3630
Sök

Volvo 242 DL hoppar i vänstersväng

5 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
Bilen är en Volvo 242 ifrån 1981 med B21a och stromberg förgasare, orginal.

skaffade bilen rätt så nyligen och den har ett problem där den i vänster svängar börjar hoppa, låter typ kanske som att den får för lite bränsle. och detta gör den alltid om jag inte är otroligt lätt på gasen eller åker i en svag vänster kurva både i låga och lite högre hastigheter. högersvängar går dock alltid bra och då kan jag gasa i kurvan, men när jag svänger vänster går det inte, vad kan detta bero på? Förgasarolja har jag kollat och fyllt på men dock så verkar den ta slut väldigt snabbt.

Tacksam för svar.

512 Inlägg
11 april 2015
Det låter som ett elfel i mina öron. Sker det bara ibland eller varje gång?

När bytte du bränslefilter senast?

5 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
Det sker alltid i väster sväng när jag gasar, börjar liksom hoppa och skutta men när jag rätar upp bilen och kör rakt  så försvinner det när jag gasar på lite. Har inte koll på när bränslefiltret byttes senast.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 april 2015
Det är inte så att du åker runt med väldigt lite soppa? Om inte så skulle jag ta ur tankarmaturen för inspektion

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

5 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
Jag tankade idag och problemet fanns kvar även efter det. vad bör jag kolla efter ?
DiwraZ skrev:
Det är inte så att du åker runt med väldigt lite soppa? Om inte så skulle jag ta ur tankarmaturen för inspektion

512 Inlägg
11 april 2015
Du bör ju kunna inspektera pumparmaturen för uppenbara fel.

Kan du låna en du vet fungerar kan du byta och se on du får samma problem.

Jag hade ett liknande problem på en Silverado, den gick som den hade soppatorsk ibland. Det försvann när jag bytte pumpen, dock fanns inget synligt fel på den.

5 710 Inlägg
11 april 2015
Pumparmartur?
Är ju en förgasarbil, tankarmaturen är i princip bara ett rör med en liten sil på för att inte soppapumpen framme på motorn inte ska suga i sig allt för mycket skit.

Det som kan rackla i armaturen är:
Silen igensatt
Hål i röret så pumpen suger luft

Annars är det inte mycket som kan rackla där bak.

Skulle rekommendera en översyn av förgasaren, främst flottören så det inte är något problem med att flottören stänger av soppan vid vänstersvängar.

Hur kraftiga vänstersvängar rör det sig om? Eller spelar det ingen roll utan blir varje gång man svänger vänster?

5 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
Det händer i princip alla vänstersvängar, kör jag på tvåan och ska svänga vänster i en korsning så börjar den den alltid hoppa och bluddra, men höger funkar alltid.
Jag får väl ta och plocka isär förgasaren någon dag och kolla.

simlar skrev:
Pumparmartur?
Är ju en förgasarbil, tankarmaturen är i princip bara ett rör med en liten sil på för att inte soppapumpen framme på motorn inte ska suga i sig allt för mycket skit.

Det som kan rackla i armaturen är:
Silen igensatt
Hål i röret så pumpen suger luft

Annars är det inte mycket som kan rackla där bak.

Skulle rekommendera en översyn av förgasaren, främst flottören så det inte är något problem med att flottören stänger av soppan vid vänstersvängar.

Hur kraftiga vänstersvängar rör det sig om? Eller spelar det ingen roll utan blir varje gång man svänger vänster?

167 Inlägg
12 april 2015
Vår familjs 245dl 82a med samma motor hade samma problem i just vänstersvängar redan som ny. Minns att farsan alltid svor i en brant vkurva på väg till sommarstugan varje semester. Problemet försvann aldrig men framkom bara på landsväg och vkurva i tämligen hög fart så din verkar vara några resor värre om det sker konstant? Minns farsan hade nån teori om bränslepumpen/slangens placering och att det i grunden är ett konstruktionsfel på dessa.

Med-lem
28 Inlägg
12 april 2015
Flottörnivån i förgasaren verkar väl mest rimligt? För låg nivå gör att flottörventilen stänger för tidigt och tömmer förgasaren på bränsle när det skvalpar åt ena hållet (vid vänstersväng)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
12 april 2015
Ja tank mätaren går ju upp när man svänger höger vill jag minnas.

Jonas

Sök