2682
Sök

Svårstartad Golf IV 2.0 Highline årsm -00 14300 mil bensin (BUA)

12 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
Modell: VW Golf IV Variant 2.0 Highline
Motor: Bensin 2.0
År: 2000
Mil: 14300mil

Hej har precis köpt mig en golf och igår morse kändes det som att det inte fanns någon kraft alls kvar i den trots att jag hade kört hem den 12.5mil kvällen därpå. Den gick alltså inte igång alls, jag gjorde flera försök och tänkte att det kanske satt ett gammalt och dåligt batteri i så jag tog till början hjälp av min audi utan att lyckas, efter det prövade jag sätta i ett nytt batteri och först efter 3-4 försök så startar den igång. Jag kör runt lite i garaget och det kändes OK. Så idag gick jag ner för att kolla igen om den startade bättre men det gjorde den inte, det tog rätt så många försök tills den till slut gick igång men kändes ändå som att den var väldigt svag - mycket riktigt var den det, försökte försiktigt krypa lite och då dog den. Efter ett par försök till startade den bättre och efter det startade den utan problem precis som kvällen när jag skulle köra hem den.
(Försöken när det inte alls gick lyser endast 2 lampor lite längre när de flesta släcks, generatorlampan och enligt boken i bilen avgasvarningslampan) Kom då att tänka på att det kanske är en tändspole jag behöver så jag åkte till Mekonomen som hade öppet 30 min till och pratade med 2 killar men dom tyckte att det inte lär vara en tändspole det handlar om eftersom bilen kom igång till slut. Dom menade att har en tändspole gått så startar inte bilen alls och menade att det skulle kunna vara tändgivaren som är knas och pratade bla. om att det bästa så klart är en felsökning; 500kr och sen för att ta reda på felet säkert 1500kr. Jag fick åka där ifrån eftersom jag hur jag än gör lär jag få vänta tills lönen kommer.
När jag kom hem tänkte jag lite till, kan det vara så enkelt som att det bara är smuts som sitter någonstans runt tänstiften eller liknande? Tänkte iaf försöka se om det sitter skit någonstans som kan orsaka problem så fort sambon kommer hem från jobbet, tills dess måste jag ta hand om dottern.

PS. Bilen var besiktad samma dag jag köpte den enligt bilfirman, såg även pappret i handfacket. Lite skumt att den går igenom och sedan händer detta?
Det kommer även ett konstigt missljud när motorn väl startar (varje gång), vet dock inte om det är ett samband.

http://youtu.be/Yf-mPph-5_c

Hoppas att någon kan komma med lite hjälp. Tack på förhand.
Senast redigerat av Falconbeer (15 februari 2015)

Ille Faciet

12 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
ska lägga upp en film alldeles strax

Ille Faciet

Sir
935 Inlägg
15 februari 2015
Har du ingen garanti på bilen om du köpt den på firma?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

12 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
marcus80 skrev:

Tänkte inte på det, ska kontakta dom imorn.

Men kom gärna med förslag om ni har.

Ille Faciet

77 Inlägg
15 februari 2015
Falconbeer skrev:
marcus80 skrev:

Skrikljudet precis efter att startmotorn kopplar ur är just den. Brukar kunna fixas om man tar loss den och ger den
lite smörj. Ev rengör först.

"-Förgasare är inte helt knasigt"

12 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
Luchs skrev:
Falconbeer skrev:
marcus80 skrev:

Skrikljudet precis efter att startmotorn kopplar ur är just den. Brukar kunna fixas om man tar loss den och ger den

Okej så det är bara o smörja startmotorn med 5-56 så ska skriket försvinna?
Har för mig att det var samma skrik på morsans gamla Seat, oj så mycket fel det var på den... livsfarlig...

Ille Faciet

77 Inlägg
15 februari 2015
Falconbeer skrev:
Luchs skrev:
Falconbeer skrev:

Har för mig att det var samma skrik på morsans gamla Seat, oj så mycket fel det var på den... livsfarlig...

Tror det kan funka några starter, hade lite motorolja eller motsvarande i lagren på min. Då blev den pigg smile Tänk dock på att kopplingen sitter väldigt nära kuggkransen så den inte blir smord med roll

12 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
Luchs skrev:
Falconbeer skrev:
Luchs skrev:

Tror det kan funka några starter, hade lite motorolja eller motsvarande i lagren på min. Då blev den pigg smile Tänk dock på att kopplingen sitter väldigt nära kuggkransen så den inte blir smord med roll

Okej tack för tipset, det ska jag använda mig av. smile Man får väl byta den så småning om med.

