Bilen:
Saab 900s -90 LTT från början, se modifikationer nedan.
Lucas CU14 Bränslesystem
10500 mil
Modifikationer på bilen:
Intercooler
Chippad, Speedparts bränslechipp
Uppställt laddtryck 0,7bar ~
Sportluftfilter med original luftburk
Planad topp vid byte av topplockspackning
Felet:
Har sedan tre månader tillbaka haft problem med att bilen börjat bluddra och misstända. Det bara uppstod en dag jag skulle ut och åka. Felet uppstår bara på tomgång! Har försökt att lokalisera felet men inte hittat det. Jag besiktade bilen i december och fick en tvåa på "HC halt tomgång för hög" rätt så mycket för hög också 585. Avgasvärdena var okej så fort besiktningsmannen höjde varvtalet och bilen går bra i övrigt. Har lite lägre tomgång än vanligt, pendlar 50-100 varv runt 800~
När man stänger av bilen varm och startar igen så dör bilen nästan för att sedan lägga sig runt 700-800 i varvtal.
Jag tror inte felet beror på chippet då den varit chippad under en längre tid och sedan helt plötsligt fick jag problemen ovan.
Vid start efter en natt så går bilen bara igång på 3 cylindrar låter det som. Avgaserna är gråa och luktar bensin, sticker i näsan. Video här: https://www.youtube.com/watch?v=5Ln_1IzDZIU
Notera att den "hoppar igång" runt 30 sekunder in i videon.
Här är en till video när motorn är varmkörd, förhoppningsvis hörs det att den inte går redigt rent.
https://www.youtube.com/watch?v=Rt-RIgzw-8c
Värdena:
CO 0,3 (0,5) HC 585 (100)
CO 2500 0,1 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)
Vilken felsökning har redan gjorts?
Komptest:
Cyl 1: 12.0
Cyl 2: 11.0
Cyl 3: 11.0
Cyl 4: 11.0
Notera cylinder 1 har högre komp än övriga? Onormalt?
Bilen har inte dragit vatten eller olja, haft noga koll på det! Topplockspackningen byttes för cirka ett och ett halvt år sedan.
Tändstiftena, rotor & fördelarlock ser bra ut.
Tändkablarna byttes för cirka 9 månader sedan.
Kollat spridare och dom läcker inte.
Kollat efter brustna vakuumslangar eller andra läckage utan resultat.
Luftmassemätare pin 1-6 har 518 Ohm, (Basic value 331-341 Ohm), onormalt?
Testade att koppla ur LMM, bilen går då i 5 sekunder på tomgång sedan dör den.
Bytt tempgivaren vid insuget.
Bilen ger inga felkoder.
Bytt olja och ombesiktat, HC ner från 585 till 300.
Testade att mäta lambdasonden idag och filmade även det, https://www.youtube.com/watch?v=AnGaTp-sW4w
Ingen kunskap lambdasonder men kan den vara "slö"? Den kan mycket väl tagit stryk av vatten sedan tidigare läckage innan topplockspackningen byttes. Går inte se så bra med en vanlig multimeter dock.
Vet inte vad jag ska göra redigt. Vad tror ni? Är LMM ohm värdet åt helvete fel?
Saab 900s -90 LTT från början, se modifikationer nedan.
Lucas CU14 Bränslesystem
10500 mil
Modifikationer på bilen:
Intercooler
Chippad, Speedparts bränslechipp
Uppställt laddtryck 0,7bar ~
Sportluftfilter med original luftburk
Planad topp vid byte av topplockspackning
Felet:
Har sedan tre månader tillbaka haft problem med att bilen börjat bluddra och misstända. Det bara uppstod en dag jag skulle ut och åka. Felet uppstår bara på tomgång! Har försökt att lokalisera felet men inte hittat det. Jag besiktade bilen i december och fick en tvåa på "HC halt tomgång för hög" rätt så mycket för hög också 585. Avgasvärdena var okej så fort besiktningsmannen höjde varvtalet och bilen går bra i övrigt. Har lite lägre tomgång än vanligt, pendlar 50-100 varv runt 800~
När man stänger av bilen varm och startar igen så dör bilen nästan för att sedan lägga sig runt 700-800 i varvtal.
Jag tror inte felet beror på chippet då den varit chippad under en längre tid och sedan helt plötsligt fick jag problemen ovan.
Vid start efter en natt så går bilen bara igång på 3 cylindrar låter det som. Avgaserna är gråa och luktar bensin, sticker i näsan. Video här: https://www.youtube.com/watch?v=5Ln_1IzDZIU
Notera att den "hoppar igång" runt 30 sekunder in i videon.
Här är en till video när motorn är varmkörd, förhoppningsvis hörs det att den inte går redigt rent.
https://www.youtube.com/watch?v=Rt-RIgzw-8c
Värdena:
CO 0,3 (0,5) HC 585 (100)
CO 2500 0,1 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)
Vilken felsökning har redan gjorts?
Komptest:
Cyl 1: 12.0
Cyl 2: 11.0
Cyl 3: 11.0
Cyl 4: 11.0
Notera cylinder 1 har högre komp än övriga? Onormalt?
Bilen har inte dragit vatten eller olja, haft noga koll på det! Topplockspackningen byttes för cirka ett och ett halvt år sedan.
Tändstiftena, rotor & fördelarlock ser bra ut.
Tändkablarna byttes för cirka 9 månader sedan.
Kollat spridare och dom läcker inte.
Kollat efter brustna vakuumslangar eller andra läckage utan resultat.
Luftmassemätare pin 1-6 har 518 Ohm, (Basic value 331-341 Ohm), onormalt?
Testade att koppla ur LMM, bilen går då i 5 sekunder på tomgång sedan dör den.
Bytt tempgivaren vid insuget.
Bilen ger inga felkoder.
Bytt olja och ombesiktat, HC ner från 585 till 300.
Testade att mäta lambdasonden idag och filmade även det, https://www.youtube.com/watch?v=AnGaTp-sW4w
Ingen kunskap lambdasonder men kan den vara "slö"? Den kan mycket väl tagit stryk av vatten sedan tidigare läckage innan topplockspackningen byttes. Går inte se så bra med en vanlig multimeter dock.
Vet inte vad jag ska göra redigt. Vad tror ni? Är LMM ohm värdet åt helvete fel?
0
0
0
0