2518
Sök

Volvo 940 ltt -97 automat - Kokar och rinner ur expansionskärl

89 Inlägg
23 april 2015
Trådstartare
#1
Hej

Jag är ny på detta med bilar och jag håller på att övningsköra. Köpte en Volvo 940 ltt -97 för några veckor sedan.

Vid ett par tillfälle har det runnit ur kylarvätska ur expansionskärlet uppe vid locket och idag när vi hade kört blandad körning ca 2-3 mil så bubblade det, pös, ångade och läckte ut massor med vätska ur den uppe vid locket, typ allt läckte ut.

När vi köpte den så var där inget problem, körde ca 15mil med den hem. Sen har jag bara kört med den ca 7 ggr och då blandad körning ca 2-6 mil per gång. Fyllde på lite Glykol och Batterivatten då den gick under minimum strecket för några körningar sedan.

Den har gått lite över 37000mil, automat, sedan, volvo 940 ltt -97

En vän tror att det är topplockspackningen och i värsta fall hela toppen. Hur kan jag kolla var felet är?

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211962/211962-75c3853e513fd1aad724a0ac66e19983.jpg

Tacksam för svar smile


671 Inlägg
23 april 2015
#2
Samma bubbel vid kallstart om du tar av locket på expansionskärlet

Forummoderator
26 341 Inlägg
23 april 2015
#3
Kan ju vara ett tätt lock..men som sagt..bubblar det med locket av också?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

89 Inlägg
23 april 2015
Trådstartare
#4
Ska kolla det imorgon. Locket har suttit löst på innan.


Forummoderator
26 341 Inlägg
23 april 2015
#5
Victory7092 skrev:
Ska kolla det imorgon. Locket har suttit löst på innan.

Har du tur så har det suttit löst därför att det är tätt.
Återkom med resultatet sen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

89 Inlägg
23 april 2015
Trådstartare
#6
Mack skrev:
Victory7092 skrev:
Ska kolla det imorgon. Locket har suttit löst på innan.

Har du tur så har det suttit löst därför att det är tätt.
Återkom med resultatet sen.

Hur menar du?


Forummoderator
26 341 Inlägg
23 april 2015
#7
Victory7092 skrev:
Mack skrev:
Victory7092 skrev:
Ska kolla det imorgon. Locket har suttit löst på innan.

Har du tur så har det suttit löst därför att det är tätt.
Återkom med resultatet sen.

Hur menar du?

Locket är ju gjort för att det ska andas. Det ska släppa igenom lite av övertrycket som blir.
Är locket då tätt så kokar det ju.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

220 Inlägg
24 april 2015
#8
Som sagt bubblar det med locket helt av vid kallstart så är det förmodligen toppen som läcker igenom tryck till systemet.

Forummoderator
18 003 Inlägg
24 april 2015
#9
burnin_rubber skrev:
Som sagt bubblar det med locket helt av vid kallstart så är det förmodligen toppen som läcker igenom tryck till systemet.

Låter tyvärr som det kan vara så. Mycket tråkigt att börja sitt bilägande så :-/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 677 Inlägg
24 april 2015
#10
Förmodligen så är det topplockspackningen som har gått! Hade samma problem på min (dock med D24 i men samma princip) den tryckte ut avgaser i kylsystemet som gjorde att det blir högt tryck/bubblar..

Men det ska la inte vara några större problem att byta packningen, det gör man på en dag om verktyg och grejer finns! smile

6 119 Inlägg
24 april 2015
#11
Hej!
Det är topplockspackningen som gått! Eller ...toppen som är sprucken. Men det sistnämnda är inte troligt.
Att byta topplockspackning på Volvo 230 motorer är lätt men kolla med stålskala på toppen så den inte är skev.


89 Inlägg
24 april 2015
Trådstartare
#12
Tack för alla svar. Hann inte kolla det idag, men ska kolla det med kallstart utan lock och se om det bubblar då. Får hoppas det bara är packningen då ny bara kostar ca 150kr. Hör av mig imorgon hur det går smile

Hur länge ska jag ha igång bilen när jag kollar och hur mycket ska jag gasa?


