2888
Sök

Byta till 3" Downpipe Volvo V70N

1 354 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
Tja! Tänkte försöka byta mitt framrör på min V70 2.5T -06

När man kollar på bilder verkar det vara två separata kontakter för lambdasensorerna, när jag kollat på en video om hur man byter så var det bara en kontakt men sensorerna blev typ ihopknutna så det blev en kontakt ändå. Dock så var filmen på en 850 så vilket är det?

Behöver den bakre kontakten alltid skarvas? Vart kommer jag lättast åt kontakten! Ovanifrån eller underifrån?

Något jag behöver tänka på? Nya skruvar och muttrar vid turbon? Packning vid turbon? Ny packning till mitt catback? Ingreppet verkar relativt enkelt, nästan för enkelt så därför frågar jag gärna så jag är helt hundra tongue

Tacksam för alla svar!

1 354 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
Alla är väl inte drängfulla efter påsken fortfarande? big_smile

145 Inlägg
7 april 2015
Jag köpte packningar på Volvo och fick med en kabel att förlänga den nedre lambda-sondens kabel när jag köpte ferrita-downpipe. jag återanvände skruvarna/pinnbultar (minns ej vad det var..) till turbon.

Monterade packningara och avgaspasta och sen smärkte på downpipen.

Inget komplecerat jobb så krångla inte tillåtet 👍😏

1 354 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
Okej, lät ju enkelt smile Vart ifrån kommer man lättast åt bakre sondkabeln? smile

145 Inlägg
7 april 2015
Mack855 skrev:
Okej, lät ju enkelt smile Vart ifrån kommer man lättast åt bakre sondkabeln? smile

Sitter ett kontaktstycke lätt tillgängligt som man kan rycka isär.
Skruva ut lambda sonden och pilla klart med monteringen av den nya. Skarva antingen med att löda och dubbla lager krympslang. Då menar jag en liten över varje lödning och en stor över alla. Eller krympslang-kabelskor + krympslang. smile

1 354 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
Ja jag tänkte köpa en skarv med färdiga kontaktatycken ifrån volvo eller JT. Antar att de är den du menar ska ha krympslang om inte lödning smile Kommer bli alla tiders.. Såg att du hade i princip likadan motor och utrustning som mig! Hoppas den går fint sen smile

145 Inlägg
7 april 2015
Den låter skönt med en dämpare och går helt okay. Inget fartmonster - vad jag minns.. Bilen står avställd på vintern och har pillat med ett annat bil-projekt nu under våren 😏

1 354 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
Körde också på endast en dämpare smile 2.5" är lite väl tyst med två dämpare. Juste en annan pryl! Är det risk att man sabbar pinnhultarna när man lossar och sätter dit nytt framrör?

145 Inlägg
7 april 2015
Mack855 skrev:
Körde också på endast en dämpare smile 2.5" är lite väl tyst med två dämpare. Juste en annan pryl! Är det risk att man sabbar pinnhultarna när man lossar och sätter dit nytt framrör?

Det ska inte vara någon fara. Jag vet inte om det är ovala låsmuttrar org? Isf kanske det är värt att byta bara muttrarna för att garantera att de sitter. Jag återanvände som sagt.

1 354 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
Shit tack för hjälpen verkligen!

Sök