2693
Sök

Volvo 850 T5 - 96:a ( kopplingen knackar)

49 Inlägg
31 mars 2015
Trådstartare
Tja!

Är så att min koppling knackar, var så vid inköp av bilen. Tog då ner lådan och trodde mig se problemet.  Lamell var vänd åt fel håll ( 6 puckad sinter fjädrad) . Så lamell hade gått emot bultarna på s-hjulet.  Ny lamell köptes monterades.  Startade bilen samma problem.  Dock försvinner knackandet när man trycker ner kopplingspedalen.  Kollade uttramplingslagret och de var bra,  svänghjul såg ok ut kollade bara slitytan där lamell varit och även tryckplattan ser bra ut. Men ändå så krånglar det,  några idéer eller något som brukar vara vanligt som jag missat. 

Mvh Mattias

8 252 Inlägg
31 mars 2015
Låter det på tomgång men försvinner om du ökar varvtalet till 1200-1500 när du inte har en växel i och utan att röra kopplingen? Det är inte omöjligt att det är växellådan som skramlar.

49 Inlägg
31 mars 2015
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Låter det på tomgång men försvinner om du ökar varvtalet till 1200-1500 när du inte har en växel i och utan att röra kopplingen? Det är inte omöjligt att det är växellådan som skramlar.

Marlboroman det är precis som du skrev, va ungefär max 0,75 liter olja i lådan när jag tog ner den. Så kanske är något lager som är dåligt i låda. får riva ner det igen då och byta låda.

Mvh Mattias

Sök