3058
Sök

Någon som har en aning om hur Mycket En Celica Gti 16V Faktiskt Drar?

47 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
Ja, vet någon ungefär hur mycket han drar på en mil? På en del sidor läser man skräcksiffor som typ 1.2 liter milen men på denna hemsidan http://www.auto-data.net/se/?f=showCar&car_id=3136

Lyder som följer
Bränsleförbrukning - Stadskörning         9.9 l/100 km
Bränsleförbrukning - Landsvägskörning     5.8 l/100 km
Bränsleförbrukning - Blandad körning         7.7 l/100 km

Detta låter mer rimligt då den väger ca 1200 kg men finns det någon som har bättre koll?

Avstängd
10 388 Inlägg
17 februari 2015
Hillm3ister skrev:
Ja, vet någon ungefär hur mycket han drar på en mil? På en del sidor läser man skräcksiffor som typ 1.2 liter milen men på denna hemsidan http://www.auto-data.net/se/?f=showCar&car_id=3136

Lyder som följer
Bränsleförbrukning - Stadskörning         9.9 l/100 km
Bränsleförbrukning - Landsvägskörning     5.8 l/100 km
Bränsleförbrukning - Blandad körning         7.7 l/100 km

Detta låter mer rimligt då den väger ca 1200 kg men finns det någon som har bättre koll?

Ehm...inte för att vara "sån", men om du nu har bilen själv, kan du inte ta och kolla upp det just själv då?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

47 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
Inget körkort och bilen står på pallbockar. Sen hur man nu ska bära sig åt för att se hur långt man kommer på en liter genom att ha en liter i tanken och köra tomt eller fylla helt och se hur långt man kommer är ju båda ganska omständiga.

Avstängd
10 388 Inlägg
17 februari 2015
Hillm3ister skrev:
Inget körkort och bilen står på pallbockar. Sen hur man nu ska bära sig åt för att se hur långt man kommer på en liter genom att ha en liter i tanken och köra tomt eller fylla helt och se hur långt man kommer är ju båda ganska omständiga.

Ja, eller så kan man ju kanske fundera ut ett annat sätt.

Vad skulle då detta andra sätt kunna tänkas vara? Ptja, jag vet inte, men vad sägs om att; fylla tanken, köra "ett tag", fylla tanken igen vid samma pump och sen ta antal tankade liter delat på antal mil man kört och då få en ganska bra siffra på hur mycket bilen dricker.

Hur detta på något vis skulle kunna vara omständligt är för mig helt obegripligt.

Att någon kommer in och säger; "Den dricker för mig 0.85L/mil blandad körning" är till ganska lite nytta för din del; du vet inte hur bra skick den andres bil är i, inte heller vilken körstil personen ifråga har eller vad denne anser vara "blandad körning".

Men absolut, det löser givetvis inte biten med att du inte har körkort eller att den står uppallad.
Senast redigerat av it_mutt (17 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

klabbarpan
3 041 Inlägg
17 februari 2015
Värdena som visas kan låta rimligt. Men under vilka förutsättningar? Finns ingen bil som är lik den andra. Att räkna på ca 1 liter är ganska vettigt. Blir det mindre är det bra. 1.2 liter är inget direkt skräck exempel heller för den delen.

1 938 Inlägg
17 februari 2015
Det intressant är väl som it-mutten skriver, hur mycket bilen drar för just dig, på det sättet du kör, där du kör.
Om någon i platta skåneland lyckas snitta 0.54 "blandad körning" med en helt original bil med 15" däck, så går det inte att jämföra med "blandad körning" för någon som i t.ex stockholm som kör med 19", vinge å baslåda å andra tunga grejjer.
Förutsättningarna är inte domsamma även om det bara skiljer lite, eller mycket.

Muttley
17 februari 2015
Tror min drog i snitt på en resa på 61 mil ca 0,65 kanske, på ditvägen.   Hemvägen drog den över litern och 1 liter olja.  De gick alltså fortare hem.

Med tanke på att de är Gti så är de så enorm skillnad på de motorerna (ja de är inte tanter som kört de)

47 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Tror min drog i snitt på en resa på 61 mil ca 0,65 kanske, på ditvägen.   Hemvägen drog den över litern och 1 liter olja.  De gick alltså fortare hem.

Med tanke på att de är Gti så är de så enorm skillnad på de motorerna (ja de är inte tanter som kört de)

Nej, lite buskörd har den nog varit. Gått 30k mil också... Men som sagt de flesta käller säger run 0,7-0,9 liter milen blandad körning. 0,5 till 0,6 på Motorväg. Give or take att det är en som sagt "inte tantkörd" bil.

Muttley
17 februari 2015
Hillm3ister skrev:
tkd_rille skrev:

Nej, lite buskörd har den nog varit. Gått 30k mil också... Men som sagt de flesta käller säger run 0,7-0,9 liter milen blandad körning. 0,5 till 0,6 på Motorväg. Give or take att det är en som sagt "inte tantkörd" bil.

Du får testa när du kommer ut med den.   Jag gissar på 0,9.  Men de gick ju att köra snålt med den.  Inte en jättestor motor direkt smile

Sök