3332
Sök

Kamdrev till B6304

120 Inlägg
23 december 2014
Trådstartare
#1
Min farsa har slängt i en 3,0l vit-6a (B6304 tror jag den ska heta) från en Volvo S80 i en amazon, och motorn variabelt kamdrev på ena kammen.
Han ska dock köra VEMS istället för det vanliga styrsystemet, så han skulle behöva få tag på ett vanligt kamdrev istället, helst ett manuellt ställbart sådant.

Jag har tittat runt lite men inte hittat några för de motorerna.

Är det någon som vet något om detta? Det är väl i princip samma motorer som från 960, så skulle ett kamdrev från en sådan passa, eller skulle man behöva ta hela kammen också?


Tack på förhand.


82 Inlägg
24 december 2014
#2
Till femmorna finns de ju drev både med och utan VVT, borde ju finnas till sexorna med. Kolla hos Volvo


85 Inlägg
31 december 2014
#3
kamdrev på 960 har avlånga hål för skruvarna för montering på kamaxeln ...
det går att justera "läget"

det blir ett fast läge ...
går ej att styra vid "gång"
Senast redigerat av kjell-gbg (31 december 2014)


7 277 Inlägg
31 december 2014
#4
Stödjer inte vems vvt?


Forummoderator
10 576 Inlägg
1 januari 2015
#5
Brains skrev:
Stödjer inte vems vvt?

Hur styr du den hade du tänkt dig? Eller snarare varför?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

7 277 Inlägg
1 januari 2015
#6
torpis skrev:
Brains skrev:
Stödjer inte vems vvt?

Hur styr du den hade du tänkt dig? Eller snarare varför?

Beror väl på hur den fungerar men eftersom original motorstyrning kan det så borde man kunna få en eftermarknads att också fungera.
Varför? Rimligtvis borde man få ett lite längre effektband.


Forummoderator
10 576 Inlägg
1 januari 2015
#7
Brains skrev:
torpis skrev:
Brains skrev:
Stödjer inte vems vvt?

Hur styr du den hade du tänkt dig? Eller snarare varför?

Beror väl på hur den fungerar men eftersom original motorstyrning kan det så borde man kunna få en eftermarknads att också fungera.
Varför? Rimligtvis borde man få ett lite längre effektband.

Mig veterligen är VVT på en volvo bara till för att värma katalysatorn snabbare vid kallstart. íaf på turbobilarna. Sugmotorn låter jag vara osagd, men det skulle förvåna mig om man plötsligt gjorde underverk där.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

736 Inlägg
1 januari 2015
#8
torpis skrev:
Brains skrev:
torpis skrev:

Hur styr du den hade du tänkt dig? Eller snarare varför?

Beror väl på hur den fungerar men eftersom original motorstyrning kan det så borde man kunna få en eftermarknads att också fungera.
Varför? Rimligtvis borde man få ett lite längre effektband.

Mig veterligen är VVT på en volvo bara till för att värma katalysatorn snabbare vid kallstart. íaf på turbobilarna. Sugmotorn låter jag vara osagd, men det skulle förvåna mig om man plötsligt gjorde underverk där.

Har du någon källa på det? Känns lite långsökt att man inte skulle använda variable ventilstyrning för att få bredare momentkurva. Dessutom fanns det inledningsvis främst på insugskammen och det känns som att den inte skulle kunna påverka uppvärmningen av katalysatorn nämnvärt...



Sök