2746
Sök

Behöver 2000w till brl-jippo, hur många batterier?

Nästan nybörjare
145 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
Urusel rubrik, jag vet, men kom inte riktigt på nåt bättre...

På lördag tänkte jag provspela lilla bettan, har iofs inte börjat installationen än, men men...
Jag har basar o högtalare som toppar på ca 18-1900 watt, slutstegen bör kunna fixa det, men knappast mitt lilla fritidsbatteri o 35ampsgenerator!

Så jag tänkte att man kanske kunde slänga in tre-fyra gamla batterier sålänge, bara så man klarar sig under tävlingen. Kan det funka tro? Det kommer isåfall bli olika batterier, olika ålder, olika ah o allt sånt tror jag, är det nån mening o göra så eller är jag tvungen o fixa en bättre lösning? Har varken tid eller råd o ordna det just nu, men det kommer så snart jag får pengar!

Full fart, spar tid.
Lilla projektet dådå... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=41732

1 634 Inlägg
27 maj 2007
haha, tycker du skall glömma Lördag. Till att börja med så kvittat det vad det står för watt på dina basar och högtalare, det är inte dom som drar ström, det är stegen, watten som anges på högtalaran är bara en rekomendation ifrån tillverkarna.

Vet ej hur det funkar att koppla in olika batterier med olika ah., däremot så tror jag att du skadar ett friskt batteri om du kopplar ihop det med ett dåligt, dessutom så kan du skada din anläggning. Så, Vad har du för steg?

Numera Saab 9-5 Aero -00

Nästan nybörjare
145 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
Ja jojo, visst är det väl stegen som drar ström, men de drar ju inte mer än jag vill skicka ut till högtalarna... Tänkte bara så man fick nån siffra o gå på...

Jag har ett gäng batterier ståendes nämligen, o hur de mår efter dagen är inte så intressant, jag kan slänga dem när det är klart om det skulle vara så, mest nyfiken på om det funkar överhuvudtaget eller om de kanske tar ut varann så det bara blir skit av det hela?

Full fart, spar tid.

494 Inlägg
28 maj 2007
kedjan är inte svagare än dess svagaste länk heter de ju så fint:P så funkar de med batterier och särskillt om de är olika osv så kommer de dra ur varandra tills de fått en balans så alla har samma spänning och om ett batterie går slut pga ålder lr ah lr dålig laddning kommer dra ur de andr också.

men de du säger att koppla ihop dem skulle funka. annars kan man ju köpa en laddare och koppla på medans man spelar.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

6 851 Inlägg
28 maj 2007
Håller med andreas_gbg_ om det med watt..ist. för att skriva hur mycke watt basarna är på, så säg oss hur många Amp. det är totalt på slutstegens avsäkring. Det är det som isf. är intressant.

Nästan nybörjare
145 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
Det är två fyrkanalare på 60a styck o ett monoblock på 150a.

Nu på lördag blir det inte så noga, blir nog bara till o slänga i några batterier o basa till det är slut, men jag ska göra iordning det hela så det funkar överlag sen med ju, så det vore lite intressant o ha koll på vad som kommer behövas sen med...

Full fart, spar tid.

21 761 Inlägg
28 maj 2007
Om de är avsäkrade med dessa säkringar så kan man för enkelhetens skull räkna på att det är den ström som stegen drar när de belastas med sin lägsta impedans och ger ut sin högsta RMS-effekt. En väldigt grov gissning iof, men ändå bättre än ingenting.

Vet du vilken impedans stegen kommer att belastas med ungefär?

Det går att göra en liten grov gissning hur det kan fungera med motorn avslagen om man vet hur stegen belastas. Det är också en fördel att veta ungefär hur stora batterierna är som du har möjlighet att använda.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 maj 2007
2000 "låtsas watt"...orka brls påhitt om styrka

Nästan nybörjare
145 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
Moget inlägg mortalis...

Inte för att jag egentligen är med på vad du menar men...
Jag tog bara en siffra för att ha något o gå på då jag inte visste vilka steg jag skulle använda. Sen är det väl ett värde så gott som något annat? Xmax är väl vad de tål som mest, visst, jag har olika märken, men inga skitgrejer o inget som behöver fejkas upp i watt för o se coolt ut heller.

Sen att jag inte köpt nånting på brl heller gör ju att ditt inlägg inger ännu mindre respekt...

Som jag tänkt just nu iaf så kommer de o gå på 2 ohm alla tre, men de kommer inte att maxas, snarare kanske två tredjedelar...
Batterierna är nog på 55ah har jag för mig, bara hoppas att farsan inte slängt dem! smile

Full fart, spar tid.

21 761 Inlägg
28 maj 2007
Ok. Om man antar att medelströmmen blir lite mindre än hälften av vad stegen är avsäkrade för så blir det ungefär 100A, då blir det mer lätträknat.

Ett vanligt fräscht 60Ah batteri kan ge 25A i gissningsvis ca 90 minuter innan spänningen sjunker ner till 10,5V vilket betyder att batteriet är helt urladdat. Vid den spänningen så börjar nog slutstegen att vilja slå av sig och det är inte bra.

Kopplar man ihop 4 st sådana batterier så kan de tillsammans ge 100A i 90 minuter innan spänningen blir 10,5V, rent teoretiskt alltså. Men stegen kommer knappast att dra 100A i medelström även om ni krämar på ordentligt tror jag.

Mer exakt än så går det inte att räkna ut och tänker man efter så är det mycket gissningar. För att göra en lite noggrannare uträkning så bör man också veta stegens specar, men ändå så är det svårt att gissa hur mycket anläggningen kommer att dra i medelström.

Dessutom är det inte nya fräscha batterier som ni tänker använda. Det är iaf bäst att ladda upp alla de batterier som ni tänker använda innan ni åker till tävlingen, sedan är det bra att ha laddare där på tävlingen också. Ha en multimeter med er så att ni kan kolla batterispänningen, då hinner ni kanske stänga av anläggningen innan spänningen blir för låg.

Nästan nybörjare
145 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
Ja laddade batterier får det ju vara!

Jag tackar så ödmjukast för svaren drönirettab! Alltid lika lättförstått o sakligt!

Självklart tack till er andra med! Gick lite snabbt med sändknappen... smile
Senast redigerat av El_Gringo (29 maj 2007)

Full fart, spar tid.

Sök