4177
Sök

Volvo S40 beter sig illa

36 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#1
Oj, hej! Har haft ett par fadäser med min förbannade biljävel och nu känner jag att råttet är mågat.

Basically: Har haft motorkodslampa som kupébelysning i jag vet inte hur länge... Latjävel som inte orkat brytt mig ordentligt. Felet jag fick fram var Manifold Absolute PRessure Sensor low circuit input.
Tänkte att ah, en sensor för 650kr kan väl inte skada. Så jag kirrade en och böt den och slocknade lampan och bilen gick finfint efter det.

... I ungefär en vecka.

Fick åter motorkod och läste av denne och till min förtvivlan var det samma kod som dök upp.

För att bena ut allt lite mer sakligt och tidsenligt:

Först har bilen gått mycket fint från det att jag köpte den.
Därefter har motorlampan tänds och släckts om vartannat och visat kod på MAP-sensorn.
Efter ett tag började bilen bete sig extremt dåligt när lampan var tänd.
Symptomen var bl.a ryckig tomgång, orkeslös, svårstartad.
Läste av felkoderna igen och fick fram Mass Airflow Sensor circuit low input. Kom dock i underfund med att sensorn var (såvitt jag vet) intakt och oskadd. Problemet var ett vakuumläckage på en slang till vevhusventilationen. Vid reparationen av denna slang som även hade en PCV-ventil (heter det så?) så föll det ur en massa vitt krimskrams ur ventilen. Monterade tillbaka slangen och ventilen efter att läckan var fixad.
Vid den här tidpunkten trodde jag att alla mina problem skulle lösas och jag hade även läst att vakuumläckor kan ge upphov till att MAP-sensorn ger dåliga värden.
Koden för MAF-sensorn slocknade och det gjorde även MAP-koden.
Sen tändes MAP-koden igen och då ställde jag av bilen och la mig i fosterställning ett par månader.
Nu fick jag tummer ur arslet och böt MAP-sensorn här i slutet av November och som jag berättade ovan så slocknade lampan och bilen gick som för två år sedan. Riktigt bra och pigg kändes den!

För ca en timme sedan tändes lampan IGEN efter att den visat sitt fula tryne här om dagen men ganska omgående slocknat, så tänkte jag att "äh, den slocknar väl igen". Men ack och ve vad fel jag hade.
Halvvägs hem i snöovädret började bilen protestera som en femåring. Så fort jag släppte på gasen så röck bilen som en tourettes-drabbad mongolid på cirkus. När jag väl gav gas igen så hände inte speciellt mycket. Beslöt mig tillslut för att stanna och dra igång felkodsläsaren på mobilen och den gav mig då O2 Sensor circuit low input bank 1 sensor 1. Kan även tillägga att det luktade lite konstigt. Stängde av bilen och startade igen. Felkoden fanns kvar men jag klarade mig de 3,5 milen hem utan några märkbara problem.

Så nu sitter jag här.
Maktlös. Jag är i grunden totalt oduglig på att mecka bilar, så om jag skulle ringa en verkstad, vad skulle jag be dem kolla på till att börja med för att hålla felsökningskostanderna på ett minimum?
Senast redigerat av Chewin (22 december 2014)


320 Inlägg
23 december 2014
#2
verkstaden kommer att läsa av felkoderna och gör ett rekommendation, be om en offert för repkostnad

36 Inlägg
23 december 2014
Trådstartare
#3
Som sagt, felkoderna har jag redan läst av och i min mening säger dom mig ungefär lika mycket som dom kommer tala om för verkstaden. Såvida inte deras apparat även kan tolka "Manifold Absolute Pressure sensor circuit input low" bättre än vad min felkodsläsare kan.

Om man säger såhär: Vad är de vanligare orsakerna till att MAP-sensorn dummar sig och får fel värden?

Redan från början så tänkte jag att en ny sensor är ju inte så dyr så det är ju en baggis att köpa och montera. Fick ju inga värden ifrån sensorn när jag kollade via telefonen (sån, Torque app med Bluetooth adapter till OBDII uttaget, funkar skitbra) men när jag bytte så fick jag värden ifrån den.

Känns som att det underliggande problemet bör vara relaterat till insuget (no shit) men frågan är ju kort och gott: Vad är det vanligaste strulet rent generellt? Igensatt vevhusventilation? Avgasläckage in till insuget?

Finns det kanske några enkla "hemtester" man kan göra för att kanske utesluta det ena eller det andra? Hade ju som jag skrev i TS ett vakuumläckage på en slang som gick ifrån luftburken ner in i motorn eller w/e den tog vägen. Misstänker att det är vevhusventilationen eller något dylikt.
När jag lagade det läckaget slutade bilen krångla med att vara svårstartad och att den gick oerhört ryckigt men som igår var det ju bra mycket värre än när den lilla slangen läckte.

Känns lite dumt att ställa elva miljarder frågor men det finns kanske ingen sida där man enkelt kan söka sig fram genom lite klickande? Google känns rätt meningslöst eftersom det bara hjälper om man vet vad man letar efter. Vilket jag inte gör.


Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
23 december 2014
#4
Börja med att byta stift, sen kollar du efter sprickor i tändspolarna sen utgår du från de, man kan även få koden om bilen är chippad vilket din är Kevin, hur beter den sig om du drar ur kontakten till luftmassemätaren? du har väl öppen filter på den och öppen dump?

tjooolihoo


Sök