2504
Sök

Volvo 940 ltt -97 automat - Kokar och rinner ur expansionskärl

Forummoderator
18 038 Inlägg
25 april 2015
#21
Victory7092 skrev:
Uppdatering!

Nu har jag precis varit ute och provat.
Jag fyllde på Vatten och Glykol till precis ovanför minimumstrecket.
Tog av locket på expansionskärlet och startade bilen, gasade snällt en del och lite mer rejält. Sprang upp och kollade och kände på kärlet. Gjorde detta i ungefär 15-20 min. Kärlet blev knappt ljummet medans jag höll på, men blev lite varmt när jag hade stängt av bilen. Temperaturmätaren inne i bilen gick sakta upp i mitten och höll där.

Har bilen elfläkt eller "motordriven" sådan? Kommer inte ihåg...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 250 Inlägg
25 april 2015
#23
Hej alla vilsna själar😊

Locket får absolut inte vara heltätt. Då går det åt pipan med kylare, värmepaket eller slangar.

Utan lock eller om systemet läcker, så kokar kylvätskan på ställen i motorn som når 100 grader. Även om kylvätskan i kylare mm har lägre temp. Då bubblar det rejält, men är inte fel på själva motorn.

För att förhindra kokning vid 100 grader så trycksätter man systemet. Regleras av en av de ventiler som vanligtvis sitter i expansionskärlets lock. Den andra ventilen släpper in luftrör motorn kallnar. Annars skulle element slangar mm sugs ihop.
Googla på tryckkokare, så ljusnar det.

Riv inte isär motorn utan ta dig till en verkstad som med ett enkelt prov kollar om det finns avgaser i kylvätskan. Om, och först då är det läge att plocka fram verktygen.
Senast redigerat av Meaganeowner (25 april 2015)

89 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
#24
Okej. Tack smile Forskar vidare i det.

Skulle bara säga det också att det bubblar ingenting när man gasar och vätskan luktar ingenting.


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
26 april 2015
#25
Victory7092 skrev:
Okej. Tack smile Forskar vidare i det.

Skulle bara säga det också att det bubblar ingenting när man gasar och vätskan luktar ingenting.

lägg inte ner mer tid än du gjort smäcka dit ett nytt lock och kör.


nu kan det iof bli så att den bygger tryck endast när det blir lite belastning på grejerna.
men förutsätt inte det ett nytt lock är aldrig bortkastade pengar oavsätt.

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 038 Inlägg
26 april 2015
#26
Victory7092 skrev:
Ingen aning smile

Den ska ha elfläkt. Kör du sakta och den inte går så blir det kok. -ingen kylning av motorn- Kolla detta med!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

89 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#27
Okej, ska ut och prova det också. Tog in locket och tvättade det och la det i ättika och sen sköljde av ordentligt. Får se hur det går nu när jag provar.


89 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#28
Hej igen

Nu har vi idag varit ute och kört ca 2 mil i blandade hastigheter, bykörning i 30-50 km/tim och upp till 70-80 på landsvägar. Stannat 6 gånger och kollat expansionskärlet och klämt på slangar. Temperaturmätaren låg på mitten hela vägen. Slangarna blir varma och är mjuka. Kärlet såg ut som vanligt typ, hade kanske stigit max 1cm, men inget bubbel eller ångande, var inte så varmt att man brände sig. Allt verkade fint. Är det något fel på min bil eller har jag kanske spänt locket för hårt innan och är det möjligt att locket har varit typ igenkalkat innan?


Forummoderator
18 038 Inlägg
26 april 2015
#29
Victory7092 skrev:
Hej igen

Nu har vi idag varit ute och kört ca 2 mil i blandade hastigheter, bykörning i 30-50 km/tim och upp till 70-80 på landsvägar. Stannat 6 gånger och kollat expansionskärlet och klämt på slangar. Temperaturmätaren låg på mitten hela vägen. Slangarna blir varma och är mjuka. Kärlet såg ut som vanligt typ, hade kanske stigit max 1cm, men inget bubbel eller ångande, var inte så varmt att man brände sig. Allt verkade fint. Är det något fel på min bil eller har jag kanske spänt locket för hårt innan och är det möjligt att locket har varit typ igenkalkat innan?

Kan så vara? Ut och kör bara. Kolla dock kylfläkten: Låt den stå på tomgång med avstängd värme eller helst Acc på full kyla så den får jobba lite :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

220 Inlägg
27 april 2015
#30
bubblar det inte i kärlet,luktar inget. Då var det garanterat locket som spökade. Köp ett nytt så är du på säkra sidan.


Sök