3443
Sök

Koppilng på Opel vectra c -07

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
6 januari 2015
Trådstartare
#1
tjena gott folk.

har problem med kopplingspedalen på biljävel.
backade ur parkeringsfickan vid affärn o skulle lägga i 1:an då gick de inte frikopla helt plötsligt.
kopplingspedalen är helt lös, verkar inte sitta ihop med kopplingsvajern.
händer inget vid kopplings/växelförarn vid lådan när man trycker på pedalen däremot rör de sig lite om man rör växelspaken...
vart är problemet, verkar som nåt hoppat ur läge eller bara gått av helt utan förvarning???
går ju fan inte se nåt med alla plastkåpor o skit ivägen.
nån som vet va de kan va för fel??

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

4 503 Inlägg
6 januari 2015
#2
kan inte heller se nått..är det vajer på en så pass ny bil? du får nog plocka bort plastkåporna o kolla..
"händer inget vid kopplings/växelförarn vid lådan när man trycker på pedalen däremot rör de sig lite om man rör växelspaken..." ??

6 656 Inlägg
6 januari 2015
#3
perrkas skrev:
tjena gott folk.

har problem med kopplingspedalen på biljävel.
backade ur parkeringsfickan vid affärn o skulle lägga i 1:an då gick de inte frikopla helt plötsligt.
kopplingspedalen är helt lös, verkar inte sitta ihop med kopplingsvajern.
händer inget vid kopplings/växelförarn vid lådan när man trycker på pedalen däremot rör de sig lite om man rör växelspaken...
vart är problemet, verkar som nåt hoppat ur läge eller bara gått av helt utan förvarning???
går ju fan inte se nåt med alla plastkåpor o skit ivägen.
nån som vet va de kan va för fel??

Finns ingen, hittar du inget läckage i bilen får du plocka ner växellådan och byta slavcylinder.

De/Dem

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
6 januari 2015
Trådstartare
#4
jo, men tittar du uppe på växellådan dit kopplingsvajern går så går även växelförarn in där ser de ut som.. kopplingspedal och kopplingvajer sitter inte ihop och jag vill ha lite koll påt innan jag alls börjar riva i all plastaskit.
har någon fixat med detta är de bara hojta.
har man inte koll påt är ju kommentarer onödiga, jag söker bara användbar info inget onödigt dravvel.

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

69 Inlägg
7 januari 2015
#5
Du vet om att du har en hydraulisk koppling på bilen, eller vilken vajer menar du?
Låter iaf som att en slang har brustit eller något liknande om du nu inte kan pumpa upp något tryck i pedalen

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
#6
de stämmer ju givetvis som ni säger.
bilen har nu varit på Opelverkstaden sen i måndags o dom har kommit fram till att både huvudkopplingscylinder
och slavcylindern i växellådan läcker.
detta ska enligt dom gå på 20 000 kr att laga, de låter bra saftigt tycker jag ju dock??

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

6 656 Inlägg
15 januari 2015
#7
Gäller de 2.2 Direct? Ingen svårighet att plocka ner växellådan men hjälpramen måste plockas ner, så 4-hjulsmätning krävs efter det.. Kan vara en orsak till att kostnaden drar iväg. wink

De/Dem

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
#8
har visst glömt o skriva att de gäller Vectra 1,9 Cdti kombi.
huvudbromscylindern skulle gå på ca 3000 och slavcylinderbytet ca 17 000. tycker de är sjukt mycke även om de är lite krångligt givetvis. för en märkes-meckare med billyft o diverse hjälpmedel borde de la inte ta så många timmar o krångla ner den lilla växellådan.
jag va lite skeptisk till verkstadskostnader när jag köpte bilen o jag tycker märkeverkstädernas priser har dragit iväg nåt djävulskt dom senaste åren..

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

217 Inlägg
15 januari 2015
#9
Jag har bytt koppling, dubbelmassesvänghjul och slavcylinder/urtrampningslager (är integrerat i slavcylindern) på min Opel Vectra -06, man kan få ner lådan utan att ta ner hjälpramen men det rekommenderas inte, trångt och rätt tungt att lyfta lådan över hjäpramen.
Delarna gick på ca 850 euro (ca8000kr?) växellådsolja medräknat, arbetet utförde jag själv med hjälp av ett par vänner, tog en stund men man sparar mycket på att meka själv


fullt ös medvetslös
122 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
#10
de där dubbelmassesvänghjulet, är de nåt som brukar krångla eller?
har hört nåt om de.
de är ju nästan så allt de där skulle bytas när de ändå är där o river..
ska nog höra hur möe dom vill ha fört nu när bilskrället ändå står där.

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

217 Inlägg
16 januari 2015
#11
Dubbelmassesvänghjulen har rätt ofta problem så det är nog en bra ide att byta det med.


fullt ös medvetslös
122 Inlägg
16 januari 2015
Trådstartare
#12
jag ringde idag till en konkurrent till opelverkstaden o hörde på jämförbart pris för slavcylender byte hos dom, där skulle de kosta 9500kr istället för 17000 på opelverkstaden.. efter detta ringde jag ju givetvis till opel o undra hur dom nästan kan ta dubbel så mycket för samma jobb..
till svar fick jag då att jag kunde ta min bil tillkonkurrenten om du nu var så bra där.
De roliga är att 2 timmar senare så ser jag ett gäng missade samtal från opelverksaden och ringer tillbaka för o höra va de va, då helt plötslige hade han "räknat fel" och kunde göra jobbet som tidigare skulle kostat 17000 för 9700 kr...
VA I HELVETE.
att råka räkna 7300 fel är väl möjligt men otroligt. om nu verkstadschefen kan sitt jobb, vilket kan ifrågasättas..... absolut sista gången på den verkstan iaf..

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar


Sök