Modell: VW Golf IV Variant 2.0 Highline
Motor: Bensin 2.0
År: 2000
Mil: 14300mil
Hej har precis köpt mig en golf och igår morse kändes det som att det inte fanns någon kraft alls kvar i den trots att jag hade kört hem den 12.5mil kvällen därpå. Den gick alltså inte igång alls, jag gjorde flera försök och tänkte att det kanske satt ett gammalt och dåligt batteri i så jag tog till början hjälp av min audi utan att lyckas, efter det prövade jag sätta i ett nytt batteri och först efter 3-4 försök så startar den igång. Jag kör runt lite i garaget och det kändes OK. Så idag gick jag ner för att kolla igen om den startade bättre men det gjorde den inte, det tog rätt så många försök tills den till slut gick igång men kändes ändå som att den var väldigt svag - mycket riktigt var den det, försökte försiktigt krypa lite och då dog den. Efter ett par försök till startade den bättre och efter det startade den utan problem precis som kvällen när jag skulle köra hem den.
(Försöken när det inte alls gick lyser endast 2 lampor lite längre när de flesta släcks, generatorlampan och enligt boken i bilen avgasvarningslampan) Kom då att tänka på att det kanske är en tändspole jag behöver så jag åkte till Mekonomen som hade öppet 30 min till och pratade med 2 killar men dom tyckte att det inte lär vara en tändspole det handlar om eftersom bilen kom igång till slut. Dom menade att har en tändspole gått så startar inte bilen alls och menade att det skulle kunna vara tändgivaren som är knas och pratade bla. om att det bästa så klart är en felsökning; 500kr och sen för att ta reda på felet säkert 1500kr. Jag fick åka där ifrån eftersom jag hur jag än gör lär jag få vänta tills lönen kommer.
När jag kom hem tänkte jag lite till, kan det vara så enkelt som att det bara är smuts som sitter någonstans runt tänstiften eller liknande? Tänkte iaf försöka se om det sitter skit någonstans som kan orsaka problem så fort sambon kommer hem från jobbet, tills dess måste jag ta hand om dottern.
PS. Bilen var besiktad samma dag jag köpte den enligt bilfirman, såg även pappret i handfacket. Lite skumt att den går igenom och sedan händer detta?
Det kommer även ett konstigt missljud när motorn väl startar (varje gång), vet dock inte om det är ett samband.
http://youtu.be/Yf-mPph-5_cHoppas att någon kan komma med lite hjälp. Tack på förhand.