Tjena!

Dags för en uppdatering! Mycket har nu hänt på bilen:
-Bränslesystemet är klart med retur och liknande
-All el till motorstyrningen inkopplad
-Täckmatta på passagerarsidan monterad
-Kabelbrott på ena tändmodulen fixat
-Sista kylslangarna inkopplade
-Provisoriskt avgassystem fixat (ska på en universal katalysator innan besiktningen)
I fredags blev bilen helt klar för uppstart och när vi fått ordning på elen till motorn så satte vi i batteriet och dubbelkolla all kabel anslutningar. När allting var rätt inkopplat hör man klart och tydligt när boxarna fick ström och EWS boxen(startspärren) klicka! Sedan var det bara att dra på startmotorn och då starta den direkt!

Bilen teskördes och här uppe i Luleå så har den första snön fallit så det blev en helkväll med provkörning på vinterväglag och med fyra personer i bilen var det inget problem att få ut den på ställ med 3:ans växel

Teskörningen gick förvånansvärt bra. Vi kom fram till att termostaten måste bytas då motorn inte riktigt kommer upp i arbetstemperatur. Det vi hade problem med var att servo pumpen läckte ATF olja då vi hade problem med att få kopplingarna täta ordentligt. 242 har ingen styrservo original från fabrik och då jag inte tyckte det var värt pengarna att sätta dit styrservo från en annan 240 så valde vi att försöka återcirkulera styrservopumpen så den bara pumpar runt olja i slags kretslopp mellan pumpen och oljebehållaren. Vi fick dit slangar och allt men kopplingen läcker lite för tillfället så det är en sak vi också ska ge oss på framöver! Annars så blev det en förbannat skojig bil med en M52B28 i en 240!

Nu får projektet vila en lite stund tills efter jul då bakaxeln ska bytas mot en 1031, fixa en hastighets mätare och allmänna smådetaljer såsom att se över kopplingar till bränslepumpen, sätta dit en slangtermostat, sätta dit ett kolkanister och även byta tomgångsmotorn då de e lite svajig på tomgången! Är det någon som vet någon sida man kan få tag på slangtermostater för en schysst peng så skriva gärna i tråden!
Här kommer lite bilder:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-101774ba361f4124be5bfaf2b9c41cf2.jpg]()
Motorutrymmet blev riktigt bra
![https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-abb9352b116c024aa7b33837c48a7ba4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-6dd7d99065055d73b6b2428252df58e4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-ec39eb19e4bdb402c18542bb3fef7d6d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-43a0cc09ed553ba665365bc0d0d8998f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-7b597f0695036d222130b3b4590db2c4.jpg]()
Mycket plats för eventuellt turbo bygge om man vill ha de!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-e82578b0c1a74ca5e1fbe94708e4d632.jpg]()
Bilder från testkörningen kommer inom kort!