Ille Faciet

Sir
935 Inlägg
16 februari 2015
Risken finns att du blir av med garantin om du börjar pilla med bilen själv.
Hör med dom innan du börjar göra något.
Mvh Marcus

12 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
Igår hittade jag firman jag köpt bilen av på den här sidan: http://www.byggahus.se/svartalistan/
Svarta listan... kul " företagare som inte följt ARNs rekommendationer."

marcus80 skrev:
Mvh Marcus

Tog kontakt med dom idag.

Jag fick det svar jag anade jag skulle få, "Nej vi har inga garantier på så gamla bilar eller bilar för den prisklassen. Men det måste ju vara ett lätt fel som är billigt att lösa. Bilen fungerade ju hela tiden när den var hos oss och vi fixade alla fel som behövdes, dvs bytte framruta och den besiktades ju samma dag utan anmärkningar. Våran chef kommer aldrig stå för fakturor om du lämnar in den på felsökning samt lagning på en verkstad."
Sen börjar han diskutera problemet mera "Jag tror det är något jättelätt fel så du behöver inte alls tro det är ett dåligt köp. Du har inte lämnat någon lampa på eller baklucka öppen eller så satt det draget el? Våran mekaniker satte ju in ett nytt batteri. Bilen har inte stått på något sätt åt ett håll så den blivit kall eller så?"
Sen säger han att det kanske är en tändstift som behövs bytas. Han frågar också om jag tankat den full på vägen hem från dom, Ja svarar jag. "Då kanske det är för mycket vatten i oktanen, då kan ett medel som heter FIC (Fuel någonting Cleaner) som kan rensa ur bensinen för det problemet hade jag på en Volvo förut och då var den svårstartad."

Vet inte riktigt vad jag ska säga, kändes oseriöst och jag hörde att han blev frustrerad för att jag undrar varför en besiktigad bil utan anmärkning jag köpte dagen innan inte startar längre. Sen så spelar ju varken årsmodell eller prisklass någon roll enligt koncumentköpslagen, så egentligen står dom ju som skyldiga att åtgärda ett sånt här fel men det låter ju som att jag kommer få lämna in den själv och stå för kostnaden själv så länge iaf.

Ska nog även ta kontakt med besiktningsfirman och höra mig för med dom.

Är det någon annan som varit med om liknande? Hur man vänder sig till koncumentköpslagen, varit i kontakt osv?
Senast redigerat av Falconbeer (16 februari 2015)

Ille Faciet

Sir
935 Inlägg
16 februari 2015
Usch då. Men en ut läsning av felkoder hade ju inte varit dumt. Nu är jag tyvärr inte i uppsala så ofta längre annars hade jag kunnat hjälpa dig.

Trucker
1 409 Inlägg
16 februari 2015
Det tråkiga är att en bil kan gå sönder från en dag till en annan helt utan förvarning, oavsett om den är nybesiktigad eller inte.. Tråkigt
att firman inte vill hjälpa till..

Bor i Upplands bro och har felkodsläsare, så har du vägarna förbi så
kan vi ta en titt, det är klart värt och köpa en typ elm327 och programvara för att kunna kolla felkoder osv smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

12 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
Kom på att det där batteriet dessutom inte alls var nytt som han sa. Mätte det på OKQ8 idag och fick svaret att jag skulle byta batteri. Såg slitet ut också lol
marcus80 skrev:
Usch då. Men en ut läsning av felkoder hade ju inte varit dumt. Nu är jag tyvärr inte i uppsala så ofta längre annars hade jag kunnat hjälpa dig.

