Svaret är i första hand till TS. Inte "Jesper328"
Jag avvägde själv mellan den billigare/äldre Auris mot Corolla i våras.
Jesper328 skrev:
Ja du kan köra på el upp till 40km/h, därefter kopplas förbränningsmotorn in..
Startar man från 0 kan man köra i stan från a till b utan bensinmotorn. Kortare sträcka, och då utan kraftigare uppför eller häftigare acceleration. Då startas bensinmotorn automatiskt på nolltid.
Stänger själv av igen så snart den tycker.
Bilen strävar efter EV läge så mycket som möjligt, och man lär sig att påverka.
Någon skarp gräns på 40km har jag alltså inte märkt även om den givetvis går avsevärt mer på el i lägre farter.
Den går också över i EV läge under full färd automatiskt. Har skett även i 130km, men då var det platt/lätt utför.
I vardagliga 80-90 sker det emellanåt.
Nästan alla utför och följande slätt tex.
En vardagsresa för oss efter kuperad 80väg så brukar säga 50% i displayen, men det är TIDEN. Inte avståndet/belastningen.
Några korsningar är det, och, jag stannar och släpper av frugan och grabben på ett ställe
Jesper328 skrev:
Auris = Corolla va?
Corollanamnet försvann väl ett tag och ersattes med Auris.
Namnet ja.
Men skillnaderna är större än så.
Corollan har lite längre hjulbas vill jag minnas, och enl mig trevligare inredning. Personligen gillar jag traditionella växelspaken corolla har bättre än "plutten" som Auris har. Fler estetiska skillnader också.
Auris kändes äldre, men VERKLIGEN INTE dålig.
Har själv en 2021 Corolla.
Är du sugen så åk till Toyota och provkör. Upplevde själv den då som "Surrig" när man gasar mer, för då varvar den upp väldigt. Oroade mig för att den skulle bröla upp för varje backe här, men så gör den inte, trots 5st i bilen. Så jag oroade mig i onödan.
Den kör avsevärt mindre i EV läge nu på vintern.
För AC på sommaren behövs inte motorn. AC pumpen går på el.
Varje gång så slås jag av hur silkeslen transmissionen är (växlar aldrig).