3562
Sök

Audi 100 Turbo 87 Generator knas?

63 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
#1
Tjenare som rubriken lyder, behöver jag tips på vad som kan vara felet.

Bilens mätare slutade fungera helt plötsligt,vilket i sin tur, trodde vi var generatorn. Den är nu bytt men samma

fel uppstår inga mätare funkar, samt bilen laddar ej. Den startar dock direkt med batteri osv..

Frågan är om man kan direkt mata generatorn med en sladd till batteriet?

Har sökt runt på nätet men ej hittat något svar på detta.


Mvh//Korpela

6 165 Inlägg
8 april 2015
#2
Hej!
Du har inte extraljus på bilen?
Audi 100s svaga länk är dess spaksystem där all ström till lysena går igenom spakarna och inte via ett externt relä.
På Brorsans Audi 100 Turbo-91 som köptes i maj förra året hade en av kablarnas  (gul) kontakter i vänstra spakcentralen bränts sönder pga att förre ägaren hade två stora extraljus framtill.

Hel/halvljustutan vid påkopplat halvljus  fungerade inte då en av kontaktskorna och tillhörande sladd (gul)hade bränt sönder sätet i plasten.
Tack och lov är kontaktstycket på Audi 100 isärtagbart så det var bara att ta isär, ta en rörhylsa från en skrotad Audi, och löda dit ny sladd samt sätta ihop kontaktstycket igen.
Så ta en titt bakom ratten där du har två stora kontaktstycken. Ta isär dessa och kolla kontaktytorna på rörhylsorna.
Kolla samtidigt kontaktfolien på instrumentet.

För många år sedan så fungerade inte min trippmätaren på min Audi 100 Avant 2,0E-89 och jag letade länge och väl innan jag hittade felet.
Orsaken glappkontakt i en av de små tvåpoliga kontaktstycken som kopplar ihop instrumentets två kretskort. Lödde på några sladdar istället och sedan har trippmätaren fungerat.

Ställ också frågan på "Nordic Audi" där finns det säker fler som kan ge tips!
Senast redigerat av jaka54 (8 april 2015)


63 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Hej!
Du har inte extraljus på bilen?
Audi 100s svaga länk är dess spaksystem där all ström till lysena går igenom spakarna och inte via ett externt relä.
På Brorsans Audi 100 Turbo-91 som köptes i maj förra året hade en av kablarnas  (gul) kontakter i vänstra spakcentralen bränts sönder pga att förre ägaren hade två stora extraljus framtill.

Hel/halvljustutan vid påkopplat halvljus  fungerade inte då en av kontaktskorna och tillhörande sladd (gul)hade bränt sönder sätet i plasten.
Tack och lov är kontaktstycket på Audi 100 isärtagbart så det var bara att ta isär, ta en rörhylsa från en skrotad Audi, och löda dit ny sladd samt sätta ihop kontaktstycket igen.
Så ta en titt bakom ratten där du har två stora kontaktstycken. Ta isär dessa och kolla kontaktytorna på rörhylsorna.
Kolla samtidigt kontaktfolien på instrumentet.

För många år sedan så fungerade inte min trippmätaren på min Audi 100 Avant 2,0E-89 och jag letade länge och väl innan jag hittade felet.
Orsaken glappkontakt i en av de små tvåpoliga kontaktstycken som kopplar ihop instrumentets två kretskort. Lödde på några sladdar istället och sedan har trippmätaren fungerat.

Ställ också frågan på "Nordic Audi" där finns det säker fler som kan ge tips!

Tja! nej sitter inga extraljus på bilen, men ska ta o kika på detta imorrn när tillfälle ges med tipsen du gav! smile


Mvh//Korpela


Sök