i skugga så skiftningarna och effekten i lacken framgår inte så bra här.
http://www.youtube.com/watch?v=OD6470Z2Ob4Hur som helst, är det någon som har nåt tips på nån som håller på med customlackeringar så är jag tacksam. Det man kan göra är ju att jag i så fall skickar en del av bilen, typ en tröskel, som har den lacken jag är ute efter, för att kolla om den går att matcha. Killen som har kollat på det nu har gjort så, men då inte lyckats komma tillräckligt nära. Och jag har fullt förtroende för att han vet vad han pysslar med.
Sen behöver ju dörren riktas också, så är det nån som gör det samtidigt som lackering så är det ännu bättre!
![smile](img/smilies/smile.png)
Det han snackade om att man får göra, han som kikade på problemet nu, är att man antagligen får lacka hela sidan på bilen, eller typ tona över lacken ut över framskärmen och bakskärmen för att det inte ska bli en skarp kant för så kommer man ju att se skillnad.
Tacksam för svar/tips!
/Markus