3591
Sök

Hjälp vad tänka på vid kompressor konvertering

8 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#1
hej går i tankarna på att kompressor konvertera min lilla extra bil men behöver hjälp med vad som behövs göras och hur grejerna ska vara för att funka
givet vis vet jag tillex att jag måste ha större spridare och uppgradera botten med stakar kolvar osv
men sen är frågan
ska man bygga dit spjäll huset innan eller efter kompressorn???? innan har jag för mig???
dumpventil använder man det även på kompressor????

min tanke är att bygga eget insug och gissar på att kompressorn kommer byggas på direkt på insuget så spjället kommer innan kompressor och insug eller är det fel tänkt???

tacksam för svar hjälp tips o trix


Trucker
1 414 Inlägg
5 februari 2015
#2
kan vara bra att du skriver vilken bil och motor det gäller... ? smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

8 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
#3
bilen är en skruttig peugeot 206 med en 1,6 liters sugis med 8 ventiler med ca 90hk i dagsläget
tänken är att eftersom karosssen är i lite dåligt skick så är det inte värt att sälja
och har kompressor liggande så vore kul att skrämma upp den lite och ev köra lite på rally stäckor osv


8 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
#4
någon borde ju veta och ha lite koll ???
ingen här inne som har några kunskaper eller erfarenheter????


137 Inlägg
14 februari 2015
#5
Om du är beredd att offra både bil och motor är det väl inte så mycket att fundera över? Du lär få en effektiv kompression med originalprylarna som inte kommer hålla i längden. Kompressionen blir aldrig statisk i överladdade motorer. Så sen smäller det...sen är det skroten. Montera dit..se till att hitta någon som kan ge styrboxen en omgång och sen är det klart.

Finraggare
2 381 Inlägg
15 februari 2015
#6
kantmannen skrev:
hej går i tankarna på att kompressor konvertera min lilla extra bil men behöver hjälp med vad som behövs göras och hur grejerna ska vara för att funka
givet vis vet jag tillex att jag måste ha större spridare och uppgradera botten med stakar kolvar osv
men sen är frågan
ska man bygga dit spjäll huset innan eller efter kompressorn???? innan har jag för mig???
dumpventil använder man det även på kompressor????

min tanke är att bygga eget insug och gissar på att kompressorn kommer byggas på direkt på insuget så spjället kommer innan kompressor och insug eller är det fel tänkt???

tacksam för svar hjälp tips o trix

Nej du har inte dumpventil - du har bypass valve. Spjällhus efter snigeln

I love being a nobody - because nobody is perfect.

8 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#7
kameramannen skrev:
kantmannen skrev:
hej går i tankarna på att kompressor konvertera min lilla extra bil men behöver hjälp med vad som behövs göras och hur grejerna ska vara för att funka
givet vis vet jag tillex att jag måste ha större spridare och uppgradera botten med stakar kolvar osv
men sen är frågan
ska man bygga dit spjäll huset innan eller efter kompressorn???? innan har jag för mig???
dumpventil använder man det även på kompressor????

min tanke är att bygga eget insug och gissar på att kompressorn kommer byggas på direkt på insuget så spjället kommer innan kompressor och insug eller är det fel tänkt???

tacksam för svar hjälp tips o trix

Nej du har inte dumpventil - du har bypass valve. Spjällhus efter snigeln

vad menar du med efter snigeln???

vart skall ventilen sitta då ???

mvh


Finraggare
2 381 Inlägg
17 februari 2015
#8
Bypass på trycksidan av kompressorn, antingen på rör till IC eller som jag körde direkt på IC

Spjällhus på trycksida innan plenum.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

8 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#9
kameramannen skrev:
Bypass på trycksidan av kompressorn, antingen på rör till IC eller som jag körde direkt på IC

Spjällhus på trycksida innan plenum.

okej
min tanke var att som man kan se på vissa v8 bilar att där sitter kompressorn direkt på insug/plenum och då sitter spjäll/spjällen innan kompressorn skulle det inte fungera på min motor om man svetsar ett plenum/insug med spridare och kompressorn i ett stycke eller blir det helt fel

skall man då ha kompressorn som en turbo med rör emellan insug/plenum och ev ic och spjällhus???


mvh


Finraggare
2 381 Inlägg
17 februari 2015
#10
Skall du ha centrufugalkompressor eller skruv? Skruv sitter ovanpå plenum med en kylare mellan korrekt.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

8 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#11
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122892/122892-d1e29e04c96021c9e444f45fe80e81a7.jpg
denna har jag liggande kommer från en passat 1,4 tsi



Sök