3589
Sök

Audi A4 B7, vibrerar/skakar.

53 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Ska försöka beskriva så gott jag kan. Köpte bilen för ca 1,5mån sedan. Med vinterdäcken kände jag lite lite att det vibrera i hastigheter 100km/h +. Jag bytte till sommarhjulen förra veckan, 18 tummare med 225/40 däck (kina Maxxis). Efter det började jag känna ganska kraftiga vibrationer i nästan alla hastigheter, dock värre och tydligare i högre hastigheter. Däcken ser fräsha ut och är nog max körda en säsong med.

Jag tänkte då att det är obalans och var till en däckverkstad och balansera däcken. Detta hjälpte inte.
Jag köpte sedan nya centreringsringar eftersom när jag satte hjulen på bilen såg jag att de var lite taskiga. Rengjorde ordentligt där dom gamla suttit och satte sen dit dom nya med kopparpasta runt ringen. Det hjälpte inte heller.

Det känns som att vibrationerna blir större och tydligare när bilen/däcken är ordentligt varma (?) Men känns fortfarande när de är kalla också.
Vibrationerna uppstår i hela bilen och inte bara i ratten.

Någon som råkas veta vad detta problem kan bero på? Kan det vara dålig kvalite på däcken?

Tacksam för alla svar!
Senast redigerat av makkii (22 mars 2015)

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

Avstängd
10 388 Inlägg
22 mars 2015
#2
makkii skrev:
Hej!

Ska försöka beskriva så gott jag kan. Köpte bilen för ca 1,5mån sedan. Med vinterdäcken kände jag lite lite att det vibrera i hastigheter 100km/h +. Jag bytte till sommarhjulen förra veckan, 18 tummare med 225/40 däck (kina Maxxis). Efter det började jag känna ganska kraftiga vibrationer i nästan alla hastigheter, dock värre och tydligare i högre hastigheter. Däcken ser fräsha ut och är nog max körda en säsong med.

Jag tänkte då att det är obalans och var till en däckverkstad och balansera däcken. Detta hjälpte inte.
Jag köpte sedan nya centreringsringar eftersom när jag satte hjulen på bilen såg jag att de var lite taskiga. Rengjorde ordentligt där dom gamla suttit och satte sen dit dom nya med kopparpasta runt ringen. Det hjälpte inte heller.

Det känns som att vibrationerna blir större och tydligare när bilen/däcken är ordentligt varma (?) Men känns fortfarande när de är kalla också.
Vibrationerna uppstår i hela bilen och inte bara i ratten.

Någon som råkas veta vad detta problem kan bero på? Kan det vara dålig kvalite på däcken?

Tacksam för alla svar!

Om hjulet är balanserat "löst", så kan det fortfarande vara illa.

Däcket i sig kan vara ovalt, fälgen kan vara skev osv, och detta till trots går det att "nollbalansera" fälgen, och allt indikerar så långt att det är "i ordning", verkligheten ter sig i nämnda fall annorlunda.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

53 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#3
Okej. Vad menar du med om hjulet är balanserat "löst" ?

Går det på något sätt att se om däcket är ovalt eller om fälgen är skev?
Mitt öga ser inga konstigheter förutom nån mindre skada på 2 av fälgarna.

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

Avstängd
10 388 Inlägg
22 mars 2015
#4
makkii skrev:
Okej. Vad menar du med om hjulet är balanserat "löst" ?

Går det på något sätt att se om däcket är ovalt eller om fälgen är skev?
Mitt öga ser inga konstigheter förutom nån mindre skada på 2 av fälgarna.

Med "löst" menar jag; att man tagit av hjulet och balanserat det "enskilt" i maskin.

Man kan göra en "balansering" av hjulen, när dessa sitter kvar på bilen också, då upptäcker man exempel om däcket inte är helt runt.

Är däcket väldigt väldigt mycket ovalt, eller fälgen -väldigt- skev går det nog att upptäcka, men det krävs så lite för att det ska märkas när man kör att jag tvivlar på att det är något du upptäcker själv. Gör du det så skulle man nog våga anta att det är riktigt illa.
Senast redigerat av it_mutt (22 mars 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

53 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
Med "löst" menar jag; att man tagit av hjulet och balanserat det "enskilt" i maskin.

Man kan göra en "balansering" av hjulen, när dessa sitter kvar på bilen också, då upptäcker man exempel om däcket inte är helt runt.

Är däcket väldigt väldigt mycket ovalt, eller fälgen -väldigt- skev går det nog att upptäcka, men det krävs så lite för att det ska märkas när man kör att jag tvivlar på att det är något du upptäcker själv. Gör du det så skulle man nog våga anta att det är riktigt illa.

Okej, det är "löst" dom är balanserade.

Hmm blir ju väldans dyrt att köpa nya bara för att testa om det blir bättre.. Finns det någon lösning?
Vet inte om det finns någon däckverkstad här i närheten som kan balansera på det viset, när hjulen är kvar på bilen.
Senast redigerat av makkii (22 mars 2015)

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

Avstängd
10 388 Inlägg
22 mars 2015
#6
makkii skrev:
it_mutt skrev:
Med "löst" menar jag; att man tagit av hjulet och balanserat det "enskilt" i maskin.

Man kan göra en "balansering" av hjulen, när dessa sitter kvar på bilen också, då upptäcker man exempel om däcket inte är helt runt.

Är däcket väldigt väldigt mycket ovalt, eller fälgen -väldigt- skev går det nog att upptäcka, men det krävs så lite för att det ska märkas när man kör att jag tvivlar på att det är något du upptäcker själv. Gör du det så skulle man nog våga anta att det är riktigt illa.

Okej, det är "löst" dom är balanserade.

Hmm blir ju väldans dyrt att köpa nya bara för att testa om det blir bättre.. Finns det någon lösning?

Möjlighet att testa hjulen på någon annan bil?

Det är inte så "enkelt" att du har ett (eller flera) däck där däcket har separerat? Alltså en "utbuktning" på däcket?

Brukar kunna ses tydligt, men man brukar iaf inte ha några problem alls att känna det om man drar handen över däcket "längst med" (dvs runt om och inte "tvärs över" slitbanan)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

53 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#7
Tyvärr känner jag nog ingen med bil där dom skulle passa.

Tittade och kände på däcken nyss men kunde varken se eller känna några konstigheter hmm

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

Avstängd
10 388 Inlägg
22 mars 2015
#8
makkii skrev:
Tyvärr känner jag nog ingen med bil där dom skulle passa.

Tittade och kände på däcken nyss men kunde varken se eller känna några konstigheter hmm

Ja jag måste ju tillägga att det givetvis -kan- vara något annat också, men det är då de erfarenheterna jag haft.

En sak man kan göra, som är fruktansvärt ovetenskaplig är att hissa upp bilen så att hjulet -precis- går fritt, och snurra på det för att se om det helt plötsligt "går i marken". Det är som sagt inte det minsta exakt, men det ger iaf en fingervisning.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

53 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#9
it_mutt skrev:
Ja jag måste ju tillägga att det givetvis -kan- vara något annat också, men det är då de erfarenheterna jag haft.

En sak man kan göra, som är fruktansvärt ovetenskaplig är att hissa upp bilen så att hjulet -precis- går fritt, och snurra på det för att se om det helt plötsligt "går i marken". Det är som sagt inte det minsta exakt, men det ger iaf en fingervisning.

Hm, okej. Tack för tipsen iallafall!

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)

53 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#10
Någon annan som har funderingar kring detta?

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)


Sök