hej går i tankarna på att kompressor konvertera min lilla extra bil men behöver hjälp med vad som behövs göras och hur grejerna ska vara för att funka givet vis vet jag tillex att jag måste ha större spridare och uppgradera botten med stakar kolvar osv men sen är frågan ska man bygga dit spjäll huset innan eller efter kompressorn???? innan har jag för mig??? dumpventil använder man det även på kompressor????
min tanke är att bygga eget insug och gissar på att kompressorn kommer byggas på direkt på insuget så spjället kommer innan kompressor och insug eller är det fel tänkt???
bilen är en skruttig peugeot 206 med en 1,6 liters sugis med 8 ventiler med ca 90hk i dagsläget tänken är att eftersom karosssen är i lite dåligt skick så är det inte värt att sälja och har kompressor liggande så vore kul att skrämma upp den lite och ev köra lite på rally stäckor osv
Om du är beredd att offra både bil och motor är det väl inte så mycket att fundera över? Du lär få en effektiv kompression med originalprylarna som inte kommer hålla i längden. Kompressionen blir aldrig statisk i överladdade motorer. Så sen smäller det...sen är det skroten. Montera dit..se till att hitta någon som kan ge styrboxen en omgång och sen är det klart.
hej går i tankarna på att kompressor konvertera min lilla extra bil men behöver hjälp med vad som behövs göras och hur grejerna ska vara för att funka givet vis vet jag tillex att jag måste ha större spridare och uppgradera botten med stakar kolvar osv men sen är frågan ska man bygga dit spjäll huset innan eller efter kompressorn???? innan har jag för mig??? dumpventil använder man det även på kompressor????
min tanke är att bygga eget insug och gissar på att kompressorn kommer byggas på direkt på insuget så spjället kommer innan kompressor och insug eller är det fel tänkt???
tacksam för svar hjälp tips o trix
Nej du har inte dumpventil - du har bypass valve. Spjällhus efter snigeln
I love being a nobody - because nobody is perfect.
hej går i tankarna på att kompressor konvertera min lilla extra bil men behöver hjälp med vad som behövs göras och hur grejerna ska vara för att funka givet vis vet jag tillex att jag måste ha större spridare och uppgradera botten med stakar kolvar osv men sen är frågan ska man bygga dit spjäll huset innan eller efter kompressorn???? innan har jag för mig??? dumpventil använder man det även på kompressor????
min tanke är att bygga eget insug och gissar på att kompressorn kommer byggas på direkt på insuget så spjället kommer innan kompressor och insug eller är det fel tänkt???
tacksam för svar hjälp tips o trix
Nej du har inte dumpventil - du har bypass valve. Spjällhus efter snigeln
Bypass på trycksidan av kompressorn, antingen på rör till IC eller som jag körde direkt på IC
Spjällhus på trycksida innan plenum.
okej min tanke var att som man kan se på vissa v8 bilar att där sitter kompressorn direkt på insug/plenum och då sitter spjäll/spjällen innan kompressorn skulle det inte fungera på min motor om man svetsar ett plenum/insug med spridare och kompressorn i ett stycke eller blir det helt fel
skall man då ha kompressorn som en turbo med rör emellan insug/plenum och ev ic och spjällhus???