Forummoderator
26 341 Inlägg
25 april 2015
#13
Victory7092 skrev:
Tack för alla svar. Hann inte kolla det idag, men ska kolla det med kallstart utan lock och se om det bubblar då. Får hoppas det bara är packningen då ny bara kostar ca 150kr. Hör av mig imorgon hur det går smile

Hur länge ska jag ha igång bilen när jag kollar och hur mycket ska jag gasa?

Nya topplocksbultar gör ju inget om man köper nya heller..
Visst..dom går att återanvända men..

Inte länge alls. Bara starta och kolla om det bubblar, som jag har förstått det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 677 Inlägg
25 april 2015
#14
Du borde köpa insugspackning och grenrörspackningar också! Inte dyrt! Nya bultar skulle heller inte skada men det är inget måste, har själv återanvänt mina utan några problem. Glöm bara inte att du behöver en momentnyckel och en gradskiva så att du kan momentdra och vinkeldra toppen! Det är viktigt!

Man märker direkt om han trycker ut avgaser i kylsystemet, det räcker bara med att du starta med öppet lock och gasar lite samtidigt som du kollar i behållaren, då ser du direkt om det bubblar smile
Senast redigerat av gromitSWE (25 april 2015)

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
25 april 2015
#15
inte direkt ovanligt att locken går sönder.  har varit med om det flera gånger.

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
26 341 Inlägg
25 april 2015
#16
Growe skrev:
inte direkt ovanligt att locken går sönder.  har varit med om det flera gånger.

Ingen som verkar vilja lyssna på det örat..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
25 april 2015
#17
Mack skrev:
Growe skrev:
inte direkt ovanligt att locken går sönder.  har varit med om det flera gånger.

Ingen som verkar vilja lyssna på det örat..

nej det är alltid packningen som gått sönder ;-)

har ägt mängder av Volvobilar och har ALDRIG kört ras på toppackningen..
iof inte gjort det på något fordon jag ägt.  bara köpt en bil med trasig packning 1gång  en vw golf

inget som direkt går sönder om man har förstånd smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
26 341 Inlägg
25 april 2015
#18
Growe skrev:
Mack skrev:
Growe skrev:
inte direkt ovanligt att locken går sönder.  har varit med om det flera gånger.

Ingen som verkar vilja lyssna på det örat..

nej det är alltid packningen som gått sönder ;-)

har ägt mängder av Volvobilar och har ALDRIG kört ras på toppackningen..
iof inte gjort det på något fordon jag ägt.  bara köpt en bil med trasig packning 1gång  en vw golf

inget som direkt går sönder om man har förstånd smile

Precis.
Dessutom hade ju lockat varit löst, som om det felade och inte släppte ut trycket korrekt.
Men vad vet jag..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 003 Inlägg
25 april 2015
#19
Mack skrev:
Growe skrev:
Mack skrev:

Ingen som verkar vilja lyssna på det örat..

nej det är alltid packningen som gått sönder ;-)

har ägt mängder av Volvobilar och har ALDRIG kört ras på toppackningen..
iof inte gjort det på något fordon jag ägt.  bara köpt en bil med trasig packning 1gång  en vw golf

inget som direkt går sönder om man har förstånd smile

Precis.
Dessutom hade ju lockat varit löst, som om det felade och inte släppte ut trycket korrekt.
Men vad vet jag..

Det är klart: Kanske TS ska börja med ett nytt lock :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

89 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
#20
Uppdatering!

Nu har jag precis varit ute och provat.
Jag fyllde på Vatten och Glykol till precis ovanför minimumstrecket.
Tog av locket på expansionskärlet och startade bilen, gasade snällt en del och lite mer rejält. Sprang upp och kollade och kände på kärlet. Gjorde detta i ungefär 15-20 min. Kärlet blev knappt ljummet medans jag höll på, men blev lite varmt när jag hade stängt av bilen. Temperaturmätaren inne i bilen gick sakta upp i mitten och höll där.



Sök