3531
Sök

Saab 99 -82

33 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#1
Hej. Jag har en 99:a ifrån 82. I höstas så hade jag den inne på inställning utav motor o förgasare då den gick som ett surt troll. gick jättebra i ett par veckor. Jag tappade generator remmen o körde hem den på batteriet endast efter det så går den ej att varva samt att det låter som att den inte får någon nämdvärd mängd med luft. Jag har bytt tändstift o slängt i ett nyladdat batteri samt fixat generator problemet, men nu så har jag inte en aning om vad jag ska kolla vidare på. snälla hjälp mig.


2 250 Inlägg
20 mars 2015
#2
Jaha....  vattenpumpen drivs av generatorremmen på baksidan av motorn om jag minns rätt.

Om det är så, så körde du hem utan fungerande vattenpump. Motorn kokade!
Var vattennivån låg, så går det ett tag innan tempmätaren går upp, för givaren sitter högt upp.

Aluminiumtopp på dessa motorer... Så risken är stor att blockpackningen och toppen gått åt fanders.

Visst jag kan ha fel....  men jag tror inte det.

2 848 Inlägg
20 mars 2015
#3
Vad sitter det för förgasare på en sån tro? Stromberg? Kan va membranet i den isåfall.

33 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#4
ok. tack på förhand. Så i stort sett så e det skrot kvar av motorn. Eller är det bara att byta toppen samt packningen?


2 848 Inlägg
20 mars 2015
#6
Hur långt var det du körde utan rem? Var det inte långt så har det nog gått bra, har du tryck i expansionskärlet? Eller försvinner det vatten? Tyder på blockpackning isåfall.

Men kolla membranet först, enklast att börja med!

33 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#7
Jag körde ca 2 mil. Har inte kollat om det e vatten kvar. ska kolla membranet först. Om det inte är membranet, klarar en "hobbymekaniker" av att byta blockpackning eller?


2 848 Inlägg
20 mars 2015
#8
Jonas_Olsson skrev:
Jag körde ca 2 mil. Har inte kollat om det e vatten kvar. ska kolla membranet först. Om det inte är membranet, klarar en "hobbymekaniker" av att byta blockpackning eller?

2 MIL yikes Du, glöm membranet.... tror nog att den motorn är både stekt och grillad.

Toppen är garanterat skev och frågan är hur resten av motorn mår, kolvringar och så.

33 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#9
ok tack för svaret. då vet jag vad det blir utav den bilen.... suck.


2 848 Inlägg
20 mars 2015
#10
Jonas_Olsson skrev:
ok tack för svaret. då vet jag vad det blir utav den bilen.... suck.

Du kan ju ta ett kompprov på den så ser du.... fast jag sätter nästan mitt huvud på att motorn är skrot, fast visst, kan ju ha fel men tror inte det.

2 mil utan fungerande vattenpump är ingen kort sträcka, den blir varm av bara den. så toppen kan jag ju säga direkt att den slagit sig om det är aluminiumtopp som meaganeowner skrev

2 250 Inlägg
20 mars 2015
#11
Under har skett förr. Vad hette han Je....

Chansen finns ju att både topp o packning klarat sig. Membranet i förgasaren är ett hett tips, om det är ett sådant där. En gång ramlade oljepåfyllnadslocket dän. Då gick motorn riktigt dåligt.

Skruva inte isär bara för att kolla. Å visst går det att plocka av toppen, lite bök med att "hänga upp" kamdrevet o kamkedjan. Sitter även en kedjespännare på baksidan av motorn, innanför transmissionskåpan. Den bör ju inte snäppa ut. För kommer jag ihåg rätt, så måste man i s f lossa kåpan och mata tillbaks spännarmen. Tror inte det går utan att lyfta ur motorn.
Kolla Haynes.

Prata med någon folkraceåkare.  De har kläm på detta.

2 250 Inlägg
20 mars 2015
#12
Du vet.... motorer behöver omvårdnad. Har du ens kollat oljan hur den ser ut? Om det finns olja överhuvudtaget?

33 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
#13
Olja finns o vård har den fått. Har inte kollat oljan. Hade ingen tanke på att vattenpumpen gick på samma rem som
generatorn.



Sök