3032
Sök

Defekt äldre förstärkare

108 Inlägg
9 december 2014
Trådstartare
Hej, har en fisher CA 67 som jag fått av min mormor och morfar. Den är dock defekt. Om man har en högtalare inkopplad och gör någon ändring på fronten, t.ex ändrar volymen, equ;n eller höger/vänster balansering så hörs ett smått brum och lite brus från högtalaren. Inga led lyser. Har gått igenom hela förstärkaruppbyggnaden smått, finner inga brända komponenter eller säkringar (av vad jag ser med mina ögon då). Är lite smått brunaktigt på vissa kondensatorer och vid två motstånd. Har tidigare bytt ut likriktarbryggan mot en egenbyggd och bytt ut två av uteffekktstransistorerna.

Tänkte om någon här har en likadan som kan hjälpa mig å lösa problemet?

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.

296 Inlägg
15 december 2014
Lite brum på gammal elektronik får man acceptera.

Men här finns det kunnigt folk att fråga...
http://elektronikforumet.com/forum/

108 Inlägg
16 december 2014
Trådstartare
Den får alltså endast fram brumm, inget ljud. ska försöka på det forumet

MVH Niklas.

1 319 Inlägg
20 december 2014
Kanske dum fråga, är dina kablar hela? Har stött på flera fall där folk har äldre rca kablar dom brukar testa nya förstärkare med, som varit trasiga/glapp i kontakterna på.

Finns oftast några äldre radiomeckar på varje mindre/större ort om man letar noga, är det Stockholm som gäller hade jag kunnat peka dig i rätt riktning. Annars rekommenderar jag dig ett besök på traktens lokala radiomeck, jag är allmänkunnig inom elektronik och jobbar mycket med förstärkare, men har svårt att säga vad som kan vara fel på rak arm. Utan att se förstärkaren och att mäta sig fram är det omöjligt att säga vad som är fel, kan vara allt från ett skitfel som en dålig knapp, till något tråkigare.

_----------'

108 Inlägg
20 december 2014
Trådstartare
Har testat med olika rcakablar då jag precis som du trodde det var det men icke tongue Jag bor i hällingsjö som ligger utanför gbg.
Jag tror det är något fel innan trafon för jag får inte ut några mätresultat från de 2 kablarna från sekundärsidan som går till huvudkretskortet (själva slutsteget). Jag får inga mätresultat på de två kondningarna heller men de ser hela ut. Trafon "slår till" vid start som den gjort innan med. Ska jag kanske chansa på att byta ut kondensatorbanken mot två nya?

MVH Niklas.

1 067 Inlägg
19 januari 2015
Det brunaktiga kan vara att kondensatorerna har gått sönder..   

Försök byta ut dem...   Brukar framgå vad det är för värden på märkningen..

Sök