Hehe bor egentligen inte i Uppsala längre. Har flyttat till Enköping roll

zleepy skrev:
kan vi ta en titt, det är klart värt och köpa en typ elm327 och programvara för att kunna kolla felkoder osv smile

Ah det är ju perfekt! Bor som sagt i Enköping nu mera och jobbar faktiskt i Upplands Väsby, så åker förbi varje dag smile

Ille Faciet

77 Inlägg
16 februari 2015
Falconbeer skrev:
Igår hittade jag firman jag köpt bilen av på den här sidan: http://www.byggahus.se/svartalistan/

marcus80 skrev:
Mvh Marcus

Jag fick det svar jag anade jag skulle få, "Nej vi har inga garantier på så gamla bilar eller bilar för den prisklassen. Men det måste ju vara ett lätt fel som är billigt att lösa. Bilen fungerade ju hela tiden när den var hos oss och vi fixade alla fel som behövdes, dvs bytte framruta och den besiktades ju samma dag utan anmärkningar. Våran chef kommer aldrig stå för fakturor om du lämnar in den på felsökning samt lagning på en verkstad."
Sen börjar han diskutera problemet mera "Jag tror det är något jättelätt fel så du behöver inte alls tro det är ett dåligt köp. Du har inte lämnat någon lampa på eller baklucka öppen eller så satt det draget el? Våran mekaniker satte ju in ett nytt batteri. Bilen har inte stått på något sätt åt ett håll så den blivit kall eller så?"
Sen säger han att det kanske är en tändstift som behövs bytas. Han frågar också om jag tankat den full på vägen hem från dom, Ja svarar jag. "Då kanske det är för mycket vatten i oktanen, då kan ett medel som heter FIC (Fuel någonting Cleaner) som kan rensa ur bensinen för det problemet hade jag på en Volvo förut och då var den svårstartad."

Vet inte riktigt vad jag ska säga, kändes oseriöst och jag hörde att han blev frustrerad för att jag undrar varför en besiktigad bil utan anmärkning jag köpte dagen innan inte startar längre. Sen så spelar ju varken årsmodell eller prisklass någon roll enligt koncumentköpslagen, så egentligen står dom ju som skyldiga att åtgärda ett sånt här fel men det låter ju som att jag kommer få lämna in den själv och stå för kostnaden själv så länge iaf.

Är det någon annan som varit med om liknande? Hur man vänder sig till koncumentköpslagen, varit i kontakt osv?

Pilla inget mer med bilen, låt den om möjligt stå. Kvacksalvarna ska stå för kalaset. Kolla bla privatköpslagen om privat säljare, avtalsrätt etc. Ha svart på vitt, uttryck dig inte onödigt emotionellt villket är väldigt lätt hänt. Tror han skiter i och blir än mer ignorant. Se till att rulla igång rätt argument från början. Ha kontakt med någon som kan lagen väl! Våra föregångare i liknande kriser har berett lite väg för dem som hamnar där igen. Sverige är ganska bra just här.
Lycka till!

77 Inlägg
16 februari 2015
Luchs skrev:
Falconbeer skrev:

marcus80 skrev:
Mvh Marcus

Pilla inget mer med bilen, låt den om möjligt stå. Kvacksalvarna ska stå för kalaset. Kolla bla privatköpslagen om privat säljare, avtalsrätt etc. Ha svart på vitt, uttryck dig inte onödigt emotionellt villket är väldigt lätt hänt. Tror han skiter i och blir än mer ignorant. Se till att rulla igång rätt argument från början. Ha kontakt med någon som kan lagen väl! Våra föregångare i liknande kriser har berett lite väg för dem som hamnar där igen. Sverige är ganska bra just här.
Lycka till!

Såvida det inte står säljes i befintligt skick på papperen :S

12 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
Luchs skrev:
Lycka till!

Jo men samtidigt skulle det vara skönt att göra en felsökning på motorn åtminstone, speciellt nu när zleepy är snäll nog och erbjuder hjälpen smile Är det något litet skulle man ju kunna åtgärda det och glömma allt sen.
Luchs skrev:
Såvida det inte står säljes i befintligt skick på papperen :S

Nej då

Ille Faciet

12 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
zleepy skrev:

vad vill du ha för att felsöka förresten? big_smile

Ille Faciet

Trucker
1 409 Inlägg
16 februari 2015
Falconbeer skrev:
zleepy skrev:

Absolut ingenting smile
jag är pappaledig så är hemma hela dagarna, så kan när som smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

12 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
zleepy skrev:
Falconbeer skrev:
zleepy skrev:

Absolut ingenting smile
jag är pappaledig så är hemma hela dagarna, så kan när som smile

Underbart! big_smile då kan jag komma imorn efter jobbet då? smile

Ille Faciet

Trucker
1 409 Inlägg
16 februari 2015
Falconbeer skrev:
zleepy skrev:
Falconbeer skrev: