3535
Sök

Saab 9-3 2.0t 98 - Oljeleckage?

17 Inlägg
14 januari 2015
Trådstartare
#1
Hej, införskaffade mig en Saab för ett par månader sedan, när jag köpte bilen rök den svart. (lite) inget varken jag eller min far såg när vi va och kollade på den, så när vi kom hem bytte vid olja o filter, en lättare service på den. Sen med tiden började bilen dricka allt mer och mer olja. Bilen är trimmad med steg 3 från nordic tuning och ökat ladd till 1.5 bar, även intercooler med tryckrör är bytt. Misstänkte snabbt att det var turbon som spottade ut lite olja då den började ryka såfort jag fick bilen på ladd. Men!!! Även när bilen står stilla utan att användas så försvinner det olja från motorn! Detta är nånting jag inte har en aning om vart den tar vägen... ganska trångt i motorutrymmet också.

Det jag undrar är: Var är dem vanligaste ställena den vill sörpla olja ifrån? Vart tar den vägen?

Mvh Sebbe.

2 845 Inlägg
14 januari 2015
#2
Om bilen står stilla och det försvinner olja så måste du ha ett läckage, och det borde synas under bilen om du kollar.

Vad för oljefilter satte du dit? Biltema? Har varit ute för att deras packning på filtret ger sig och det läcker där. Annars, oljetråg.

Men annars är ju turbon en stark kandidat om det försvinner olja.....men inte om den står still.

Ventiltätningar, men samma där.... inte då den står still, inte så det märks iallafall.
Senast redigerat av uhlin (14 januari 2015)

17 Inlägg
14 januari 2015
Trådstartare
#3
Oljan kommer framifrån, typ från intercooler rören, men vad jag kan se så hittar jag verkligen inget, den lämna nog 2 liter olja på marken när jag lät den stå i 5 dagar. pölen va stor som hela bilen.. hmm

har inte använt några biltema delar alls! smile
Senast redigerat av Sebbbee (14 januari 2015)

Neerd
1 596 Inlägg
14 januari 2015
#4
Gissar på packbox bakom remhjulet på vevaxeln:)! ev o ringen till oljepump med..

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

17 Inlägg
14 januari 2015
Trådstartare
#5
Har du nån susning på vad det kan kosta att fixa? hmm om man nu väljer att gå igenom allt för säkerhetens skull?

121 Inlägg
15 januari 2015
#6
alex_side skrev:
Gissar på packbox bakom remhjulet på vevaxeln:)! ev o ringen till oljepump med..

Men det läcker väl inte därifrån ifall bilen bara står? eller ?

17 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
#7
Asså det jag menar på är att det läcker fort ut, borde ju inte va svårt egentligen att ta reda på vart det kommer ifrån.. men saken är den att bilen är sänkt, mkt utbytt i motorn så allt är trångt.. Därför jag ville veta troligaste ställena, innan jag väl river hela motorn.. hmm

113 Inlägg
15 januari 2015
#8
min saab hade oljetrycksgivare som läckte, simpelt billigt fel som inte är ovanligt. fick pöl på garagegolv fast olja bara trycks ut vid gång


158 Inlägg
16 januari 2015
#9
det kan vara oljekylaren som läcker. om det ska läcka från vevaxel har jag svårt att tro. då ska  o-ringen till pumpen vara riktigt dålig och vevaxeltätningen näst intill vara borta. i alla fall om det läcker så mycket.

5 710 Inlägg
20 januari 2015
#10
Sebbbee skrev:
Oljan kommer framifrån, typ från intercooler rören, men vad jag kan se så hittar jag verkligen inget, den lämna nog 2 liter olja på marken när jag lät den stå i 5 dagar. pölen va stor som hela bilen.. hmm

Tror även jag på att det är oljekylet som läcker om det kommer ifrån den regionen.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

17 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
#11
Tack så mycket för svaren! Ska genast förmedla vidare till min trogna mekaniker... (pappa) wink

Neerd
1 596 Inlägg
21 januari 2015
#12
oj läste inte så noga;) hahah men ja om det ska läcka från veven ska packningen vara SOP slut xD vilket jag inte tror den är:)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

6 119 Inlägg
21 januari 2015
#13
Hej!
Om det är svårt att se var det läcker pga att bilen är sänkt så hissa upp bilen (gör-det-själv-hall) och kör motorn, då ser du var det läcker någonstans.


17 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#14
Jag har kommit fram till problemet, och det är Vevaxel packbox... Är det någon som har kunskap om hur jag bör göra detta, alternativ någon snäll individ som skulle kunna svänga förbi o hjälpa en stund? smile

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
5 februari 2015
#15
Sebbbee skrev:
Jag har kommit fram till problemet, och det är Vevaxel packbox... Är det någon som har kunskap om hur jag bör göra detta, alternativ någon snäll individ som skulle kunna svänga förbi o hjälpa en stund? smile

Om det är den på remsidan bakom remskivan så löser ni det (du och far din) på en timme. Ställ bilens högra sida på en pallbock, av med hjulet, lossa multiremmen, bort med lite plast från innerskrämen så att du kommer åt remskivan. Lossa skruven på remskivan (sexkant 27 mm) antingen med mutterpicka eller så får ni låsa startkransen med något så att ni inte bara drar runt motorn. Bakom skivan sitter oljepumphusets lock, den sitter med en låsring modell gigantisk. När den är lossad är det bara plocka av oljepumpshuset och byta packboxen OCH o-ringen till huset.
Vid återmontering är det viktigt att oljepumpshuset hamnar i samma position som den satt när ni plockade bort det.

Och som alltid med packboxar, rengör noggrant och slarva inte vid monteringen. Köp även original-boxen då piratboxarna har visat sig hålla urusel kvalité!


17 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#16
tack så mycket för hjälpen!


Sök