2139
Sök

Hålla reda på elåtgång vid garage för att inte bli blåst

1 231 Inlägg
27 januari 2015
Trådstartare
tjena! Går i tankarna om att hyra en lokal att hållas i, gubben verkade trevlig men samtidigt lite pengakåt och vill inte gå på en bluff.. Om han skickar hem en räkning på att jag gjort av med 5000kr på el under en månad tex, hur bär jag mig åt för att bevisa att jag bara gjort av med 200kr? Hur gör jag som hyresgäst för att försäkra mig om att han inte fufflar med just elen?

Mvh emanuel

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
27 januari 2015
Det enda sättet är att ha en elmätare att läsa av och kolla på. Hur ser det ut i lokalen du ska hyra? Hör det till något annat eller helt fristående med eget elabonnemang?

1 231 Inlägg
27 januari 2015
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Det enda sättet är att ha en elmätare att läsa av och kolla på. Hur ser det ut i lokalen du ska hyra? Hör det till något annat eller helt fristående med eget elabonnemang?

Ägaren själv har verkstad i samma hus så är liksom sammanbundet.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
27 januari 2015
Zzoink skrev:
Marcus_89 skrev:

Ägaren själv har verkstad i samma hus så är liksom sammanbundet.

Aha, då finns det tyvärr inget enkelt sätt. Då det lär vara matningar hit och dit så är det inte så enkelt att mäta just din del tyvärr. Om du nu inte har en egen central till just din del. Då går det att montera en elmätare för den. Men det måste en elektriker göra.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
28 januari 2015
Finns ju elmätare som denna som du kan plugga i när du är där och ta med dig när du åker, men om den pallar verkstadsmaskineri kan jag inte svara på.

469 Inlägg
29 januari 2015
annars kan man räkna fram ett rimligt fast pris/månad och sedan inte missköta sig gällande elen smile

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

12 086 Inlägg
29 januari 2015
Tar ni ström från samma central kan han ju omöjligen veta hur mycket ström du förbrukar, han kan på sin höjd uppskatta förbrukningen.

Innebär din strömförbrukning belysning och lite eldrivna handverktyg är summan försumbar.

Sök