jaka54 skrev:
Hej!
Du har inte extraljus på bilen?
Audi 100s svaga länk är dess spaksystem där all ström till lysena går igenom spakarna och inte via ett externt relä.
På Brorsans Audi 100 Turbo-91 som köptes i maj förra året hade en av kablarnas (gul) kontakter i vänstra spakcentralen bränts sönder pga att förre ägaren hade två stora extraljus framtill.
Hel/halvljustutan vid påkopplat halvljus fungerade inte då en av kontaktskorna och tillhörande sladd (gul)hade bränt sönder sätet i plasten.
Tack och lov är kontaktstycket på Audi 100 isärtagbart så det var bara att ta isär, ta en rörhylsa från en skrotad Audi, och löda dit ny sladd samt sätta ihop kontaktstycket igen.
Så ta en titt bakom ratten där du har två stora kontaktstycken. Ta isär dessa och kolla kontaktytorna på rörhylsorna.
Kolla samtidigt kontaktfolien på instrumentet.
För många år sedan så fungerade inte min trippmätaren på min Audi 100 Avant 2,0E-89 och jag letade länge och väl innan jag hittade felet.
Orsaken glappkontakt i en av de små tvåpoliga kontaktstycken som kopplar ihop instrumentets två kretskort. Lödde på några sladdar istället och sedan har trippmätaren fungerat.
Ställ också frågan på "Nordic Audi" där finns det säker fler som kan ge tips!