2989
Sök

Volvo 242 1983 med M52b28

Målet med projektet är att bygga en Volvo sleeper med BMW sexa på 2.8 liter med tillhörande bmw låda. Inuti är tanken att bilen ska se original ut gällande säten instrumentering och allmänt.

19 170 Visningar
Projektet avslutat 26 januari 2016
17 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
#21
Njae bulan sitter bak mot växellådan på min m52, motorn kommer ifrån en BMW e39 från 97 smile
Härligt med fler följare! smile

164 Inlägg
5 december 2014
#22
Kul att se dig här på garaget Ludde! smile jävlar vilket härligt projekt! big_smile får ta o fräsa ner med den till storstan snart så man får hänga med på en tur wink

17 Inlägg
23 december 2014
Trådstartare
#23
Klart man kommer ner med den! big_smile

Dags för en liten uppdatering! smile

Har nu fått igång motor och fått allting att lira. Sedan senaste uppdateringen har jag demonterat bort styrservopumpen då min 83:a ej har styrväxeln för styrservo. Första tanken var att byta till en kortare multirem, men på M52 motorn såg de jävligt tight ut då man hade en remspännare som såg ut att komma i vägen där remmen skulle gå mellan generator remhjulet och remhjulet på vevaxeln.

Tänkte då att man skulle loopa en slang från utgående till styrservooljebehållaren men insåg ganska fort att de kommer bli svårt att få tätt utan en riktigt pressad hydraulslang. Vi provade men de läckte och jävlades bara.

Då googlade jag runt och hitta på en sida en som hade bytt ut remmen mot en kortare rem. Men det var på en M50 så var osäker på om de skulle funka på min M52. Detta då M50 har två remspännare. En mellan vattenpumpen och generatorn och en mellan generator och vevaxeln. Medans M52:an bara har en spännare mellan generatorn och vevaxeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-a9f9581932037aea879280b6c68814fa.jpg

M52:ans remspännare!

Men tänkte eftersom de funka på hans m50 lär de funka på M52:an med vilket det gjorde!

Vi försökte först mäta upp med ett snöre men blev svårt att få det bra. Så de slutade med att vi satte dit likadan rem som satt på M50:in och då funka de klockrent! Remmen vi satte dit heter 6Pk1420, hitta den på följande forum:

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=19834&start=34

Har även monterat ditt ett motorvärmarkablage och kupeuttag samt kopplat in motorvärmaren så nu skonas motorn lite om man skulle vilja ut och köra när de är 20 minus wink

Har tyvärr fått lite problem med laddningen sad Tror att det är jordfel någonstans då Lambdasond, Break failure, Parking brake och laddlampan börjar lysa samtidigt...men den glappar till ibland så man får laddning lite då och då. Tror att det är någon jordpunkt bakom instrumentpanelen som jävlar sig.  Men har ej hunnit kolla närmare på problemet men ska nog lösa sig tongue

Nästa att ta tag i vår blir att sätta på en 1031 bakaxel och även få dit en armatur med förpump till tanken. Funkar att köra som det är nu men pumpen lever om alldeles för mycket då jag tror den får jobba mycket hårdare utan förpumpen.

Film från första provkörningen! smile

https://www.youtube.com/results?search_ … 242+m52b28

Allt för stunden! Go jul och gott nytt år på er! wink
Senast redigerat av Ludde1994 (23 december 2014)

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
28 december 2014
#24
Jävlar så trevligt! Du får detta drivlinebyte att verka så himla enkelt wink

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

17 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
#25
Haha jadu, det går relativt enkelt när man listat ut hur man ska knåpa ihop allt, men innan dess yttrades några svordomar innan man kom på allt big_smile
Senast redigerat av Ludde1994 (9 januari 2015)


Sök